صندوق مشترک منطقه ای برای مقابله با گرد و غبار راه اندازی شد


ساعت: 12:26
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۵
کد خبر: 1916061

دبیر ستاد ملی سیاست و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار اقدامات انجام شده برای ایجاد صندوق مشترک منطقه ای در غرب آسیا را تشریح کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی محمد طهماسبی بیرقانی، دبیر ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار در مراسم امضای سند طرح اولیه همکاری های منطقه ای برای مقابله، کاهش اثرات و سازگاری با پدیده گرد و غبار در غرب آسیا مطابق با با تشکیل صندوق مشترک منطقه ای با نماینده UNDP در ایران که در حاشیه همایش ملی حفاظت از خاک، صنعت و امنیت غذایی برگزار شد، گفت: پس از برگزاری کنفرانس تهران با موضوع همکاری های زیست محیطی برای آینده ای بهتر در تیرماه سال جاری و پیشنهاد ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تشکیل صندوق مشترک منطقه ای برای مقابله با پدیده گرد و غبار. مدیریت گرد و غبار با همکاری دفتر UNDP در تهران، طرح اولیه همکاری های منطقه ای را برای مقابله، کاهش اثرات و سازگاری با پدیده گرد و غبار در غرب آسیا تهیه و نسبت به ایجاد صندوق مشترک منطقه ای اقدام کرد.

وی افزود: برای شروع این پروژه 70 هزار دلار وام از سوی برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) در تهران و به همین میزان از دولت جمهوری اسلامی ایران (در مجموع 140 هزار دلار) ارائه شد.

دبیر ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار تصریح کرد: مقرر شد در راستای راه‌اندازی و راه‌اندازی این موضوع با کشورهای منطقه غرب آسیا وارد مذاکرات دوجانبه و چند جانبه شود. سرمایه.

طهماسبی بیرگانی ادامه داد: در مدت کوتاهی پس از اجرای این اقدامات، نهادها و سازمان های بین المللی و سفارتخانه های برخی کشورها تمایل خود را برای مشارکت در تقویت صندوق و تخصیص منابع مالی برای آن اعلام کردند. بنابراین حداقل اعتبار تخصیص یافته توسط این نهادهای حمایتی در دو ماه پایانی شروع این فعالیت و در سال آینده بالغ بر یک میلیون دلار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود با برگزاری نشست‌های منطقه‌ای با کشورهای منطقه و به‌ویژه کشورهای منطقه غرب آسیا در قالب برنامه جاری، منابع اختصاص یافته به صندوق مشترک منطقه‌ای برای مقابله با گرد و غبار اختصاص یابد. پدیده افزایش چشمگیری خواهد داشت و شروع بسیار خوبی برای اجرای اقدامات مشترک منطقه ای در زمینه مدیریت، سازگاری و مقابله با پدیده گرد و غبار خواهد بود که در نتیجه خسارات ناشی از این پدیده به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

دبیر ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی مقابله با گرد و غبار همچنین گفت: در طرح اولیه فوق الذکر ضمن آسیب شناسی نحوه تشکیل صندوق مشترک منطقه ای برای مقابله با پدیده گرد و غبار در چارچوب یک برنامه کاری منظم. در رابطه با برگزاری نشست های مشترک منطقه ای. در قالب تشکیل و ایجاد کارگروه فنی متشکل از کشورهای منطقه بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در اطلاعیه وزیران در تیرماه سال جاری اجرایی خواهد شد.

طهماسبی بیرگانی خاطرنشان کرد: از جمله اقدامات اصلی و دیگر نتایج طرح فعلی می توان به افزایش ظرفیت و بهبود شرایط فنی کشورهای منطقه برای پیش بینی، پایش و هشدار در زمینه طوفان های شن و گرد و غبار، افزایش دانش و انتقال تجربیات کشورهای منطقه به هدف مدیریت، سازگاری و مقابله با پدیده گرد و غبار در منطقه و انجام هماهنگی های بخشی و بین بخشی زیرمنطقه ای و منطقه ای به منظور سازگاری و کاهش اثرات طوفان های شن و گرد و غبار

وی در پایان تاکید کرد: با انجام این اقدامات، انتظار می رود در چارچوب اقدامات و هماهنگی های انجام شده و بر اساس پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در چارچوب برنامه اقدام زیرمنطقه ای غرب آسیا نقشه راه مناسبی برای اقدامات مشترک فرامرزی تهیه و اجرا می شود که باید از این طریق و با اقدامات همه جانبه کشورهای شرکت کننده آثار مخرب طوفان های شن و گرد و غبار فرامرزی مرتفع و به میزان قابل توجهی برطرف شود. در منطقه کاهش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید