طاعون در باغ شوکت آباد بیرجند جان درختان را گرفت/ اوقاف برای احیای هدیه نوید امید می دهد


ساعت: 17:13
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۶
کد خبر: 1839346

مدیرکل کمک های خیریه و خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه خشکسالی و آفات کرم، سوزنی برگ و سوسک باعث خشک شدن درختان میوه باغ شوکت آباد بیرجند شده است، گفت: از بین رفته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از कاورستانحجت الاسلام پرویز بخشی پور، مدیرکل خیریه و خیریه خراسان جنوبی امروز در نشست خبری با بیان اینکه اهدای باغ و عمارت شوکت آباد بیرجند سودمند است و درآمدزایی دارد و نه انتفاعی، گفت: این کمک دارای دو کمک است که یکی از آنها خیریه است. 123 سال و 127 سال دیگر از جایزه او می گذرد.

وی با اشاره به اینکه این خیر قصد درآمدزایی برای حوزه علمیه عبدالعلی خان و حوزه امام رضا(ع) دارد، افزود: اهدای 25 نیت شوکت آباد برای تعزیه امام علی (ع)، تعزیه و عزاداری امام حسین (ع) است. و با تلاوت حضرت عباس (ع) جماعت و واعظ و مؤذن و خادمان و مدرسین و مدرسین در مدرسه عبدالعلی خان دارم، صبح روز پنج شنبه، اطعام 60 فقرا، روشنایی حجره ها، معلمان و طلاب، ولادت. و شهادت ائمه در حسینیه امام رضا (ع) عزاداری امام حسین (ع) در محرم و صفر و هزینه ها و مخارج این حسینیه است.

مدیرکل کمک های خیریه و خیریه خراسان جنوبی در پاسخ به سوالی مبنی بر گلایه مردم از خشک شدن درختان باغ، تصریح کرد: متأسفانه این مبارزه به ثمر ننشست و مجبور شدیم درختان پژمرده را قطع کنیم. درختان مثمر عمر مفیدی دارند و این مختص باغ شوکت آباد نیست، بلکه بسیاری از درختان تنومند مانند گردو در استان پژمرده و ناپدید شده اند.

به گفته وی درختان میوه باغ شوکت آباد که 60 درصد درختان را شامل می شود بر اثر آفت از بین رفته اند.

حجت الاسلام بخشی پور با بیان اینکه طبق نظر کارشناس رسمی قوه قضائیه باید تمامی آفات و ریشه آن ها از باغ حذف و سوزانده شود، تاکید کرد: در این راستا با همکاری میراث فرهنگی، کمک ها و سرمایه گذاران برای احیاء بررسی می شود. باغ شوکت آباد پس از برداشتن تمام ریشه درختان پژمرده و آفت زده چه درختان مقاومی را باید کاشت؟

وی همچنین گفت: با توجه به اهمیت باغ شوکت آباد طی دو هفته گذشته جلسه ای در این باغ و عمارت با حضور معاون استاندار خراسان جنوبی، سرمایه گذار، فرماندار بیرجند و مدیرکل میراث برگزار شد. فرهنگی، تصمیم گرفته شد تالار ورودی ماه ها ساماندهی شود.

مدیرکل کمک های خیریه و خیریه خراسان جنوبی افزود: همچنین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مرمت بنای 2 میلیارد تومانی استاد سرا که با تایید ریاست جمهوری ارائه شده است را در دستور کار خود قرار می دهد. بازدید از حومه شهر.

وی با اشاره به اینکه کاهش دبی آب قنات شوکت آباد از 40 لیتر به 20 لیتر در ثانیه تصریح کرد: برای مدیریت بهینه و بهینه آب با توجه به اقلیم حاکم بر این منطقه، آبیاری تحت فشار و نوین مورد بحث قرار گرفت و 30 در در این منطقه یک هکتار باغ جدید شامل درختان انگور، پسته، انار و عناب و گل محمدی ایجاد شد.

حجت الاسلام بخشی پور در ادامه سخنان خود، درآمد حاصل از کمک های خیرین در استان را در سال 97 به 41 میلیارد تن و 11 میلیارد تن رساند و خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی از نظر کمک های جدید در کشور رتبه دوم را دارد.

وی با اشاره به اینکه ما به عنوان متولی و نه کارگزار و خودمختار در انفاق و خیریه هستیم، گفت: در استان خراسان جنوبی 10 هزار و 158 کمک، 21 هزار و 960 رقیب و 15 هزار و 528 کمک داریم.

مدیرکل نذورات و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه با 68 نفر پرسنل در حوزه خیرین سومین استان کشور هستیم، گفت: صادر شد و هم اکنون 85 نفر را به عنوان متولی نذورات در استان محکوم کرده ایم.

گفتنی است مجموعه باغ و عمارت تاریخی شوکت آباد یکی از آثار باستانی برجسته خراسان جنوبی است که در پنج کیلومتری شرق بیرجند در مسیر جاده بیژن – زاهدان قرار دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید