صندوق ذخیره فرهنگی، موسسه کاملا خصوصی

صندوق ذخیره فرهنگی، موسسه کاملا خصوصی

موضوع سرمایه گذار یا سهامدار بودن یک شخص حقیقی یا حقوقی در یک موسسه مالی ممکن است زمانی مطرح شود که شخص یا شخص حقیقی یا حقوقی غیر از سرمایه گذاران مورد نظر در تامین مالی شرکت کرده باشد.

با توجه به اینکه منابع مالی و سایر منابع لازم فقط توسط معلمان تامین می شود و هیچ نهاد، ارگان، سازمان یا ارگانی در تامین مالی صندوق مشارکت نداشته است، لذا سرمایه گذاری یا سهامدار معلمان عضو این موسسه در اساسنامه وجود دارد. فرقی نمی کند و همه دارایی های منقول و غیرمنقول صندوق ذخیره فرهنگیان متعلق به اعضای صندوق است و این افراد هستند که اختیار تصمیم گیری در مورد سرمایه خود را دارند نه هیچ ارگانی حتی دولت.

انتصاب افراد بسیار نالایق، بی سواد و وابسته برای اداره این مؤسسه مالی خصوصی با بودجه خصوصی هزاران میلیارد هزینه بر اموال معلمان داشته است.

بازپرداخت وام های کم بهره از محل صندوق ذخیره فرهنگیان نزد بانک سرمایه بزرگترین دست اندازی دولت به اموال خصوصی بود. متاسفانه هنوز بخشی از اموال بازپرداخت نشده و امیدی به پرداخت چند میلیارد ریالی هم نیست.

یکی از وام های بانک سرمایه که ظاهراً از محل دارایی های صندوق ذخیره فرهنگیان بازپرداخت شده، معادل پنج میلیارد بوده که از سرنوشت آن اطلاعی در دست نیست.

تبدیل ذخایر فرهنگی به حیاط خلوت دولت و به دنبال آن تضییع سرمایه این نهاد خصوصی یکی از مصادیق تجاوز به حقوق و مالکیت خصوصی است.

تصمیم غیرقانونی و غیرمنطقی دولت مبنی بر تبدیل ماهیت صندوق به نهاد عمومی غیردولتی کاملاً نادرست است و مصداق تصمیم با اسناد فوق مغایرت دارد که نهادهای نظارتی باید فوراً نسبت به لغو آن اقدام کنند.
اولاً، صندوق ذخیره فرهنگیان را نمی‌توان یک نهاد عمومی غیردولتی در نظر گرفت. 5 قانون محاسبات عمومی

ثانیاً، سازمان عمومی غیردولتی بر اساس ماده 3 قانون مدیریت خدمات کشوری تعریف مشخصی دارد و به دلیل ماهیت سرمایه صندوق ذخیره فرهنگیان به هیچ وجه مشمول این ماده نمی‌شود، زیرا این سازمان‌های مردم نهاد مسئول هستند. خدمات و اینها وظایف عمومی هستند که نمی توان آنها را به صندوق ذخیره فرهنگیان تعمیم داد.

طبق اساسنامه اخیراً ثبت شده صندوق ذخیره فرهنگیان، این صندوق یک مؤسسه خصوصی است و اصولاً دولت حق تغییر نام یا ماهیت چنین مؤسسه ای را ندارد و متقاضیان باید توسط اعضای صندوق یا نمایندگان آنها تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

با توجه به مبالغ واریز شده توسط دولت که از قضا با دخالت دولت در صندوق به همین بهانه زیان هنگفتی به معلمان وارد کرده است، لازم به ذکر است که بر اساس تبصره ذیل ماده 66 برنامه دوم توسعه. پرداخت های دولت مانند سهام نیست، بلکه به عنوان کمک در نظر گرفته شده است و این کمک به هیچ وجه نمی تواند باعث سهامدار شدن دولت در صندوق شود.

به دولت پیشنهاد می شود موضوع تغییر نام نهاد خصوصی صندوق ذخیره فرهنگیان را که توسط دولت ضد معلم قبلی مطرح و تحت تعقیب قرار گرفته بود حذف کند تا انگ ضد معلمی در این دولت انگ نشود.

بدنسازانی که عضو صندوق ذخیره هستند، مجاز به استفاده از تمامی ابزارها برای حفظ اموال خود و برخورد با متخلفان و متخلفان قانونی به اموال شخصی خود هستند.

دیدگاهتان را بنویسید