ضرورت اجرای طرح توسعه امامزاده جعفر (ع) بروجرد/ پروژه فرهنگی که توجه مسئولان را می طلبد.


ساعت: 10:22
تاریخ انتشار: 1401/02/16
کد خبر: 1836649

اجرای طرح توسعه امامزاده جعفر (ع) به عنوان یکی از پروژه های فرهنگی شهرستان بروجرد توجه ویژه مسئولان را می طلبد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیر افلاک شهرستان بروجرد دارای جاذبه های تاریخی و گردشگری فراوانی است که هر ساله مسافران و گردشگران زیادی از آثار قرون گذشته بازدید می کنند قدمت این اثر به 800 سال می رسد.

امامزاده جعفر (ع) بروجرد در ضلع شرقی شهر قرار دارد که سالانه هزاران گردشگر از این گنبد بی نظیر بازدید می کنند. علاوه بر این، مجالس و مراسم مذهبی بسیاری از جمله طرح های مذهبی و فرهنگی در محوطه امامزاده برگزار می شود. این بسیار محبوب است.

مردم بورژوا ارادت و علاقه خاصی به این حرم دارند اما در سال های اخیر در حالی که باید طرح توسعه این حرم انجام می شد با هزاران مشکل مواجه شد و چند سالی است که تکمیل نشده است. زلزله سال 1364 به بخشی از این اثر معماری آسیب وارد کرد که با تلاش برای جلوگیری از خسارات جبران ناپذیر بازسازی شد.

فضای این آرامستان بیش از 31000 متر مربع است که چند سال پیش تعدادی از ساختمان های اطراف برای اجرای این پروژه تملک شد، اما اقدامات دیگر برای تملک و اجرای این پروژه در این میان گرفتار شد و اگر نشد. هنوز به دست آمده است.


بی توجهی به ظرفیت فرهنگی

اما سال ها پیش بی توجهی به این فرهنگسرا باعث شد بخشی از حرم به پارکینگ تبدیل شود و این شرایط به هیچ وجه زیبنده آثار فرهنگی و مذهبی نیست.

در این سال ها بارها مسئولان کشوری و استانی برای بررسی وضعیت از این بنای فرهنگی بازدید کرده اند تا نسبت به رفع مشکلات و تسریع در طرح توسعه اقدام کند اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.


تملک بخشی از زمین های اطراف برای طرح توسعه امامزاده

مصطفی گودرزی، رئیس امور خیریه بروجرد در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: پروژه عمرانی امامزاده جعفر (ع) بروجرد در اواخر دهه 80 برای تملک بخشی از مسکن اطراف پروژه مطرح شد و در حال اجرای طرح توسعه است.

وی افزود: با توجه به اینکه درآمد امام کم است لذا تملک توسط واقفان انجام نمی شود البته بخشی از کار انجام شده و خانه هایی نیز تملک شده است.

رئیس خیریه بروجرد گفت: با توجه به اینکه سالانه زائران و گردشگران زیادی از این بنای فرهنگی مذهبی بازدید می کنند، قرار است طرح توسعه، درمانگاه و زائرسرا و سایر قسمت های مورد نیاز پروژه اجرا شود. فرهنگ.


اولین قدم در یک برنامه توسعه، تهیه یک برنامه است

سال گذشته احمد رئیس اداره راه و شهرسازی بروجرد گفت: در طرح نهایی قرار بر این شد که شهرداری مشاور بگیرد و طرحی را تدوین کند. آنها مسئول انجام کار هستند.

وی افزود: اولین گام مهم برای این پروژه ترسیم نقشه است و تا زمانی که طرح تدوین نشود نمی توان اقدامات بعدی را انجام داد و در این زمینه تلاش خواهد شد.


همکاری دستگاه های طرح توسعه امامزاده جعفر (ع) بروجرد

اشرف چگنی یکی از اعضای شورای شهر بروجرد در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: طرح توسعه بروجرد امامزاده جعفر(ع) متولی ندارد اما این کار باید با همکاری خیرین، شهرداری ها، راه و شهرسازی و میراث فرهنگی انجام شود. آن را به طور موثر انجام ندهید.

وی افزود: این امامزاده به عنوان یک پروژه فرهنگی می تواند مرکز سیاحتی و زیارتی باشد اما مشکلاتی وجود دارد که باید برطرف شود و اجرای طرح توسعه می تواند شرایط را برای جذب گردشگر فراهم کند.

یکی از اعضای شورای شهر شهرستان گفت: با توجه به اینکه شهرداری یک سازمان مردم نهاد است اما تاکنون حدود شش هزار متر زمین در اطراف این آرامستان در اختیار دارد و دستگاه های دیگر باید برای انجام اقدامات موثر تلاش کنند.

چگنی گفت: بخشی از مساحت این آرامستان به صورت پارکینگ اجاره داده می شود، اما این دستگاه ها باید با همکاری و برنامه ریزی هماهنگ برای اجرای طرح توسعه تلاش کنند.

اما لازم است دستگاه های متولی این فعالیت فرهنگی و مذهبی را به گونه ای برنامه ریزی کنند که با اجرای طرح توسعه اقدامات اساسی انجام شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید