صنایع دستی بهترین سوغاتی نوروزی سفر به کردستان است


ساعت: 10:03
تاریخ انتشار: 1401/01/10
کد خبر: 1818453

استان کردستان صنایع دستی بسیار متنوعی دارد، برخی از این آثار هنری بسیار معروف و برخی دیگر در محلی معروف هستند، بسیاری از گردشگران این دسته از سوغات کردستان را برای خرید انتخاب می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از کردی، صنایع دستی به عنوان بخشی از میراث فرهنگی و به عنوان نمادی از زندگی و فرهنگ یک جامعه همواره مورد توجه گردشگران بوده و بازدید از مراکز تولید و خرید صنایع دستی معمولا آخرین قسمت از سفر گردشگران در ایام نوروز است. بسیاری از نقاط استان کردستان و عدم تسلط بخش صنعتی همچنان از نظر کیفیت و گستردگی صنعت استان در کشور است، از این رو فرش و قالیچه های کردستان با کارهای چوبی مانند تخته و شطرنج شهرت جهانی دارد و بیشتر مسافران و گردشگران را به خود اختصاص داده است. کسانی که به کردستان سفر می کنند حتما محصولات فرش، قالیچه و فرش کردستان را خریداری خواهند کرد.

با توجه به شرایط جغرافیایی طبیعی، نوع صنایع دستی کردستان نیز تغییر می کند و اهالی این استان در سال های اخیر با توجه به نیاز خود صنایع مختلفی را تولید می کنند و اگرچه با گذشت زمان برخی از این محصولات به فراموشی سپرده شده اند، اما امروزه به یک امر مهم تبدیل شده اند. ظرفیت کردستان

نوع صنایع دستی تولید شده در استان کردستان بسته به موقعیت مردم ساکن در مناطق شهری و روستایی متفاوت است و به همین دلیل حتی نوع پوشش مردم این استان نیز برگرفته از شیوه زندگی و نوع رفتار مردم است. مردم . .

این روزها خیابان شهدای سنندج یکی از مراکز اصلی عرضه صنایع دستی به ویژه نازک کاری چوبی در استان کردستان است.

8cf90ee7 7151 4d15 9892 cce7da14efc9 خبر خاکستری

کنده کاری چوب

منبت کاری در کردستان از قدیم الایام رایج بوده و درهای چوبی کردستان و برخی از روستاهای دیگر آن متعلق به دوره صفویه است که دارای کنده کاری های دقیقی به صورت گل و کتیبه های مختلف است.

منبت کاری که بر روی امامزاده ها و بزرگان انجام می شود بسیار ارزشمند است و امروزه منبت کاران کرد در کردستان به کار خود ادامه می دهند و منبت کاری بسیار رایج است.

اکنون در سنندج معروف ترین و ماهرترین منبت کاران در کارگاه های خود با سبک های جدید کار می کنند که در آن نبوغ و ابتکار خود را حفظ کرده اند.

6e7794af 5391 4ce4 9e25 8d8147a01de7 خبر خاکستری


پنجره های چوبی

تولید مصنوعات چوبی و نازک کاری در سنندج قدمتی دیرینه دارد و مصنوعات چوبی در این شهر از دیرباز مورد تقاضا بوده است، به ویژه تخته های شطرنج سنندج علاوه بر صفحه شطرنج و سایر محصولات از قبیل کنسرو سیگار، قنادی، کیفیت خاصی در کارگاه های نازک کاری دارد. ، کیف دستی، جعبه، لوازم آرایشی، سینی، بشقاب و … تولید می شود.

امروزه کارگاه های نجاری در کردستان عمدتاً قلیان، پیپ، عصا، عصا و ته سیگار تولید می کنند.

1bca973f 1142 4f2d 9cf1 d2df1f43a5bc خبر خاکستری


لزوم روی آوردن عموم مردم به صنایع دستی

احمد صادقی سفالگری است که هم اکنون در نوروز برای صنایع دستی و مسافران کار می کند. این هنرمند جوان در یک مغازه کار می کند. صنایع دستی او در میان ساکنان سنندج محبوبیت دارد و مغازه هایی که محصولات او را می فروشند مورد استقبال خریداران قرار می گیرد. وی در گفت و گو با کُردتودی گفت: روی آوردن مردم به سمت صنایع دستی در زمان های خاص نمی تواند درآمدی برای هنرمندان این رشته داشته باشد.

وی افزود: مردم در تمام طول سال می توانند با ذوق و هنر کنار بیایند و از صنایع دستی که تبلور ذوق هنری است در زندگی خود استفاده کنند.

این هنرمند معتقد است: آموزش و ترویج صنایع دستی در طول سال می تواند پیوند هنر و مردم در عرصه صنایع دستی را تقویت کند و روح زندگی را به صلابت زندگی شهری وارد کند.

وی از اشتیاق مسافران نوروزی برای خرید صنایع دستی خبر داد و گفت: صنایع دستی موهبتی ماندگار است که در جای جای صنعت به چشم می خورد، نشانه هایی از نبوغ این هنرمند کرد. وقتی انسان با صنایع دستی روبرو می شود، گویی این شیء به ظاهر خام با انسان صحبت می کند، زیرا این هنر توسط یک هنرمند با ذوق طراحی و ساخته شده است.

صادقی افزود: ایرانیان در ایام نوروز بر اساس یک سنت دیرینه به یکدیگر هدایایی می دهند تا آیین شکرگزاری، قدردانی، در کنار هم بودن و محبت را انجام دهند و چه زیباتر از هدیه دادن وسایل دست ساز.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید