طرح بیوشیمیایی 200 هکتار از تالاب انزلی را زهکشی کرد/ اظهارات دادستانی از ترک بسیاری از اقدامات

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از 8 دی ، رضا زمانی در حاشیه بازدید از تالاب بین المللی انزلی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای پروژه بیوشیمی 850 میلیارد تن اعتبار اعطا شده بود که بخشی از آن صرف شده است. هنوز ده ها سوال در مورد این پروژه وجود دارد، از جمله یکی از سوالات اصلی این است که اگر هدف مسئولان وقت احیای تالاب انزلی بود، چرا پس از توقف پروژه به دلایل فنی، حقوقی و قضایی اولویت دیگری داشت. مسائل مربوط به تالاب ها، مانند ساخت سیستم های تصفیه فاضلاب و مدیریت رسوب.

وی با بیان اینکه این بودجه می تواند در زمان مناسب بسیاری از مشکلات تالاب ها را در سایر نقاط حل کند، بیان کرد: برنامه ای 7 ساله برای احیای تالاب انزلی در نظر گرفته شده که 2 سال بعد است و تا 5 سال دیگر ادامه خواهد داشت. تمرکز مدیریت در قالب یک تیم مدیریتی در قالب یک ستاد ملی برنامه ریزی شده است.

مدیرکل محیط زیست گیلان تالاب انزلی را یکی از ارزشمندترین اکوسیستم ها و یکی از تالاب های کنوانسیون رامسر دانست که زیستگاه ارزشمندی برای پرندگان و آبزیان است و افزود: از دیدگاه اجتماعی و گردشگری برای گیلان و کشور …

زمانی گفت: سالانه 600 هزار تن لجن و فاضلاب پایین دستی از شهرهای تالاب همجوار و رشت وارد تالاب انزلی می شود.

طرح تصفیه و زیست پالایی تالاب انزلی برای کاهش عمق لجن به میزان 850 میلیارد تومان ابتدا به صورت آزمایشی در دریاچه های اطراف تالاب و بر اساس تفاهم نامه با شهر تحقیقاتی اصفهان انجام شد. 200 هکتار باید از تالاب بین المللی انزلی و از سایر نقاط تالاب جدا می شد و از این ماده برای کاهش لجن در این منطقه استفاده می شد.

دادستان انزلی همچنین با بیان اینکه اقدامات بسیاری از سوی ادارات مختلف علیه تالاب انزلی صورت گرفته است، گفت: بر اساس ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب، شرکت آب منطقه ای متولی اصلی سند مالکیت تالاب است. مالکیت انزلی تالاب به محیط زیست منتقل می شود.

اکبر سبحانی تاکید کرد: با این اقدامات تالاب انزلی رها شد و خسارات متعدد انباشته شده با ورود رسوبات به این تالاب عمق تالاب انزلی را کاهش داد.

فرماندار انزلی نیز با بیان اینکه بحث احیای تالاب ها موضوعی چند وجهی است، بیان کرد: دولت تنها در امر احیای تالاب ها دخالت ندارد بلکه قوه قضائیه و نمایندگان مجلس باید توجه ویژه ای به دولت داشته باشند.

محمد پورخوش سعادت افزود: نظارت دولت جدید بر تالاب انزلی ناشی از بحث ها و فعالیت های کارشناسی است که حافظان در گذشته داشته اند. برنامه های تخریبی گسترده ای در گذشته برای تالاب انزلی انجام شده است که وضعیت فعلی ناشی از این معضل است.

وی ادامه داد: ما زمان زیادی را در تالاب از دست دادیم و مقداری از زمان خود را از دست دادیم. تالاب انزلی وضعیت خوبی ندارد و بر اساس گزارش های کارشناسی دولت برای احیای وضعیت فعلی تالاب تلاش می کند. انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید