ضرورت رفع نیاز 100 میلیارد و 25 میلیارد دلاری سرمایه گذاری نفت و برق در برنامه هفتم توسعه


ساعت: 23:35
تاریخ انتشار: 1401/04/07
کد خبر: 1879397

رئیس مرکز مطالعات مجلس با بیان اینکه باید از ظرفیت های انباشته منطقه ای، فرامنطقه ای و بین المللی برای عبور از مشکلات اقتصادی استفاده کرد، گفت: صنعت نفت و گاز به 100 میلیارد دلار و صنعت برق به 25 میلیارد دلار نیاز دارد. این جایگاهی است که باید در برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، دکتر بابک نگارداری سلسله نشست های «گفتمان سیاسی» را که امروز (سه شنبه 7 تیر 1401) به میزبانی دانشکده مدیریت، علم و صنعت برگزار شد، افتتاح کرد. دانشگاه فناوران امیرکبیر با مشارکت مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی. وی تاکید کرد: ایران از نظر نیروی کار و نخبگان ظرفیت بسیار بالایی دارد و مرکز مطالعات مجلس نیز برنامه های متعددی برای حداکثرسازی ظرفیت نخبگان کشور در حوزه های مختلف دارد.

وی با اشاره به برنامه هفتم توسعه گفت: چالش های انباشته ای در کشور وجود دارد اما فرصت های بکر انباشته ای نیز وجود دارد که با مدیریت و حکمرانی صحیح می توان امیدوار بود که پیشرفت در توسعه کشور به سرانجام مطلوب برسد.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس یادآور شد: اقتصاد کشور برای عبور از مشکلات اقتصادی باید از فرصت های انباشته ظرفیت های منطقه ای، فرامنطقه ای و بین المللی استفاده کند.

وی با تشریح نیاز سرمایه گذاری در صنایع بزرگ کشور برای نوسازی و ارتقای جایگاه آنها، صنعت نفت و گاز را 100 میلیارد دلار و صنعت برق را 25 میلیارد دلار نیاز دارد که باید در برنامه هفتم توسعه لحاظ شود.

وی در این نشست که با محوریت گفتمان سیاسی «واردات خودرو» برگزار شد، گفت: برنامه‌های توسعه کشور عمدتاً بدون در نظر گرفتن فرصت‌ها و مناطق ژئوپلیتیکی کشور تدوین می‌شود، بنابراین در نگاه اول می‌توان برنامه‌های توسعه‌ای را برای هر فردی تدوین کرد. در نظر گرفته شده است و بر این اساس در سیاست های آتی بیش از گذشته باید به جغرافیای سیاسی و اقتصادی کشور توجه شود.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی پس از تشریح جزئیات مشکلات صنایع مادر کشور به فرصت های انباشته و مغفول مانده کشور در نظام بین الملل اشاره کرد و گفت: یکی از برکات الهی جغرافیای سیاسی است. و ظرفیت های ژئواکونومیکی کشور و جغرافیای ما تاکنون تاثیری بر وضعیت اقتصادی کشور نداشته است.

رئیس مرکز مطالعات مجلس با بیان مثالی گفت: به عنوان مثال یکی از مهمترین مزیت های رقابتی ایران مرکز منطقه ای بودن از نظر اتصال کریدور شمال به جنوب (اوراسیا به خلیج فارس) و شرق است. کریدور غرب (جاده ابریشم) که باید برای ایران سیاستگذاری شود باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در تشریح وضعیت صنعت حمل و نقل افزود: اگر بخواهیم در کریدورها و ترانزیت بین المللی نقش آفرینی کنیم، مدل جاده ای الگوی خوبی نیست و باید بر توسعه حمل و نقل ریلی و دریایی تمرکز کنیم.
وی همچنین با اشاره به درهم تنیدگی اقتصادی با کشورهای منطقه و تبادل کالا، خدمات و انرژی، آن را برای ثبات و ارتقای امنیت کشور مهم دانست.

حفظ فرصت مهم انباشته و مغفول مانده موضوع اقتصاد دانش بنیان معرفی شد و افزود: در سال های اخیر زیرساخت های شرکت های دانش بنیان را توسعه داده ایم اما در هدایت آنها ناکام بوده ایم. طی 5 سال آینده حرکت برای نیازهای صنعت و جامعه به عنوان مثال صنعت خودروسازی ما باید احساس کند که با شرکت های دانش بنیان مربوطه ارتباط برقرار کند تا ظرفیت خود را از این طریق تقویت کند.

وی با اشاره به اقتصاد دانش بنیان به عنوان یکی از دریچه های فرصت در کشور، تاکید کرد: با توجه به شکل گیری بستر دانش بنیان در کشور، لازم است از این ظرفیت برای رفع نیازهای کشور به طور جدی استفاده شود. . . “

رئیس مرکز تحقیقات در پایان ظرفیت جمعیت جوان و نخبه کشور را فرصت ملی انباشته شده و مغفول دانست و تاکید کرد: توجه به جمعیت و نسل دهه 60 و 70 بسیار مهم است چرا که داریم. برخی از نخبگان را از دست دادند، باید این روند را معکوس کنیم و با استخدام نخبگان و تبدیل آنها به موتوری برای توسعه صنعت کشور، صنعت و اقتصاد کشور را ارتقا دهیم.

در ابتدای این نشست مهدی مجیدپور، رئیس دانشکده مدیریت، علم و صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر ضمن خیر مقدم به این نشست گفت: برای تحقق اهداف کشور نیازمند گفت وگوی سیاسی هستیم.

وی افزود: اولین جلسه از سلسله نشست های گفتمان سیاسی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حالی برگزار می شود که کشور ظرفیت بالایی دارد اما برای حل مشکلات کلیدی کشور نیازمند عقلانیت ارتباطی هستیم.

رئیس دانشکده مدیریت، علم و صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: نهادهای سیاست گذار، بنگاه های صنعتی، دانشگاه ها و تشکل های اقتصادی باید با گفت وگوهای سازنده و تضادهای صدا، مسیر پیشرفت کشور را بیش از پیش هموار کنند. قاعدتا تصمیمات کلان کشور مانند واردات خودرو باید با کرسی های نظریه پردازی همراه باشد و بدون چنین کرسی هایی نمی توان بدون اقناع افکار عمومی تصمیمات درستی گرفت.

گفتنی است، در ادامه نشست «واردات خودرو» با حضور میثم خسروی رئیس پولی و بانکی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، امیر. حسن کاکایی، اعضای علمی دانشگاه علم و صنعت ایران و مرتضی زمانیان، عضو دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید