صف دولت و مجلس انقلاب بسته شد

صف دولت و مجلس انقلاب بسته شد

روز جدید : مجلس یازدهم همسویی کامل با دولت ریاست جمهوری داشت، از این رو از ابتدای دولت ریاست جمهوری بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان سیاسی معتقد بودند که وحدت سیاسی مجلس و دولت می تواند بهترین شرایط را برای برنامه ریزی و حل مشکلات مردم در بیشترین – مدت کوتاهی..

اما نمایندگانی که کم کم به پایان کار ۴ ساله خود نزدیک می شوند، هنوز نتوانسته اند انتظارات مشتریان خود را برآورده کنند و به نظر می رسد این تمهید نتیجه مورد انتظار را به همراه نداشته است.

برخی از تحلیلگران و کارشناسان سیاسی تاکید می کنند که نمایندگان مجلس برای حضور مجدد در خانه ملت حرکتی در راستای منافع ملی و مردمی انجام داده اند اما اهداف دیگری را به نفع خود و همسو با حضور خود در خانه ملت دنبال می کنند. ملت. هرم قدرت صحبت از استراتژی جدید نمایندگان مردم برای تکان دادن کابینه بود. این اقدام نشان می دهد که دوره اخطار و کارت زرد به پایان رسیده و آنها آماده اند تا به دنبال خواسته ها و علایق خود بروند.

نمایش انتخاباتی نماینده؟

دولت ریاست جمهوری در پاستور تأسیس شد و به روایت همین دولتمردان، این دولت وارث مشکلات اقتصادی دولت های گذشته بود. رئیس جمهور اقدامات متعددی را برای حل مشکلات مردم در دستور کار قرار داده اما تاکنون به نتایج ملموسی نرسیده است. در واقع کار دولت هم نقاط قوت و هم ضعف دارد اما مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم را به دوش می کشد به گونه ای که دولت ناگزیر در همه زمینه ها دخالت می کند و بدون اولویت به دنبال حل این مشکلات است که بسیاری از کارشناسان سیاسی تاکید دارند که منشأ این امید است. و اعتماد به نفس از مذاکرات برجام حاصل شد و دولت همچنان به دنبال استفاده از نتایج بازگشت به برجام برای حل مشکلات کشور است.

مشکل نمایندگان در حوزه های انتخابیه

با وجود فراز و نشیب های مذاکرات برجام، همگان امیدوارند که تلاش دولت به نفع کشور باشد و به نتیجه برسد، اما نمایندگان برای حضور در جلسه بعدی مجلس نیاز به نظر موکلان خود دارند. نشان دهند که علیرغم موضع سیاسی خود با دولت، حقوق موکلان خود را رعایت می کنند.

در واقع نمایندگان روند استیضاح و استیضاح را تسریع کرده اند تا با مشکل قانع کردن مردم حوزه انتخابیه خود مواجه نشوند. یک روز نام سید رضا فاطمی امین و روز دیگر نام رستم قاسمی به میان می آید. یک بار می خواهند وزیر کشور را برکنار کنند، یک بار می خواهند وزیر جهاد کشاورزی را برکنار کنند.

نشان مجلس انقلاب برای دولت ریاست جمهوری

خط کشی مجلس و دولت انقلابی از نگاه تحلیلگران سیاسی پایان ماه عسل دولت سیزدهم و مجلس اصولگرایان تلقی می شود و در این میان لابی دولت با نمایندگان مجلس در حال حرکت است. برای رد طرح های استیضاح اقدام کنند. موضوعی که سابقه ای طولانی در مجلس دارد و باعث می شود برخی وزرا برای جلب نظر نمایندگان مردم به وعده های متعدد متوسل شوند.

هماهنگی دولت و مجلس نتیجه نداد

با حضور دولت و مجلس یکپارچه انتظار می رفت مشکلات کشور با سرعت بیشتری و با درایت بیشتری حل شود اما این اتفاق نیفتاد. دلیل این امر آفت اشتراک گذاری است که جریان ها و جناح ها را به رسمیت نمی شناسد. در جریان رقابت های انتخاباتی نمایندگان بویژه در شهرستان ها افراد مختلفی از جمله برخی حامیان مالی یا مدیران در ستاد حضور دارند و این افراد پس از پیروزی این نماینده انتظاراتی دارند و در صورت عدم برآورده شدن این انتظارات در این ستاد دوره این نماینده پشتیبانی نخواهد کرد.

از سوی دیگر به دلیل مشکلات موجود به ویژه اقتصادی، نمایندگان مردم در حوزه های انتخابیه خود تحت فشار هستند. به همین دلیل برای توجیه افکار عمومی یا جلب رضایت مردم باید در سخنرانی ها و تذکرات در مجلس و یا در مصاحبه ها از استیضاح صحبت کرد تا اعتراضات مردم کاهش یابد و کارشناسان نیز معتقدند این اقدامات رویکرد تبلیغاتی نمایندگان مردم است.

سوالی که مطرح می شود این است که اگر نمایندگان مردم می خواهند وزیر را استیضاح کنند ابتدا از خود بپرسند که چرا به این افراد رای داده اند؟ باید به این سوال پاسخ دهند که آیا قبلا رزومه این وزرا را بررسی کرده اند و آیا با تجربه آنها آشنا هستند؟مردم می گویند اگر نمایندگان مردم تجربه و کارآمدی وزرای دولت سیزدهم را بررسی کردند چرا الان می خواهند برکنار کنند. آنها؟ و اگر در این مورد اشتباه کرده باشند، آیا آن اشتباه با استیضاح اصلاح می شود؟

از سوی دیگر، چرا در برخی موارد سوالات در میانه راه لغو می شوند؟ دلیل عدم موفقیت نمایندگان مجلس در برکناری وزرا از دولت را شاید بتوان در مصاحبه احمدعلی رضابیگی جستجو کرد. که به وضوح می گوید؛ بخش بزرگی از مجلس یازدهم به دولت رئیس جمهور اعتماد کرده اند و طبیعی است که از آسیب دیدن کابینه جلوگیری شود. «البته روایت دیگری نیز در این میان وجود دارد و آن تمایل هیئت رئیسه مجلس برای حفظ آرامش دولت در روند توافق با غرب است.

دیدگاهتان را بنویسید