ضرگامی: اگر عصبانی شدید، نبینید

عزت الله ضرغامی در حاشیه جلسه دولت با بیان اینکه برای توسعه گردشگری در کشور و افزایش نشاط اجتماعی در جامعه باید فضا را باز کنیم، مردم را درک کنیم و نسبت به مردم سخت گیری نکنیم، گفت: همه این اقدامات باید انجام شود. در چارچوب دستورات شرعی و الهی انجام می شود و این می تواند گردشگری داخلی را در کشور ما افزایش دهد.

ضرگامی: اگر عصبانی شدید، نبینید

ضرغامی در ادامه گفتگو با خبرنگاران در خصوص برنامه اخیر وزارت میراث فرهنگی و گردشگری مبنی بر لغو روادید یک طرفه با برخی کشورها به منظور توسعه گردشگری در کشور، اقدام جمعی برای لغو روادید با تعدادی از کشورها را ادامه داد.

وی با بیان اینکه هر کدام از این کشورهای مورد بررسی در این طرح ویژگی ها و مزیت های نسبی خود را در جذب گردشگر برای ما دارند، خاطرنشان کرد: حدود 50 کشور را در این زمینه بررسی کرده ایم که برای آن ها نیاز به لغو روادید داریم. حتی لغو ویزای یک طرفه.

ضرغامی ادامه داد: برخی معتقدند لغو یک طرفه روادید می تواند در پروتکل های دیپلماتیک یا در سطح سیاسی مشکلاتی ایجاد کند. اما من به عنوان نماینده گردشگری در کشور، لغو یک طرفه ویزا را مشکلی نمی دانم. زیرا بسیاری از کشورهایی که نتایج خوبی در زمینه گردشگری دارند; آنها یک طرفه ویزا را لغو کردند. به عنوان مثال امارات ویزای بیش از 130 کشور را به صورت یک طرفه لغو کرد، در مورد ترکیه نیز این گونه است و این کشور به طور یکجانبه ویزای حدود 80 کشور را لغو کرد.

وی ادامه داد: یکسری محدودیت داریم و با توجه به مشکلات خاص کشور؛ تحولات ماه های اخیر و اضافه شدن مسائل اینترنتی یا جاسوسی مشکلاتی را در جذب گردشگر ایجاد کرده است. ما این پیشنهاد را در این زمینه ارائه کرده ایم. در رابطه با هر یک از این کشورها شفاف سازی و شفاف سازی های لازم را ارائه کرده ایم تا لغو روادید یک طرفه به صورت جمعی انجام شود.

و افزود: البته همانطور که گفتم ما اصرار داریم که این لغو روادید جمعی باشد و برای کشور خاصی نباشد. مثلاً چندی پیش پیشنهاد ویژه ای در مورد روسیه دادیم که با قاطعیت از سوی دولت رد شد و همه نظر منفی دادند و فقط من و آقای امیر عبدالهیان که این پیشنهاد را دادیم، موافقت کردیم.

وی ادامه داد: همانطور که اشاره کردم این کشورها به پنج گروه تقسیم می شوند که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. من جلسه ای در مورد این طرح تشکیل داده ام و ویژگی ها و ویژگی های هر یک از این کشورها را بررسی و اعلام کرده ام و انشالله در صورت تهیه نامه در این خصوص به دولت ارائه خواهم کرد.

ضرغامی گفت: در زمینه گردشگری باید اقدام شود. با تکیه بر قوانین عادی، گردشگری ما رونق نخواهد گرفت.

وی ادامه داد: گاهی می بینیم که عده ای از شهروندان برای دیدن کنسرت به کشور همسایه می روند و تعدادشان زیاد است و اگر طبق معیارهایی که داریم کنسرت خوبی در کشور برگزار شود، بسیاری از آنها نمی روند. به کشور همسایه، برای بردن پول به آنجا

ضرغامی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه این افراد برای دیدن کنسرت عده ای خاص به خارج از کشور می روند، افرادی که ممکن است نتوانند در داخل کنسرت برگزار کنند، تصریح کرد: معتقدم فرصت های ما در عرصه موسیقی و کنسرت های هنری این است. خیلی بالا خیلی زیاد است البته ممکن است یکی بخواهد خواننده خاصی را ببیند، اما همه اینطور نیستند. باید فضایی شاد و سرگرم کننده ایجاد شود که خانواده ها بیایند و از این فضا استفاده کنند.

این مسئول گردشگری و میراث فرهنگی با بیان اینکه آقای سالار عقیلی در سال گذشته کنسرت های متعددی برگزار کرد به عنوان مثال 20 هزار نفر با خانواده آمدند و از این فضا در ارگ بم استفاده کردند، گفت: متاسفانه گاهی اوقات تنگ نظری وجود دارد. چندی پیش در نمایشگاه دستاوردهای زنان شرکت کردم و در توئیتر نوشتم که متأسفانه چند نفر بیش از حد افراط کردند و رفتار نامناسبی داشتند و تعدادی از بانوان در این مراسم مطالب بسیار خوبی در وصف پیامبر و امام اجرا کردند. علی (ع) کردند و شرعی اشکالی نداشت، دیگر نمی تواند، اینقدر سخت گیر بود و به این آقا که مشکل دارد و بی ادبی می کند، می گویم اگر هست نگاهش نکن. تحریک شده است.

وی ادامه داد: امام (ره) به برخی از این افراد می گفتند که اگر فلان عکس را در تلویزیون دیدید و حالتان بد شد، آن را نبینید.

ضرگامی در این زمینه گفت: چند سال پیش به جلسه ای رفتم، در آن جلسه فردی که آدم منطقی هم بود حتی از مجریان خبر انتقاد کرد و معتقد بود که مجریان خبر باید از بین آقایان انتخاب شوند. اگر آن شخص به صورت گوینده خبر نگاه می کند و به سختی نگاه نمی کند، شاید این یک بیماری است.

ضرغامی تصریح کرد: به همین دلیل تاکید می کنم که باید فضا را باز کنیم. مردم را درک کنید، نسبت به مردم سخت گیری نکنید و همه این اعمال را در چارچوب شرع و دستورات الهی انجام دهید. این امر گردشگری داخلی را قوی تر می کند.

وی همچنین درباره برنامه های این وزارتخانه برای سفرهای نوروزی تصریح کرد: جلسات ستاد سفرهای نوروزی آغاز شده است انشالله در آینده نزدیک با سایر دستگاه های ذیربط نیز جلسه ای برگزار و برنامه های خود را برای سفرهای نوروزی اعلام خواهیم کرد.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در خصوص مسائل مربوط به تاج های سلطنتی تصریح کرد: افراد مرتبط با رژیم پهلوی قبل از پیروزی انقلاب به همان اندازه از اموال به عنوان ملت ایران تا آنجا که توانستند و در مورد این دو تاج فضایی ایجاد شد و بعداً معلوم شد که این دو تاج در کنار تاج های دیگر بوده و همانطور که گفتم آنقدر بردند که ابتدا وجود نداشت. نیاز به گرفتن چیزهای دیگر و سپس آنها به دردسر افتاد. چون چیزهایی مثل تاج هویت ملی ما در سطح جهانی است و نمی‌توانستند زیاد با آن معامله کنند و دیگر نیازی به آن نداشتند چون به اندازه کافی برداشته بودند.

وی در این خصوص افزود: در روزهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از اقدامات خوبی که انجام شد این بود که مسئولان ذیربط بانک مرکزی فهرستی چند صفحه ای از پول و ارزهای موجود در بانک مرکزی را افشا و منتشر کردند. رژیم پهلوی از کشور خارج شد. اعداد بسیار زیاد بود و آنها را از کشور خارج کرده بودند و این اعلامیه کمر رژیم پهلوی را شکست و نشان داد که همه عوامل رژیم پهلوی در حال فرار هستند و پول خود را بیشتر فرستاده اند.

وی ادامه داد: امروز نمونه دیگری از حماقت آنها را می بینیم. تا زمانی که کسی آنها را تحویل نمی گیرد یا به آنها توجه نمی کند، آنها از یکدیگر حمایت می کنند و با آنچه در حال رخ دادن است راحت هستند.

دیدگاهتان را بنویسید