ضرغامی: امروز دختران و دانشجویان جوان ما بدون روسری در خیابان راه می روند. چه بود؟ اتفاقی افتاد؟ / ما را نترسان که اگر از حد عبور کنی سیستم نابود می شود / اصلاحات لازم است، باید همین الان انجام شود.

ضرغامی: امروز دختران و دانشجویان جوان ما بدون روسری در خیابان راه می روند.  چه بود؟  اتفاقی افتاد؟  / ما را نترسان که اگر از حد عبور کنی سیستم نابود می شود / اصلاحات لازم است، باید همین الان انجام شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ما دو یا سه دسته داریم. بعضی ها اصلا نمی فهمند، بعضی ها محافظه کار هستند و تضاد منافع دارند، بعضی ها دنبال رزومه می گردند، طرف می خواهد درخواست بدهد، تایید شود، طوری حرف می زنند که این 12 نفر احساس نمی کنند، وجود ندارد. تعداد کمی هستند که می فهمند و حرف نمی زنند . اما برخی از روش های ما اشتباه است، اصلاحات از موضع قدرت است، ما را نترسان که اگر از فلان مرز بروی، نظام از بین می رود، آنجا که نظام از بین می رود، تو نابود می شوی.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر اینکه ایران هرگز سقوط نمی کند، گفت: برخی از روش های ما اشتباه است، اما ما را می ترسانند که اگر از سطح فعلی برگردید، نظام با خطر جدی مواجه می شود.

عزت الله ضرغامی – وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – روز یکشنبه 24 آبان ماه در گردهمایی تعدادی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف و در نشست بزرگداشت 22 آبان ماه این سخنان را بیان کرد.

به گزارش ایسنا و ایلنا، این عضو کابینه دولت سیزدهم که خود در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ایران نقش داشت، در این نشست دانشجویی که با عنوان «دانشگاه منبع تغییر» همچنین با بیان اینکه برای شریفان عزیز احترام قائل هستم و این دانشگاه یکی از برندهای معتبر علمی در دنیاست، گفت: انشاالله دانشجویان آگاه و فهیم و اساتید محترم این جایگاه را حفظ کنند.

وی در خصوص سوالات مطرح شده درباره تسخیر سفارت آمریکا و مشکلات کشور منتسب به این حادثه، گفت: واقعاً آنجا سفارتی نبود، لانه جاسوسی و اتاق برنامه ریزی و فرماندهی به معنای واقعی کلمه بود. “نه ماه از انقلاب گذشته بود، اتفاقاتی افتاد که هرکسی به تنهایی توانست انقلاب را به زمین بزند، به ویژه برنامه های تجزیه طلبانه، درست مانند آنچه در انقلاب مصر اتفاق افتاد. شما دیدید، بعد از انقلابی که در مصر شروع شد، رئیس جمهور که از این کشور بیرون آمد. آن انقلاب در قفس به دادگاه آمد. کشور ما نیز ممکن است مورد توطئه قرار گیرد. اسنادی وجود دارد که آنها سعی کردند آنها را تکه تکه کنند.

ضرغامی افزود: اکثر 400 نفری که لانه جاسوسی را اشغال کردند اصلاح طلب شدند. به جرات می توانم بگویم که هیچ یک از 400 نفر نگفتند که متاسف هستند. یکی یکی یه چیزی گفته که میگه قبولش دارم ولی بقیه میگن هنوز گرمه و تو نمیفهمی و قبول نمیکنی. مشکل دولت همین دوقطبی بودن و مرزهاست.

رئیس سابق سازمان صدا و سیما با تاکید بر اینکه کشور هرگز تجزیه نمی شود، بلکه آنچه نگران کننده است، تفرقه مردم است، ادامه داد: کسانی که می گویند مشکلات امروز ما به خاطر اشغال سفارت آمریکاست، هیچ ارتباط معناداری بین مشکلات اقتصادی ما و اشغال وجود ندارد، آنها لانه جاسوسی ندارند. حرف زدن خلاف این را ثابت می کند و می توان گفت مدیریت ناکارآمد عامل تاثیرگذار در این زمینه است. اما اگر این قدرت ایجاد نمی شد، انقلاب زودتر تمام می شد.

ضرغامی گفت: کشور ما به طور جدی مشکل در ساخت آداپتور و پل است. اهل بهشت ​​و جهنم به ما گفتند پل بزن و رفت و برگشت، نصف کار جهنم تمام شد، هر چه صبر کردند، نیمه دوم بهشت ​​تمام نشد، پرسیدند، گفتند ما هیچ مهندس پل را در بهشت ​​پیدا نکردم. اکنون ما در جامعه و بین مردم به پل ها و سازندگان نیاز داریم. کسی نیست که این چیزها را کنار هم بگذارد و هرکسی بخواهد حرف بزند به انواع اتهامات متهم می شود. دانشگاه شریف می تواند در این زمینه پیشرو باشد. مشکل امروز ما اتحاد طبقات و نخبگان است. فردی که نقش آداپتور را بازی می کند باید هر دو طرف را بشناسد.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری همچنین گفت: ما در کشور مشکلات زیادی داریم اما بپذیرید که مهمترین مشکلات ما در حوزه رویه و روش است. اصولاً مشکلی نداریم و همه با هم کنار می آییم، حالا ممکن است یک نفر عصبانی شود، اما این وضعیت اساسی است و ملاک نیست. مثلاً یک کشیش کنار خیابان راه می‌رود، یک روحانی که از جامعه فردوست است، عمامه‌شان پایین است. بله، ما یک روحانی مجلل هم داشتیم که کارآمد نبود و مدعی بود که به اوج رسیده است، اما آن طلبه هایی که از اقشار پایین جامعه هستند، انتقام خواهند گرفت. ما با اصول مشکلی نداریم، باید رویه را تغییر دهیم. اصلاحات توسط دولت پذیرفته شده است. حداقل گفته شد و حالا باید عمل کنند.

وی افزود: ما دو یا سه دسته داریم. بعضی ها اصلا نمی فهمند، بعضی ها محافظه کار هستند و تضاد منافع دارند، بعضی ها دنبال رزومه می گردند، حزب می خواهد کاندید شود، تایید شود، طوری حرف می زنند که این 12 نفر دلشان نمی آید. این، افراد کمی هستند که می فهمند و صحبت نمی کنند. اما برخی از روش های ما اشتباه است، اصلاحات از موضع قدرت است، ما را نترسان که اگر از فلان مرز بروی، نظام از بین می رود، آنجا که نظام از بین می رود، تو نابود می شوی.

ضرغامی به موضوع حجاب پرداخت و گفت: امروز دختران و دانشجویان جوان ما بدون حجاب در خیابان راه می روند. چه بود؟ اتفاقی افتاد؟ تعداد دختران جوان بی حجاب زیاد شده، آیا نظام و انقلاب از بین رفته است؟! کسانی که این حرف ها را می زنند اصولاً افراد ترسو و محافظه کار هستند. کسانی که می گویند همه چیز درست است، نمی فهمند که جامعه ما زنده است و جامعه زنده قدرت بازیابی را دارد. موجودی مرده است که قدرت تجدید حیات را ندارد.

و ادامه داد: می گویند نمی شود با دهه 80 کنار آمد. با بازپرس ارشد مردی که در اغتشاشات دستگیر شده بود صحبت کردم، او گفت: من در تمام عمرم از افراد بزرگ سیاسی بازجویی کردم، سخت ترین سؤال مربوط به صدها نفر بود که از خیابان بودند، من هم نمی فهمم آنها چه می گویند. نه آنها می فهمند من چه می گویم من می گویم.هر چه تلاش کنم نمی توانم.بعد حرفم را می گیرند و به آقای رایضی نشان می دهند که وزیر شما چنین گفته است.وزیر خدا به خاطر ما خیلی تحت فشار است.البته ما با آقای رئیسی راحت باشید و ما این حرف ها را نداریم.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری تصریح کرد: تحول و اصلاحات نیاز است. بسیاری از مردم قبلاً نسبت به تورهای راهنما هشدار داده و گفته اند که این روش کارساز نیست. 5 امتیاز می گذارند و هشدار می دهند و بعد این اتفاق می افتد، خب این روش اشتباه است. در مواردی که اعتقاد بر این است که روش اشتباه است، باید با این دیدگاه که سیستم قدرتمند است اصلاح شود. مثل جراحی و تلویزیون برانداز نیست. اگر من رئیس این شبکه بودم جلوی اضافه کاری آنها را می گرفتم.

رئیس سابق صداوسیما تاکید کرد: این سامانه توسط مردم ایجاد شده است. فکر نکنید در چهار حرکت از بین می رود اما خود ما می توانیم با روش های اشتباه آسیب جدی به این سیستم وارد کنیم.

ادامه این نشست به پرسش و پاسخ دانشجویان با عزت الله ضرغامی اختصاص داشت.

ضرگامی در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر فیلترینگ و محدودسازی رسانه های داخل و فضا دادن به رسانه های فارسی زبان خارج از کشور گفت: وضعیت ما از نظر اعتماد رسانه ها خوب نیست. من با این دیدگاه که در این مورد حاکم است موافقم، ما محافظه کار شده ایم، ترس از برخی نهادهای نظارتی باعث شده است که علنی صحبت نکنیم.

وی افزود: اعتقاد من را بارها درباره فضای مجازی شنیده اید، این فضا برای نجات انقلاب اسلامی آمده است. اگر مقام معظم رهبری بر آزادی فکر تاکید دارند، نمی توانیم آن آزادی فکر را در رسانه های رسمی داشته باشیم. اگر فضای مجازی نباشد مردم نمی توانند صحبت کنند. حتی من ضرگامی در سال های اخیر می توانستم در صفحات مجازی صحبت کنم. اگر استقلال جزء شعار انقلاب ماست، اساس و پیش نیاز آن استقلال فکری است.

ضرغامی درباره فیلترینگ هم گفت: اگر حرفی برای گفتن داشته باشم در شورای عالی فضای مجازی می گویم اما هر تصمیمی که بگیرند باید از مجموعه تبعیت کنیم و در آن مسیر حرکت کنیم. که فضای مجازی با تمام تصمیماتی که گرفته می شود هر روز فضای وسیع تری برای آزادی اندیشه و عقیده خواهد داد.

وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از دانشجویان مبنی بر ربط دادن همه مشکلات و گلایه ها به حجاب که در این زمینه با شما موافقم. ما دین را به خوبی نمایندگی نمی کنیم، پس وقتی می گویم بزرگترین نفی این است که دین را زیر سوال ببریم و مردم را نسبت به دین بدبین کنیم، برخی از دوستان انتقاد می کنند که چرا اینطور می گویید. شما منفی گرایی را نمی شناسید. با مردم به منفی ترین حالت رفتار می کنید، سپس می گویید منفی گرایی را ممنوع می کنید. کجاست چنین دینی؟!

وزیر دولت سیزدهم افزود: من به عنوان شاگرد شهید مطهری به ترویج و آموزش آثار ایشان می پردازم. دیدگاه شهید مطهری در امر به معروف و نهی از منکر را بخوانید، آیا همان چیزی است که استاد (امر به معروف و نهی از منکر) می گوید؟ من احترام می گذارم که بعداً نگوییم ضرغامی دارد نهادهای رسمی را زیر سوال می برد، این ستاد خدمات ارزنده ای به این مملکت ارائه می کند، اما آنها را کنار هم بگذارید و ببینید مقام معظم رهبری و مطهری و امام (ره) و برخی دوستان چه می گویند. آیا آنها می گویند

سپس اعلام کرد: دین باید به درستی معرفی شود. بله دین اولویت دارد، حجاب یکی از نیازهای دین است. اما در مورد علم عرفی یک جایی گفتند ضرغامی آنچه را که در مورد معلوم گفته است قبول ندارد، یعنی علم رایج را قبول ندارد، در حالی که دروغ بوده است، من صدها مقاله در این باره دارم، بعد گفتند چون معروف است) دین لازم است پس زرگامی مرتد است و چون مرتد است جام پیش او نجس است پس باید بنوشیم. باید بگویم چه کسی این را گفته است. اما آقایان! من می بینم که شما درکی ندارید و ما نتیجه را داریم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: باید در خصوص حجاب برنامه ریزی درستی انجام شود. درست است که مردم گرفتار می شوند و وقتی به دام می افتند عصبانی می شوند و همه کار می کنند.

ضرغامی ادامه داد: دانشگاه شریف بهترین دانشجویان را دارد، الان چهار نفر ناراحت هستند، فحش می دهند، حتماً اشکالی دارد، اما اگر با من صحبت کنید، به نظرات شهید مطهری اشاره می کنم که گفت: «چه شد مردم روستا و شهر، نماز و روزه خود را افطار نکردند، اما وقتی به دانشگاه آمدند، در شش ماه کمونیست شدند. ما این راه شهید مطهری را می خواهیم، ​​یکی باید از دانشجوی عزیزمان بپرسد آخرش به کجا رسید که فحش داد؟

دیدگاهتان را بنویسید