صنایع دستی نماد فرهنگ اصیل و تاریخ کهن مردم لرستان است/ خطر جدی فراموش شدن صنایع دستی وجود دارد.


ساعت: 10:12
تاریخ انتشار: 1301/09/12
کد خبر: 1915208

صنایع دستی نمادی از فرهنگ و تمدن هر منطقه بوده است اما با گذشت زمان استفاده از این هنرهای اصیل ایرانی کم رنگ شده و شاید روزی برسد که تنها نام این هنرهای گرانبها در کتاب ها به یادگار بماند. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیرافلاک، صنایع دستی هنری آمیخته با روح و عشق هنرمندانی است که با دستان ماهر خود آثاری بسیار زیبا و منحصر به فرد خلق می کنند، آثاری که ریشه در تمدن، هویت، فرهنگ و تاریخ یک سرزمین دارد.

قدمت صنایع دستی در بسیاری از نقاط ایران به قرن ها پیش می رسد، صنایعی که در زندگی های گذشته بسیار مفید بوده و از همان وسایل تولید برای نیازهای زندگی استفاده می کردند، اما به تدریج با ماشینی شدن زندگی، تولید صنایع دستی کاهش یافت و برخی از این صنایع منسوخ شد. و فراموش شدند

تنوع صنایع دستی در استان لرستان بسیار زیاد است، بیشتر صنایع دستی تولید شده بومی و قدمتی طولانی دارد و موم کاری، گره چینی، قالی بافی و چندین رشته دیگر را رعایت می کند.

امروزه بسیاری از صنایع دستی تولید شده خانه ها را زینت می دهند و به عنوان یادگاری از هنر گذشته نگهداری می شوند، آثاری زیبا که هر کدام گنجینه های زیبایی را در خود جای داده اند.

در سال های اخیر به دلیل اینکه برخی از اقلام تولیدی استفاده چندانی نمی شود، به فراموشی سپرده شده و مورد بی توجهی قرار گرفته اند و قدم های زیادی تا فراموشی آن ها باقی نمانده است، اما این هنرها نماد تمدن و فرهنگ هستند. از یک ملت و مردم زمین که می توان آن را به نسل های بعدی تحویل داد.


661aa6d6 bf0c 40e2 be8d 70cf96fb5234 خبر خاکستری



7 هزار صنعتگر در لرستان

عباس حمزه ای معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: در 12 سال گذشته در استان لرستان هفت هزار صنعتگر در سامانه صدور پروانه صنایع دستی ثبت نام کرده اند. که با توجه به زمان درخواست صدور و تمدید پروانه دو هزار نفر فعال و دو هزار نفر نیمه فعال و مابقی غیرفعال هستند بنابراین اگر بیش از چهار سال از تمدید نشدن آنها در سامانه گذشته باشد. ، غیر فعال و در صورت گذشت دو سال نیمه فعال محسوب می شوند.

وی افزود: در حال حاضر حدود 90 رشته صنایع دستی در استان وجود دارد که 50 رشته صنایع دستی بومی استان و بقیه غیربومی هستند. بیشتر مناطق فعال صنایع دستی استان دستباف عشایری مانند جاجیم و گلیم است که بسیار زیبا و از نظر هنری منحصر به فرد هستند.

حمزه ای بیان کرد: برخی از حوزه های صنایع دستی کشور از جمله لرستان به دلایلی از جمله عدم کارایی در زندگی امروزی، مدرن بودن و… در مسیر فراموشی قرار گرفته و اقداماتی برای جلوگیری از کهنگی آنها در دستور کار قرار گرفته است. .

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با اشاره به احیای برخی حوزه های صنایع دستی تصریح کرد: یکی از مهم ترین اهداف و برنامه های این اداره کل احیای بومی های فراموش شده است. هنرهای استان با توجه به قدمت و اهمیت آنها، احیای این گونه هنرها در استان و کشور در اولویت است.

وی گفت: یکی از هنرهای مهم استان لرستان هنر چوب بافی است که هنری اصیل و اصیل است که در این استان در خطر فراموشی قرار داشت. چین بر این هنر مسلط است.


9c912550 4d59 40b1 8563 f72bc1ab5033 خبر خاکستری



احیای صنایع دستی بومی در لرستان

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان خاطرنشان کرد: همچنین احیای حرمسره بافی از دیگر اقدامات در حال انجام است و در این راستا خانه بافی سنتی در بروجرد راه اندازی می شود. .

وی گفت: هنرهایی مانند فرش، دستبافت و نقاشی بروجرد که از قرون گذشته در این استان تا دوره قاجاریه از این استان به کشورهای دیگر از جمله روسیه صادر می شد.

حمزه ای افزود: از دیگر هنرهایی که در حال احیا است مسگری است که برای معرفی این هنر کلاس های آموزشی برگزار می شود و خوشبختانه استقبال جوانان از این هنر بسیار بالاست و با توجه به استقبال زیاد، کلاس های آموزشی در سایر حوزه ها برگزار می شود. از هنرهایی مانند قالی بافی، قمه‌بافی، زره‌بافی، قلم‌زنی، موم‌کاری، سوزن دوزی و غیره در روستاها انجام می‌شود.

وی با اشاره به بازارچه صنایع دستی تصریح کرد: در خرم آباد بازارچه دائمی صنایع دستی وجود دارد اما برخی از بازارچه ها در بروجرد و سایر شهرستان های استان به صورت نامنظم برگزار می شود و بازاریابی توسط کارشناسان برای فروش محصولات صنایع دستی ضروری است، همانطور که کار هنرمند اصلی تولید هنر و صنایع دستی است و نمی تواند وقت خود را صرف بازاریابی کند، بنابراین فروش و صادرات صنایع دستی می تواند فرصتی برای سرمایه گذاران و افراد متخصص در بازاریابی و فروش باشد.


12b17ff9 2579 44da 8267 512fbb866649 خبر خاکستری



27 میلیارد تسهیلات پرداخت شد

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان به صادرات صنایع دستی اشاره کرد و گفت: پیگیری های لازم برای ایجاد زیرساخت های لازم برای صادرات صنایع دستی و بسته بندی این مهم انجام شده است. برندسازی در دستور کار قرار گرفته است و امیدواریم با این اقدامات بتوانیم زمینه صادرات را فراهم کنیم.

حمزه ای از پرداخت تسهیلات صنایع دستی خبر داد و افزود: عمده تسهیلات این حوزه مربوط به تسهیلات مشاغل خانگی است اما در مجموع 27 میلیارد تومان تسهیلات از بند الف تبصره 18 به هنرمندان این بخش ارائه شده است. قانون بودجه از سال 1400

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید