ضرورت تغییر رویکردها در تدوین برنامه هفتم/ نیازمند «جهاد راه حل» هستیم.


ساعت: 15:55
تاریخ انتشار: 1401/04/01
کد خبر: 1877881

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر برنامه هفتم توسعه مانند برنامه های شش گانه قبلی تدوین شود، پایان آن نیز مانند برنامه های قبلی خواهد بود؛ باید رویکرد خود را در این زمینه اصلاح کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد باکر کلیباف رئیس مجلس شورای اسلامی بعدازظهر امروز (چهارشنبه 10 تیرماه) در اولین آیین گشایش گزارش ارزیابی اجرای قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه که با حضور کارکنان دیوان مورد بررسی قرار گرفت. . رونق و رونق و اعضای هیأت رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تشکر از اینکه در آستانه برنامه هفتم گزارشی از اجرای برنامه ششم توسط دیوان محاسبات ارائه شد؛ البته تغییر بسیار دور است، اما زمانی که در مسیر درست قرار گیرد و به عنوان یک تنظیم کننده پیشرو حرکت کند، مهم است.

وی افزود: همه ما مفتخریم که رهبر معظم انقلاب از عملکرد دادگاه ابراز خرسندی کرده اند، اما باید توجه داشته باشیم که به همان اندازه که افتخار است برای ما به مراتب مسئولیت بیشتری دارد. به همین دلیل است که باید به تعهدات خود توجه بیشتری داشته باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محور بحث امروز ما برنامه ششم و تدوین برنامه هفتم است، گفت: صرف نظر از اثربخشی و کیفیت این قسمت از برنامه هایی که اجرا شده است، در حال حاضر برنامه ششم و تدوین برنامه هفتم مورد بررسی قرار گرفته است. با این حال، بسیار مهم است که معیارهای سنجش و ارزیابی ما چه بوده است.

کلیباف تاکید کرد: باید به این سوال پاسخ دهیم که اگر این برنامه ها تدوین نمی شد، همان نتیجه ای که امروز شاهد آن نبودیم، رخ نمی داد. به نظر می رسد باید به دو نکته توجه کرد. اولاً اگر برنامه هفتم مانند شش برنامه قبلی راه اندازی شود، پایان آن هم سرنوشت برنامه های قبلی را خواهد داشت. باید در این زمینه تصمیم جدی بگیریم و رویکرد خود را در این زمینه اصلاح کنیم.

وی افزود: نکته دوم در این بخش این است که حتی اگر کار را رها کنیم، به نظر می‌رسد همان اتفاقات امروز رخ می‌دهد. نسل سوم، به این معنا که باید به سمت هدف حرکت کنیم، باید قدرت تنظیم و در عین حال ایجاد کنترل بر مشکلات را داشته باشیم و همه اینها قدرت برگشت پذیری نیز دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر می رسد در برنامه های توسعه قبلی یا چنین نگاهی نداشتیم یا توان و توان آن را نداشتیم. متأسفانه قدرت حل مشکل ما به شدت کاهش یافته است. کدام مشکلات بلند مدت و کوتاه مدت را دقیقاً حل کردیم؟

کلیباف تاکید کرد: من چهل سال است که در سمت های مختلف مدیریتی بوده ام و مطمئنم اگر به این دو نکته ای که گفتم توجه کنیم و بر مبنای مشکل پیش برویم، به راحتی و با اطمینان و بدون شک می توانیم به ثبات اقتصادی در سراسر کشور دست پیدا کنیم. پنج سال آینده و ایجاد ثبات در جامعه. البته راحتی به معنای بیکار نشستن نیست. نکته این است که ما بیشتر به ثبات اقتصادی نیاز داریم تا رشد.

وی گفت: درآمدهای میلیاردی سالانه به تناسب یک سال رشد نداشته است و در همه موارد مردد هستیم. در چنین شرایطی دیگر نمی توان از بهره وری، سرمایه گذاری، رشد و عدالت صحبت کرد، زیرا به هر کجا که نگاه کنیم، نابرابری را به وضوح می بینیم، اما طبق آنچه قبلاً گفتم، می توانیم این نابرابری ها را حل کنیم.

وی گفت: قبل از برنامه هفتم توسعه نیازمند تحلیل عمیق محیط داخلی و خارجی هستیم زیرا باید تحت تاثیر آنها تصمیم گیری کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در زمان تهیه برنامه ششم در تحریم بودیم اما 20 میلیارد دلار در بودجه لحاظ شد و بر اساس آن تصمیماتی نوشته شد. در 10 سال گذشته بالغ بر 100 میلیارد دلار جریان ارزی از کشور داشته ایم. این مورد دیگری است که ربطی به خارج از کشور ندارد. ما می‌توانستیم این مبلغ را در کشور سرمایه‌گذاری کنیم و به کسی و کسی تجاوز نکنیم.

کلیباف تاکید کرد: اگر این مبلغ را برای کشور نگه داریم، می توان گفت که به استقلال و اقتصاد مردم دست یافته ایم و در چنین شرایطی حتی می توانیم 20 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کنیم. اینها همه فرصت هایی است که ما از دست داده ایم. کار سختی است، اما یک قدم فاصله دارد.

وی گفت: در حوزه دیوان محاسبات سال گذشته، شورای هماهنگی سازمان نظارت در جلسه به همراه 7 دستگاه دیگر در کنار هم بودند و من شاهد گزارش جلسات هفتگی آنها بودم. و سایر ارگان های مربوطه

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: کاری که این نهاد نظارتی انجام می دهد مچ گیری نیست بلکه پیشگیری است. بنابراین با برنامه ریزی به عنوان یک دستگاه نظارتی می تواند تحلیل های دقیقی به ما بدهد تا بتوانیم با اولویت بندی در گلوگاه های مختلف تصمیم گیری کنیم. چنین حرکتی مورد نیاز مدیران ارشد است.

کلیباف با بیان اینکه یک نهاد نظارتی قوی می تواند در جهت دهی برنامه ها بسیار موثر باشد، تاکید کرد: چه در شورای مناسبت که باید سیاست های کلان را ارائه کند، چه در دولت مجری آن و چه در مجلس که باید توسعه را انجام دهد. سه قوه به همراه مجمع در هر مرحله از برنامه باید با هماهنگی و توافق با یکدیگر کار کنند.

وی گفت: یعنی امروز که نیاز است سیاست های کلان در مجمع نهایی شود باید حرف های دولت و قوه قضائیه شنیده شود و به درستی مطرح شود. البته مسئولیت مجمع نباید خدشه دار شود. یقیناً مسئولیت تصمیم گیری در حوزه صلاحیت مجلس بر عهده خود نهاد است که البته تصویب نهایی سیاست های کلان با مقام معظم رهبری است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: وقتی قرار است برنامه کلان نوشته شود به دولت بستگی دارد و البته مجلس، مجلس و قوه قضائیه باید دولت را در اجرای برنامه ها یاری کنند. همچنین در برخی از مراحل که طرح توسعه برای تصویب و ابلاغ به مجلس می آید، در این مقطع مسئولیت بر عهده مجلس است اما نیاز به همراهی سایر دستگاه ها وجود دارد.

کلیباف گفت: اگر در تدوین برنامه توسعه چنین رویکردی اتخاذ نشود و هرکس برای خود تصمیم بگیرد، در نهایت در اجرا دچار مشکل می شویم و نمی توانیم برنامه ها را اجرایی کنیم. بنابراین علاوه بر موضوع محوری، باید مسئولیت های خود را به دقت در نظر بگیریم و تحلیل دقیقی از محیط داخلی و خارجی داشته باشیم.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص تبیین جهاد گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری به تبیین جهاد نیازمندیم. و ما باید این کار را با یکدیگر انجام دهیم. ما وظیفه داریم امید را در جامعه زنده نگه داریم. نمی شود با اعتقادات دینی و روحیه انقلاب اسلامی زندگی کرد و ناامید شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ناامیدی از شیطان و امید از معنویت و اعتقادات دینی، روحیه و پایه های انقلاب اسلامی است. این فرصت ها برای ما وجود دارد. ما در سیستم مدیریت مشکل داریم. در دیدار با دولت هم اشاره کردم که ما به «جهاد تصمیمات» نیاز داریم. وقتی از جهاد صحبت می کنیم به این معناست که باید گذشت و بی احترامی و شجاعت تصمیم گیری و همچنین قدرت نه گفتن داشته باشیم. ما نباید همه را راضی نگه داریم.

وی گفت: زمانی که منابع کمیاب است، اولویت بندی به معنای تامین منابع برای یک بخش است نه بخش دیگر. نیاز به درک مشترک از موضوعاتی که باید روی آنها تمرکز کنیم و اولویت های مشترکی وجود دارد. حتی من معتقدم که ما باید روش های رایج استفاده را در نظر بگیریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: جهاد تصمیم گیری به این معناست که بر اساس رای تصمیم نگیریم، بلکه بر اساس حقوق و توانمندی ها تصمیم گیری کنیم. چنین رویکردی دولت را نجات می دهد. به همین دلیل است که امروز ما به تصمیمات جسورانه و پیشرفت مستمر نیاز داریم.

کلیباف گفت: کارشناسان دیوان محاسبات بهتر از هرکسی می دانند که ما چه سرمایه گذاری های هنگفتی داریم که خارج از اختیار ماست. البته در بخش شرکت های دولتی همانطور که رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کردند در دو سال گذشته نتوانسته ایم رکورد قابل قبولی را ثبت کنیم.

وی ادامه داد: مشخص است بودجه عمرانی در دو سال گذشته چقدر هزینه شده است؟ امروز شرکت های نیمه دولتی داریم که حدود 70 هزار میلیارد تن سود دارند. در سال 1378 که مجلس یازدهم روی کار آمد، سهم دولت از مالکیت معادن 6500 میلیارد تن بود، اما آیا سهم دولت از حوزه معدنی یکسان است؟ به جرات می توان گفت سهم دولت بالغ بر 120 هزار میلیارد دلار است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امسال در سال 1401 سهم دولت از حوزه معدن به 42 همات افزایش یافته است اما چگونه از رقم 6500 میلیارد تن به 42 تریلیون تن رسیدیم. همه این عدم تعادل ها باید حل شود.

کلیباف تاکید کرد: همه اینها مهارت هایی است که اگر برای مدیریت صحیح، مدیریت صحیح و نظارت دقیق به عنوان فردی که 4 دهه خدمت کرده و تجربه حضور در میدان را دارم از آنها استفاده کنیم، می توانم بگویم که به سرعت می توانیم این را اصلاح کنیم. وضعیت و هیچ کجا «در موفقیت اقتصادی شکی وجود نخواهد داشت.

وی افزود: وقتی قانون می نویسیم باید بدانیم که اجرای آن بر عهده دولت است اما اجرای آن بر عهده مجلس است. ما باید درک کنیم که نباید تصمیمی بگیریم که قابل اجرا نباشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز در مقطع بسیار حساس و حیاتی قرار داریم. در شرایطی که قوای سه گانه در یک راستا هستند، می توانیم کارمان را به سمت اهدافمان پیش ببریم. تسلط بر نظام اداری و حکمرانی باید در حوزه های مختلف دنبال شود.

کالیباف گفت: «ما باید انتخاب های خود را محدود کنیم. پس باید اولویت ها را درست انتخاب کنیم.

وی با بیان اینکه نباید نقش دیوان محاسبات کشور را نادیده گرفت، افزود: دیوان می تواند در ماه های آینده بهترین تصمیمات را برای مدیران ارشد کشور اتخاذ کند. چنین مأموریتی را نباید نادیده گرفت. اطلاعات دقیق کارشناسان دیوان می تواند به ساخت کار درست کمک کند و امیدواریم تلاش این کارشناسان موجب خوشحالی همه ما در کشور باشد.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید