طرح امنیتی که از در بیرون آمد از پنجره وارد شد

طرح امنیتی که از در بیرون آمد از پنجره وارد شد

روز جدید : سمت نمایندگی مستقل از شخص است و قابل انتساب به دیگران نیست. بنابراین مجلس نمی تواند قوه مقننه را به دیگری تفویض کند. از سوی دیگر، بر اساس اصل 58 قانون اساسی، اعمال قوه مقننه از طریق مجلس شورای اسلامی و از طریق نمایندگان منتخب مردم انجام می شود و تصمیمات مجلس طی مراحل مقرر در قانون برای اجرا به قوه مجریه ابلاغ می شود.

نمایندگی مستقل از شخص است و نمی توان آن را به دیگران تفویض کرد. بنابراین مجلس نمی تواند قوه مقننه را به دیگری تفویض کند. از سوی دیگر، بر اساس اصل 58 قانون اساسی، اعمال قوه مقننه از طریق مجلس شورای اسلامی و از طریق نمایندگان منتخب مردم انجام می شود و تصمیمات مجلس طی مراحلی که در قانون پیش بینی می شود برای اجرا به قوه مجریه ابلاغ می شود. همچنین بر اساس اصل 57 قانون اساسی که به اصل تفکیک قوا معروف است قوای سه گانه مستقل از یکدیگر هستند. اینک مجلس در جلسه 20 خرداد 1401 طی لایحه ای از سوی نمایندگان قانون آیین دادرسی دیوان عدالت اداری را اصلاح کرد که دو اتفاق نادر در دستور کار نمایندگان قرار گرفت که هر دو تأثیر مستقیم بر سرنوشت دارند. افراد در تاریخ ایران ابتدا، تقریباً 40 سال پس از تأسیس دانشگاه آزاد، به عنوان یک نهاد تحت مدیریت دیوان عدالت جوامع اروپایی پذیرفته شد. تا به امروز، هر تصمیمی که دانشگاه آزاد گرفته باشد، چه در رابطه با افراد و چه در اداره امور خود، قابل تجدیدنظر در دادگاه های عمومی بوده است. اگرچه دیوان عدالت اداری در رسیدگی به این نوع شکایات تخصص دارد، اما بخش مثبتی از تصمیم مجلس بود.

اما بخش دومی که در تاریخ خواهد ماند، لغو نگاه نمایندگان به حدود اختیارات و وظایفشان بود. بر اساس اصل 85 قانون اساسی، سمت نمایندگی مجلس اعطا نمی شود. این در حالی است که قانونگذاران در رسیدگی به موضوع دیوان عدالت اداری در سه حوزه بررسی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی ملی دیوان عدالت اداری را ممنوع کردند. امنیتی، توضیح داد که هر تصمیم در سه حوزه اتخاذ شده است. امنیت، فرهنگ و فضای مجازی دیگر تحت کنترل دیوان عدالت اداری نخواهد بود، اما در عمل در آینده نگاه ویژه ای به این سه حوزه وجود خواهد داشت که مورد توجه مردم قرار نخواهد گرفت. حدود 30 سال پیش شورای نگهبان تفسیر جدید خود را از اصل 99 قانون اساسی ارائه کرد که بر اساس آن شورای نگهبان نظارت بی چون و چرای انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و رهبری را در همه پرسی پیش بینی کرده بود. وارد ادبیات سیاسی ما شد. این تفسیر از جلسه 1 خرداد 91 بدین شرح است: «نظارت مذکور به تصویب ماده 11 رسیده است. اصل 99 قانون اساسی و شامل کلیه مراحل اجرایی انتخابات برای تایید و رد صلاحیت نامزدها می باشد. تفسیری که در نهایت منجر به تشکیل مجلسی شد که علیرغم صراحت قانون اساسی که منصب نمایندگی را قابل انتقال نمی داند و شخص نماینده را به رسمیت می شناسد، قوه مقننه را در این زمینه ها سلب می کند. تعبیری که مردم را به دلیل رد صلاحیت در هیات امنا با کاندیدای مورد نظر خود در مقابل صندوق ها گذاشت که باعث کاهش حضور مردم شد. کافی است به تعداد رای دهندگان مجلس اول و دوم که 36 میلیون نفر جمعیت دارند و اینکه چند نفر حق رای در انتخابات داشتند توجه کنید. او همچنین با نگاهی به وضعیت کنونی کشور 85 میلیونی، دید که چه تعداد از واجدین شرایط به پای صندوق های رای و همچنین انتخابات ریاست جمهوری رفتند. ناامیدی از انتخابات زمانی طبیعی خواهد بود که هدف از این نظارت استصوابی متوجه آیت الله هاشمی رفسنجانی شود که از ارکان انقلاب بود و در زمان ثبت نام ریاست شورای تقلید را برعهده داشت و تقریباً به تایید هیئت نگهبان رسید. 13 بار. در این مورد نیز وضعیت به همین منوال خواهد بود و زمانی که قانونگذار سه حوزه مهم امنیتی، فرهنگی و فضای مجازی را از مجلس حذف کند، باعث افزایش دلسردی در جامعه می شود. راهبرد کسانی که نتوانستند پاسخی برای جامعه داشته باشند و طرح حفاظت از فضای مجازی را آنطور که با فشارهای مردمی بود اجرا نکردند و نتوانستند به افکار عمومی پاسخ دهند مهم است. به این ترتیب قانونگذاری فضای مجازی عملا از مجلس حذف شد و امکان قانونگذاری در این حوزه به شورای عالی فضای مجازی واگذار شد. یعنی نقشه دفاعی که از در بیرون آمده بود در واقع از پنجره می رفت. بدیهی است در شرایط جدید مقررات سخت گیرانه تری نسبت به ضمانت هایی که تحت فشار افکار عمومی کنار گذاشته شده است اتخاذ خواهند کرد و هیچ نهادی نمی تواند بر اجرای آن نظارت داشته باشد. دیوان عدالت اداری به منظور رسیدگی به شکایات و اعتراضات مردم نسبت به مسئولین، تصمیمات واحدها و مصوبات دولت برای احقاق حقوق خود زیر نظر ریاست محترم قوه قضائیه تشکیل شد. پس از حذف سه حوزه انتخابیه مذکور از نظارت دیوان عدالت اداری با تصمیم نمایندگان مجلس، هرگونه تصمیم گیری در این سه حوزه به خداوند محول خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید