ضریب پوشش شبکه گاز ایران بالاتر از بزرگترین دارنده منابع گاز جهان است/ ۹۵ درصد جمعیت کشور از نعمت گاز فجر ۴۳ برخوردار هستند.


ساعت: 10:50
تاریخ انتشار: 14/30/1400
کد خبر: 1809543

گزارشی از وضعیت گازرسانی در چهل و سومین سالگرد انقلاب؛

توسعه گازرسانی در سراسر ایران هدیه بزرگ انقلاب اسلامی برای مردم است، بنابراین درصد پوشش شبکه گاز ایران حتی از روسیه، بزرگترین دارنده منابع گاز جهان – 95 درصد، بیشتر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرتراک، سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی فرصت مناسبی برای مروری بر آخرین دستاوردهای شرکت ملی گاز ایران است که توسط مسئولان و صنعتگران ایرانی صورت گرفته است.

صنعت گاز در سال‌های اخیر با تکیه بر انرژی‌های داخلی توانسته گام‌های مطلوبی در جهت توسعه گازرسانی و اشتعال مشعل‌های گاز در شهرها و روستاهای کشور بردارد و تلاش برای توسعه گازرسانی و استفاده از گاز طبیعی توسط مردم ادامه دارد.

رشد روزافزون تقاضای انرژی در جهان نشان می دهد که در دهه های آینده به دلیل ویژگی های خاص اقتصادی و زیست محیطی گاز طبیعی، رشد تقاضا برای این حامل انرژی بیشتر از سایر منابع انرژی خواهد بود.

ایران دومین دارنده ذخایر گاز در جهان است و امروز وضعیت گازرسانی به کشور به گونه ای است که حتی روستاها نیز از این نعمت بهره مند شده و بیشترین گاز کشور را در بخش های خانگی، صنعتی و تجاری مصرف می کنند. بخش کوچکی در نیروگاه ها

زمانی تعداد خطوط لوله انتقال به یک مورد محدود می شد و به همین دلیل تعداد مصرف کنندگان محدود می شد، اما با انقلاب اسلامی ایران و توسعه گاز طبیعی در کشور، تعداد پالایشگاه ها، خطوط لوله و مصرف کنندگان گاز افزایش یافت. افزایش یافته است، لذا برخی دستیابی به این نعمت خدادادی را یکی از دستاوردهای مهم انقلاب می دانند.


95 درصد ساکنان این کشور از نعمت گاز برخوردارند

در سال های قبل از انقلاب اسلامی استفاده از گاز طبیعی در بخش های خانگی و تجاری و حتی صنایع بسیار محدود بود و تعداد مشترکان این شرکت ها به 50 هزار نفر نمی رسید، در حالی که مصرف کنندگان داخلی گاز طبیعی قبل از انقلاب اسلامی، پتروشیمی ها. واحد و تعدادی شهر و روستا وجود داشت.

با توجه به توسعه صنایع نفت و گاز ایران از زمان انقلاب اسلامی و بهره مندی بیش از 95 درصد از مردم از نعمت گاز طبیعی، بدون شک می توان این حوزه از صنعت و اقتصاد را دستاورد بزرگ جمهوری اسلامی دانست. ایران . .

بر اساس آخرین آمار، تعداد روستاهای گازدار قبل از انقلاب تنها 3 روستا بوده است، اما اکنون این تعداد به 34 هزار و 884 روستا رسیده است، درصد پوشش دهی خانوارهای روستایی در شبکه گاز از تقریباً صفر به 85 درصد رسیده است.

بررسی روند گازرسانی شهرها و روستاها پس از انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که توسعه شبکه گاز یکی از اولویت‌های اصلی جمهوری اسلامی ایران است و به‌رغم وجود آن باید برای استفاده و حفظ بهینه از آن استفاده کرد. برای نسل های آینده


3f55a1bd f455 41a3 83b7 25ea6de56964 خبر خاکستری


گازرسانی 100 درصدی خانوارهای شهری پس از انقلاب

در اوایل انقلاب تعداد کل شهرهای گازرسانی شده 9 شهر بود که اکنون این تعداد به 1216 شهر رسیده است. همچنین درصد پوشش گازرسانی به خانوارهای شهری از 30 درصد به تقریبا 100 درصد رسیده است.

البته می توان گفت مقایسه قبل و بعد از انقلاب در حوزه گازرسانی شهری و روستایی مقایسه درستی نیست، اما در حال حاضر ایران پیچیده ترین شبکه گازرسانی دنیا را دارد و هیچ کشوری در جهان با 95 درصد جمعیت آن چنین رونق به دلیل گازرسانی است.

جدول زیر که میزان پوشش شبکه گاز در ایران و سایر کشورها را نشان می دهد، نشان می دهد که ضریب پوشش شبکه گاز در ایران حتی از روسیه، بزرگترین دارنده منابع گاز در جهان، بیشتر است و این درصد برابر است. حدود 70 درصد و در ایران 95 درصد است.


98 درصد مردم خراسان شمالی از نعمت گاز برخوردارند

در همین رابطه حسن رضا میربلوکی مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی در گفت و گو با عصرترک گفت: گاز در سال 1361 یعنی چهار سال پس از انقلاب اسلامی میهمان خراسان شمالی بود، نعمتی که اکنون 98 درصد مردم خراسان شمالی هستند. شاد باشید آنها قوی هستند اما قبل از انقلاب با اینکه محدودیت و تحریمی برای کشور وجود نداشت، مردم از این نعمت بی بهره نبودند.

وی ادامه داد: اولین روستای استان که از این نعمت برخوردار شد روستای چمن بید در اول فروردین 61 بود و اولین شهرک های گاز استان اشخان، شیروان و فاروج در 3 دی ماه سال 63 و همچنین شهرک های گازی استان بود. اولین صنعتی که گاز طبیعی داشت نیروگاه قدیم شیروان بود که در تاریخ 10 تیر 1366 بود.

میربلوکی با اشاره به اینکه بر اساس آخرین آمار در خراسان شمالی 7 هزار و 468 کیلومتر گازرسانی انجام شده است، گفت: 181 هزار انشعاب گاز در استان متصل است که شامل 25 شهر و 747 روستا می شود و ضریب نفوذ گاز استان 99.3 در هر استان است. درصد تعیین شده و بالاتر از میانگین کشوری است.


گازرسانی تمام شهرهای خراسان شمالی در دهه فجر 43

این مسئول خاطرنشان کرد: در ابتدای استان 72 هزار و 29 مشترک گاز در استان وجود داشت که هم اکنون بر اساس آخرین آمار این تعداد به 344 هزار و 805 مشترک رسیده است. شهرها و روستاها از 36 به 747 افزایش یافتند و از گاز بهره مند شدند.

با وجود شرایط مساعد ایران برای گازرسانی به شهرها و روستاها، حرکت گازرسانی همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید