طالبان به تدریج در حال تبدیل شدن به دومین صدام در شرق ایران است

طالبان به تدریج در حال تبدیل شدن به دومین صدام در شرق ایران است

روز جدید سجاد کوچکی در یادداشتی درباره دیپلماسی ایرانی نوشت: طالبان در آینده ای نه چندان دور به تجهیزات نظامی آمریکایی و اروپایی مجهز خواهند شد که آموزش آنها از اسرائیل و پاکستان آغاز شد. پول این تجهیزات توسط عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج فارس پرداخت می شود. طالبان نیز مانند داعش از مرزهای سیستان، بلوچستان و خراسان ایران را آرام نمی کند، چنانکه اکنون از مرزهای شرقی کشور شاهد هستیم که گروه های شورشی با انواع سلاح های سبک و سنگین وارد کشور می شوند.

طالبان یک مار سمی بود که در دهه های اخیر فعالیت های تروریستی خود را در شرق ایران آغاز کرد و خبرنگاران ما را کشت. این گروه اکنون به تدریج در حال تبدیل شدن به یک صدام ثانویه در شرق ایران است.

پس از تأسیس حوزه علمیه تایباد در شرق مشهد با هزینه عربستان سعودی و آموزش نظامی طالبان پاکستانی و معرفی اسلام خشن توسط این گروه های سلفی-تکفیر به رهبری دستان کثیف نامرئی آمریکا، همواره بوده ایم. از این گروه سلفی غافلگیر شدیم و نتوانستیم درک عمیقی از رابطه استراتژیک بین طالبان و ایالات متحده بدست آوریم.

ما رهبران طالبان را به تهران دعوت کردیم، گفت‌وگوهای زیادی با آن‌ها داشتیم و آن‌ها قول دادند با اعمال فشار، آمریکایی‌ها را مجبور به ترک افغانستان کنند، اما بعداً متوجه شدیم که این گروه با طالبان ملاقات‌های آشکار و پنهانی داشته است. آمریکایی ها حکومت افغانستان را نهایی کردند. تا به حال معتقد بودیم که طالبان در راستای منافع ما علیه آمریکا و داعش عمل می کنند. اما آمریکایی‌ها هزاران مایل از تهدیدات تروریستی این گروه‌ها طفره می‌روند و نشانه‌های احتمالی حاکی از آن است که طالبان در آینده نزدیک به صدام ثانویه تبدیل شده و به‌عنوان نیابتی علیه جمهوری اسلامی ایران عمل خواهند کرد.

برنامه آمریکا برای جایگزینی طالبان با حکومت اشرف غنی چه بود؟ و نشانه ها و هشدارها برای جمهوری اسلامی ایران چیست؟

1. چرا آمریکا و ناتو باید 20 سال دیگر نیروهای خود را از افغانستان خارج کنند؟ آیا این عقب نشینی به معنای معمول ما به معنای شکست آمریکا در افغانستان بود؟ یا آیا ایالات متحده بین حکومت اشرف غنی و طالبان به این نتیجه رسیده است که طالبان می توانند به نمایندگی از ایالات متحده در شرق ایران بهتر عمل کنند؟

2. همچنین چرا سران عربستان و اسرائیل علیه طالبان و داعش صحبت نمی کنند؟ با وجود هماهنگی این گروه با آمریکا، عربستان سعودی و اسرائیل، آیا همچنان می توان مطمئن بود که طالبان علیه مقاومت و اهداف انقلاب اسلامی کار می کنند؟ به نظر شما چقدر ساده است؟

3- چرا اروپا که این همه پر از حقوق بشر است و سالها منتظر ترکیه در اتحادیه اروپا بود، بلافاصله طالبان را با سابقه جنایات انسانی خود به رسمیت شناخت و آماده گفتگو با آنها شد؟

4- یا طالبان همان داعشی های پیشرفته نیستند؟ و چرا کشورهای حوزه خلیج فارس واکنشی نشان نمی دهند؟

آیا با وجود همه این نشانه ها دست کثیف آمریکا و اسرائیل و اروپا و عربستان را در دستان طالبان خداوند متعال به خاطر این توطئه بزرگ دشمن و غفلت راهبردی خود احساس نمی کنیم؟

5. چرا آمریکا دیگر علاقه ای به مذاکرات هسته ای با ایران ندارد؟

و جواب:

در آینده نزدیک، طالبان به تجهیزات نظامی آمریکایی و اروپایی که توسط اسرائیل و پاکستان آموزش دیده اند، مجهز خواهند شد. پول این تجهیزات توسط عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج فارس پرداخت می شود.

طالبان نیز مانند داعش از مرزهای سیستان، بلوچستان و خراسان ایران را آرام نمی کند، چنانکه اکنون از مرزهای شرقی کشور شاهد هستیم که گروه های شورشی با انواع سلاح های سبک و سنگین وارد کشور می شوند.

شایان ذکر است که این گروه های تروریستی شاخه نظامی خود را خراسان نام گذاری کرده اند و اگر جمهوری اسلامی ایران دیر حرکت کند، وارد جنگ فرسایشی جدیدی خواهد شد تا نسل آینده درگیر آن شود.

جای تعجب نیست که ترکیه به سرعت در حال ایجاد دیوار مرزی بین کشورش و ایران است. با این حال، تیم‌های گمانه‌زنی استراتژیک باید در مراکز استراتژیک کشور تشکیل شوند تا تحرک و موقعیت آمریکایی‌ها را در رده‌های پایین حکومت طالبان بررسی و ارزیابی کنند و تهدیدات را قبل از بروز خنثی کنند. جنگ روسیه و اوکراین و جریاناتی مانند خانم شکدوم نباید ما را از اصل تشخیص دشمنی دشمنان دور کند.

دیدگاهتان را بنویسید