صف طولانی سهمیه 5000 یورویی و حضور دلالان

صف طولانی سهمیه 5000 یورویی و حضور دلالان

نرخ بازار آزاد 43700 است اما من آنقدر عاقل نیستم که سهمیه ام را بسوزانم و دلار دولتی را با آن نرخ برای سود 500 هزار تومانی بخرم. بالاخره دولت فکر می کند من ثروتمند هستم و می خواهد یارانه ام را قطع کند.
همشهری آنلاین نوشت: در بازار امروز دلار در میدان فردوسی، دلالان نظاره گر بودند و در عوض صف ها در صرافی های مجاز بانکی و غیربانکی و شعب ارزی بانک های مجاز برای دریافت سهمیه 5000 یورویی طولانی شد.

ساعت 10 صبح است و با پله برقی های مترو فردوسی به خروجی 2 می رویم، اما انگار فضای همیشگی در میدان فردوسی حاکم نیست و صدای بلند دلار و دلار به گوش نمی رسد. البته می توان گفت که هنوز کارگزاران شروع به کار نکرده اند و با اعلام نرخ رسمی امروز صرافی ها، خرید و فروش اصلی آغاز می شود.

اگرچه درست است، اما تا روزهای قبل از حذف نرخ ارز قبل از ساعت 11 و اعلام نرخ جدید، برخی از دلالان با آخرین نرخ روز قبل و ساعت 9 که رسیدید خرید و فروش می کردند. صبح تعداد زیادی از آنها را می دیدی در میدان ایستاده اند و دنبال فروشنده می گردند اما امروز خبری از آن نیست و هر کدام از سرما در گوشه ای ایستاده اند و دست در جیب می کنند. .

قبل از نرخ روز خرید و فروش کنید

یکی از دلال ها به ما می گوید: اگر دلار داشته باشید 43 هزار تومان می خرم. وقتی می گوییم هنوز قیمتی وجود ندارد. میگه: به نرخ دیروز میخرم، البته ریسکش زیاده، شاید ببازی، شاید برنده بشی.

از دلال دیگری که قیمت خرید را سیگار می کشد می پرسیم، می گوید: چند دلار داری؟ می گوییم: 2 هزار. می گوید: آن را با خود حمل کردی؟ می گوییم: نه. می گوید: پس تو فروشنده نیستی و می خواهی من را استخدام کنی. یک روز صدها نفر مثل شما می آیند و فقط قیمت می گیرند.

یکی از صرافی های میدان فردوسی نرخ خود را به روز کرد. از او می پرسیم آیا خرید می کند؟ وقتی می فهمد 2 هزار دلار برای فروش داریم، می گوید: 42 هزار و 500 تومان می خرم.

با اینکه هنوز قیمت بازار اعلام نشده است، قیمت را روی تابلوی خود برای فروش 43400 می گذارد و می گوید: این قیمت است. اما در پاسخ به برخی نامزدها می گوید: دلار و یورو نداریم.

در این بین یکی از دلالانی که نزدیک این صرافی نشسته است با پسر جوانی که می خواهد دلار بخرد چک می کند و چانه می زند. می‌خواهد او را تشویق به خرید دلار کند و می‌گوید: هیچ چیز در این بازار مشخص نیست. اگه بری و برگردی شاید دلار 50 هزار تومن بشه. به او توصیه می کند «تا دیر نشده دلار بخر و از این مملکت برو!»

حال و هوای مبادله

ساعت 10:30 صبح است. اگرچه هنوز نرخ دلار به صورت رسمی اعلام نشده است، اما صرافی های بانکی و غیربانکی در میدان فردوسی از افراد مدعی سهمیه 5 هزار یورویی خود ثبت نام می کنند. ثبت نام ها را برای اعلام نرخ دلار انجام می دهند. جلوی صرافی های غیربانکی شلوغ تر از صرافی های بانکی است. مردم منتظرند تا سهمیه خود را بگیرند.

از آنجایی که ساعت به آرامی به 11 می رسد، کارگزاران حرفه ای را می توان یافت، اما به نظر می رسد که امروزه بیشتر ناظر هستند تا کارگزاران. با نگاهی به صف ها و قیمت دلارهای دولتی این روزها آه می کشند، سیگار می کشند و با خود می گویند: این نرخ ها دیگر دولتی نیست. دلار دولتی به طور کامل برچیده شده است. یکی از آنها نوشته است: رئیس بانک مرکزی در کار ما دخالت می کند!

در شعب ارزی بانک ها چه می گذرد؟

تا زمان اعلام نرخ رسمی از بانک های اطراف میدان فردوسی بازدید می کنیم. زیرا قرار بود 5 بانک ملی ایران، ملت، تجارت، سپه و صادرات ایران تحت عنوان تامین نیازهای اساسی تا سقف 5000 یورو ارز بفروشند. به یکی از شعب بانک ملت می رویم تا ببینیم که آیا عرضه دارند یا خیر. یکی از مدیران بانک می گوید: هنوز بخشنامه ای به ما ابلاغ نشده است. اما کمی پایین تر از میدان فردوسی شعبه ارزی بانک ملی سهمیه دلار می دهد. در همین حین عده ای وارد بانک می شوند و همین سوال را می پرسند.

کمی پایین تر از بانک ملت شعبه ریالی بانک تجارت وجود دارد و افراد زیادی برای خرید سهمیه به این شعبه مراجعه می کنند اما نمی دانند که فقط شعب ارزی بانک های اعلام شده ارز می دهند نه شعب ریالی. نرسیده به میدان فردوسی وارد یکی از شعب ارزی بانک ملی می شویم و صف های طولانی بسته شده برای خرید کمک هزینه نشان می دهد که این شعبه اقدام به فروش کمک هزینه می کند. متصدی بانک می گوید: بسیاری از مردم از ساعت 5 صبح بیرون درب بانک صف کشیده اند تا امروز خرید کنند.

از او می پرسیم چه ارزی می دهند؟ می گوید: بانک های مجاز فقط 5000 دلار می دهند اما صرافی ها یورو می دهند. این در حالی است که از صرافی های مجاز بانکی و غیربانکی می پرسند همه می گویند: ما فقط 5000 دلار می دهیم و خبری از یورو نیست.

ساعت 11 و قیمت در راه است: 43 هزار و 600 تومان.

همه برای گرفتن سهمیه به باجه بانک هجوم می آورند اما یکی از دلال هایی که قبلا در خیابان دیدیم با لباس مشتری برای خرید سهمیه به بانک ملی آمد. در حین صحبت با او به گوشی خود نگاه می کند و در کانال تلگرامی خود نرخ دلار بازار آزاد را چک می کند و می گوید: نرخ بازار آزاد 43700 است اما من آنقدر عقل ندارم که سهمیه ام را بسوزانم و با آن از دلار دولتی استفاده کنم. به خاطر 500 هزار تومان سود خریدم. بالاخره دولت فکر می کند من ثروتمند هستم و می خواهد یارانه ام را قطع کند.

خانمی که روی صندلی بانک نشسته در پاسخ به اظهار نظر این دلال گفت: سود مفت و دولتی یکی شده و فقط آمده ایم سهمیه دولت را بگیریم و نگه داریم.یکی از دلالان جوان اما بی توجه به نرخ. ، با مرد میانسالی با موهای مجعد صحبت کرد که برای گرفتن سهمیه از بانک کارت ملی خود را 900 هزار تومان اجاره کرده بود.

با اعلام نرخ ارز، تابلوی صرافی های مجاز هم اکنون رقم 43 هزار و 600 تومان را نشان می دهد و صف های خرید طولانی شده است. البته نرخ یکی از صرافی های بانکی متفاوت است و سهمیه امروز را به مبلغ 43 هزار و 450 تومان به فروش می رساند. وی در پاسخ به این سوال که چرا نرخ کمتر است، می گوید: نرخ ما صحیح است و نرخ ها را از ارز ملی می گیریم، احتمالا نرخ سایر بانک ها نیز کاهش می یابد و نباید با نرخ 43 هزار و 600 تومان بفروشند. این توضیح در حالی است که اپراتور بانک ملی به ما گفته است که نرخ ما بر اساس لیست نرخ ارز بانک ملی است.

قابل ذکر است که هیچ یک از بانک ها و صرافی های مجاز اقدام به فروش یورو نمی کنند. با اینکه دلال ها یورو دارند و امروز یورو را با نرخ 48 هزار و 500 تومان می فروشند.

ساعت 12 است و من هنوز در میدان راه می روم. گویی دلالان امروز دنبال مشتری نیستند و حلقه دلارشان خوابیده است. امروز بازار آنها نیست و می توانی از این حقیقت بفهمی که بر خلاف روزهای دیگر وقتی از این خیابان رد می شوی به سمت تو نمی آیند و دنبالت نمی آیند. باید به سراغ آنها بروید و قیمت خرید و فروش را بپرسید و این پاسخ های منجمد را بشنوید که بوی معامله نمی دهند:

من 43 می خرم و 43500 می فروشم

من 43700 می خرم و 44500 می فروشم

من 43500 میخرم 44 میفروشم…

دیدگاهتان را بنویسید