ضرغامی از نازی آباد تا پاستور

ضرغامی از نازی آباد تا پاستور

روزنامه آرمان: اسمش عزت… و لقبش ضرغامی، نازی آباد است و گاهی در موسسه رشد نازی آباد در خیابان شهید رجایی کنار اصولگرایان ناصر ایمانی، عباس عبدی و شاید هم سید سعید حجاریان می نشیند.

یک بار به بهانه دعوت سید علی سانیکانی، رئیس مؤسسه، برای گفتگو به مؤسسه رشد نازی آباد رفته بود و در کنار عمادالدین باقی نشسته بود. ملاقات او با باگی باعث شد تا مواضعی علیه او اتخاذ شود. اما ضرغامی در جریان اصولگرایی بنیان محکمی دارد. عزت الله اگرچه در جبهه اصولگرایان قرار دارد، اما گاه نظرات شبه اصلاح طلبی را مطرح می کند که واکنش ضرغامی را که پایگاه فکری اش به اصولگرایان سنتی نزدیک است، در پی دارد. چرا او اینطور فکر می کند؟

ضرگامی که اکنون کلید وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در دولت ابراهیم رئیسی را در دست دارد، در این زمینه اظهارنظر می کند که از او که در کابینه ابراهیم رئیسی حضور دارد، انتظار نمی رود این حرف ها و برنامه ها را بزند. ضرغامی اخیرا برنامه ای دارد که پر از محدودیت خواهد بود. ضرگامی در حاشیه جلسه شورای دولت در خصوص برنامه اخیر وزارت میراث فرهنگی و گردشگری مبنی بر لغو روادید یک طرفه با برخی کشورها به منظور توسعه گردشگری در کشور، اعلام کرد: بر اساس این طرح، کشورها را تقسیم بندی کرده ایم. جهان را به پنج گروه تقسیم می کنیم و ما معتقدیم که باید برای لغو جمعی ویزا با تعدادی از کشورها اقدام کرد. در این راستا حدود 50 کشور را در نظر گرفته ایم که باید با آنها روادید را لغو کنیم. حتی لغو ویزای یک طرفه. برخی معتقدند که معافیت یکجانبه روادید می تواند مشکلاتی را در زمینه پروتکل های دیپلماتیک یا در سطح سیاسی ایجاد کند. اما به عنوان نماینده گردشگری در کشور، لغو یک طرفه ویزا را مشکلی نمی دانم. امارات ویزای بیش از 130 کشور را به صورت یک طرفه لغو کرده است، در مورد ترکیه نیز این گونه است و این کشور با حدود 80 کشور به صورت یکجانبه روادید را لغو کرده است. این لغو ویزا باید به صورت جمعی باشد و مختص کشور نباشد.

ضرغامی ادامه داد: گاهی می بینیم که برخی از شهروندان برای دیدن کنسرت به کشور همسایه می روند و تعدادشان زیاد است و اگر با قوانینی که داریم کنسرت خوبی در کشور برگزار شود، بسیاری از آنها به یک کنسرت نمی روند. کشور همسایه برای دریافت پول در آنجا اتفاقاً من فکر می کنم که فرصت های ما در زمینه موسیقی و کنسرت های هنری بسیار زیاد است. مطمئناً ممکن است کسی بخواهد خواننده خاصی را ببیند، اما همه اینطور نیستند. باید فضایی شاد و سرگرم کننده ایجاد شود که خانواده ها بیایند و از این فضا استفاده کنند. امام (ره) به برخی از این افراد می گفتند که اگر فلان عکس را در تلویزیون دیدید و حالتان بد شد، آن را نبینید. به همین دلیل تاکید می کنم که باید فضا را باز کنیم. مردم را درک کنید، نسبت به مردم سخت گیری نکنید و همه این اعمال را در چارچوب شرع و دستورات الهی انجام دهید. این موضوع گردشگری داخلی را قوی تر می کند.

نگاه متفاوت ضرگامی

اما عده ای در دفتر رئیس جمهور هستند که آمادگی مقابله با تفکرات فرهنگی ضرغامی را ندارند. در ماه های اخیر نظرات مختلفی از او شنیده می شود. وی در واکنش به اتفاقات اخیر در توئیتی نوشت: بزرگترین منفی این است که مردم را نسبت به اساس دین بدبین کنیم. سیستم هیچ بن بست ندارد. تحولات اجتماعی را درک کنیم و برای آن برنامه داشته باشیم.» همچنین در توئیتی دیگر گفت: «کومله و دمکرات و منافق چند کیلو هستند؟ خلاصه ما از دهه 80 با بچه هایمان مشغول بودیم. ما آنها را درک نمی کنیم و آنها ما را نمی فهمند. بیایید آنها را پیدا کنیم و تأخیرها و غفلت ها را جبران کنیم.» ما به سختی موضعی علیه او در کابینه نخواهیم دید.

آیا عزتولا به پاستور فکر می کند؟

واقعا چرا ضرغامی این حرف را می زند؟ آیا او واقعاً از پایگاه فکری خود دور شده است؟ اگرچه او را نباید یک سیاستمدار کارکشته به حساب آورد، اما نمی توان به زیرکی او شک کرد. اکنون او برجسته ترین وزیر کابینه است، بعید نیست که به فکر نشستن بر صندلی ریاست جمهوری نیز باشد که در پایگاه روشنفکران مشهود است. او یک بار دیگر به فکر گرفتن صندلی کشیش افتاد، اما با واکنش تند نهادهای نظارتی مواجه شد. حال باید دید او چگونه شرایط را برای آینده خود فراهم می کند؟

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید