طبیعت خاکستری؛ هدیه غبار عرب / مهمان ناخوانده ای که سلامت مردم ایران را به خطر می اندازد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، با شروع فصل بهار و گرم شدن هوا، چند سالی است که مهمان ناخوانده ای وارد آسمان کردستان می شود و کل زندگی انسان، حیوانات و طبیعت را به خطر می اندازد.

اینجا دیگر چشم ها دوری را نمی بینند به دلیل غبار غلیظی که بر آسمان شهر حاکم است، اینجا روح ها به حساب می آید و توده ای از خاک سراسر استان را فرا گرفته است.

در دو سال اخیر که خشکسالی بیش از سال های گذشته رخ داده است، پدیده گرد و غبار و ریزگردها مشکلات بیشتری را برای افراد در هر سنی ایجاد کرده است.

در منطقه سرسبز کردستان دیگر نظافت، غبارروبی و جاروکردن محله ها معنا ندارد و همه چیز تکراری و مذموم شده است.

ریه های خشک بزرگسالان و کودکان قرمز، تنگی نفس، ورم و قرمزی چشم جوانان است و سرفه های مداوم نوجوانان زندگی را برای همه سخت می کند.


78c525b0 a622 4bb4 a2f8 b3217633366e خبر خاکستری

بله، درست می دانستید؛ از گرد و غباری می گویم که برای دومین بار در چند سال اخیر هوای پاک و سالم استان کردستان را فرا گرفته است.

ریزگردها این روزها کم کم ریه های سالم را تسخیر می کنند و مهم ترین سوغات خس خس سینه است که اهمیت دارد.

آب و هوای مطبوع در بهار و تابستان یکی از مولفه های مهم برای پذیرایی از مهمانان سراسر ایران در استان کردستان است، اما در سال های اخیر با هجوم ریزگردها و امواج غباری که از غرب می آید، شهرهای این استان را از هم جدا کرده است. بدون سهم باشد

دو روز گذشته در شهرهای استان کردستان شاهد هجوم گرد و خاک بود که زندگی شهروندان را مختل کرد و با توجه به شرایط جوی بسیار ناسالم، شهروندان برای سفرهای بهاری به تفرجگاه ها و طبیعت ترجیح دادند در خانه بمانند.


60de3c17 cb2a 41f9 a45e d8e72e03028c خبر خاکستری


هوای کردستان ناسالم است

استان کردستان سه روز است که میزبان گرد و خاک است که مدارس شهرهای سنندج، دهگلان، مریوان، سروآباد و دیواندره را تعطیل کرده است.

هوای ناسالم باعث کاهش تردد در مکان های شلوغ شده است و صادقی کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیز با اشاره به شرایط جوی ناسالم بر لزوم توصیه های بهداشتی تاکید کرد.

وی افزود: بر اساس نظر کارشناسان شاخص کیفیت هوا در دو روز گذشته بالای 500 است که رقمی بالا و مشکل ساز است.

کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گفت: خوشبختانه در حال حاضر شاخص کیفیت هوا حدود 86 است که برای افراد حساس و دارای مشکلات تنفسی و ریوی ناسالم است.

صادقی به کودکان و افراد مبتلا به مشکلات تنفسی توصیه کرد: در این ایام از سفرهای غیرضروری خودداری کنند و در صورت ناچار به بیرون رفتن حتما از ماسک استفاده کنند.

به گفته کارشناس هواشناسی استان کردستان، غبار عربی تا پایان روز سه شنبه هفته جاری در آسمان این استان میهمان است.

به گزارش کُردتودی، عوارض کوتاه مدت آلودگی هوا عمدتاً شامل حساسیت به چشم، حلق و بینی، عفونت های تنفسی، سردرد، حالت تهوع و واکنش های آلرژیک است.

اما این پدیده در دراز مدت می تواند باعث بیماری های مزمن تنفسی، سرطان ریه، بیماری های قلبی و حتی آسیب به سایر اعضای بدن شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید