طرح جدی دولت سیزدهم برای مالیات از خانه های خالی و خودروهای لوکس/ دولت قبل قصد مالیات از ثروتمندان را نداشت.

ساعت: 12:44
تاریخ انتشار: 1400/08/25
کد خبر: 1784811

رئیس سازمان مالیاتی با بیان اینکه دولت قبل تمایلی به اخذ مالیات از ثروتمندان نداشت، از برنامه جدی دولت سیزدهم برای اخذ مالیات از خانه های مجلل خالی و خودروهای گران قیمت خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دیوید منظور در واکنش به گزارش انتقادی مبنی بر تاخیر در اجرای قوانین مالیاتی خانه های لوکس خالی و خودروهای گران قیمت، اظهار نظر کرد.

وی سه دلیل را برای عدم اجرای قوانین مالیاتی خانه های مجلل خالی و خودروهای گران قیمت عنوان کرد و اولین دلیل را عدم تمایل دولت آقای روحانی به اجرای آن دانست. در حالی که جامعه گرایش به این قوانین، قشر بسیار مرفه جامعه است، اما دولت قبل هیچ گاه تمایلی به افزایش مالیات نداشته و به همین دلیل هر قانونی که در این زمینه در مجلس تصویب شود، بسته شد. این در شرایطی است که کشور با کسری بودجه هنگفتی مواجه است و مالیات بر طبقه کارگر تحمیل می شود.

منظور افزود: به همین دلیل است که دولت قبل در زمان مسؤولیت خود، مقررات بندهای (خ) و (ش) تبصره 6 ماده واحده قانون بودجه سال 1400 کل کشور، موضوع مالیات را تصویب کرد. در مورد واحدهای مسکونی و باغ ویلایی های گران قیمت خودروهای لوکس امتناع کردند، این در حالی است که سازمان مالیاتی کشور در همان دولت آیین نامه مربوطه را فروردین ماه سال جاری تدوین و از طریق وزارت اقتصاد و دارایی برای تصویب به هیئت وزیران ارائه کرد که به تصویب رسید. نادیده گرفته شده است.

رئیس سازمان مالیاتی افزود: با توجه به عدم تصویب این آیین نامه در دولت قبل، دولت جدید که به دلیل جدیت در امر عدالت مالیاتی روی کار آمد، آیین نامه بند (خ) تبصره 6 قانون سال جاری را تصویب کرد. بودجه در تاریخ 14.07.14 مصوب 1400. پیرو ابلاغ، اقدامات لازم در زمینه طراحی و تبیین فرآیندهای سیستم و ایجاد امکانات سیستمی و طراحی نرم افزار جمع آوری داده ها و مکاتبه با دستگاه های مربوطه انجام شده است. کسب اطلاعات لازم مطابق با قانون و مقررات.

رئیس سازمان مالیاتی دومین دلیل عدم اجرای قوانین مربوط به اخذ مالیات از خانه های خالی و لوکس و خودروهای گرانقیمت را مغایرت دستگاه ها عنوان کرد و گفت: به عنوان مثال شناسایی خانه های خالی بر عهده وزارت راه و شهرسازی است. شهرسازی این خانه ها اعلام شود.این وزارتخانه باقی می ماند. البته باید در این زمینه آسیب شناسی کرد و برای بهتر شدن شرایط اگر نیاز به تغییر قانون باشد، سریعاً با کمک مجلس وارد عمل می شویم.

سومین دلیل عدم اعمال قوانین مالیاتی برای خالی شدن خانه ها و خودروهای گران قیمت، گسترش تاج است که اجرای برخی قوانین را به تاخیر انداخته است.

وی در این خصوص توضیح داد: بر اساس مفاد ماده 54 قانون مالیات های مستقیم، شناسایی واحدهای مسکونی خالی بر اساس سامانه ملی املاک و مسکن کشور متولی این سامانه، وزارت راه و شهرسازی است. برنامه ریزی.” از آنجایی که اکثر اطلاعات سامانه ملی املاک و مسکن توسط خوداظهاری صاحبان املاک در سراسر کشور تکمیل می‌شود، ستاد کرونا تصمیم گرفت تا از ازدحام کاسته و افراد را برای اطلاع از ثبت نام، مهلت‌های خوداظهاری به مراجع ذیربط هدایت کند. واحدهای مسکونی و سکونتگاه های اصلی و زیرخانواده های موجود در نظام ملی املاک و مستغلات کشور تا پایان مهر ماه 1400 تمدید می شود که متعاقباً به موجب تصمیم 14.07.1400 شورای محترم اعیان این این مدت تا پایان دسامبر 1400 تمدید شد

منظور افزود: البته با توجه به بانک های اطلاعاتی موجود در کشور شاید نیازی به خوداظهاری نباشد و باید این موضوع را بررسی کنیم و شاید بتوان آمار خانه های خالی را سریعتر به دست آورد.

رئیس سازمان مالیاتی ادامه داد: با وجود گذشت چندین سال از طرح موضوع، دولت قبل هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده است، بنابراین بررسی های ما نشان می دهد که متاسفانه اطلاعات این سامانه برای شناسایی کافی نبوده است. و هیچ گونه اطلاعات و اطلاعات رسمی و غیر رسمی از سوی وزارت راه و شهرسازی به این سازمان ارسال نشده است که البته به زودی با عزم کلی دولت، عقب ماندگی دولت قبل جبران خواهد شد.

وی افزود: خوداظهاری مالکان در سراسر کشور در سامانه مرتبط با آدرس www.amlak.mrud.ir انجام می شود و وزارت راه و شهرسازی موظف است اطلاعات جمع آوری شده را به صورت آنلاین و از طریق وب سرویس ارائه کند. پس از پایان مهلت خوداظهاری در مورد مسائل مالیاتی کشور. طبیعتاً با دریافت اطلاعات، مالیات مسکن خالی از اجاره بها تعلق می گیرد که ضرایب آن به ترتیب شش برابر مالیات سال اول، دوازده برابر مالیات سال دوم و دوازده برابر مالیات برای سال سوم است. . ، معادل هجده برابر مالیات مربوط است و سازمان مالیاتی کشور نسبت به وصول این مالیات ها اقدام قانونی خواهد کرد.

وی در خصوص مالیات خودروهای گرانقیمت موضوع بند (ی) تبصره 6 قانون بودجه سال 1400 نیز گفت: دولت قبل در این زمینه اقدامی نکرده است و دولت جدید در حال بررسی مفاد اجرایی آن است. به محض تصویب و ابلاغ اساسنامه توسط شورای محترم دولت نسبت به درخواست اخذ مالیات از مالکان خودروهای سواری و دو کابین که ارزش آن بیش از 10 میلیارد ریال است اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید