طرح حفاظتی تضعیف شده است. کافی

طرح حفاظتی تضعیف شده است.  کافی

روز جدید : در حالی که حساسیت طرح حفاظت از فضای مجازی در جامعه بالا بود، نمایندگان مجلس با اقدامی غیرعادی در کمیسیونی که به همین منظور تشکیل شده بود، این طرح را تصویب کردند. این تصمیم خیلی زود با واکنش گسترده مردم در فضای مجازی و رسانه های کشور مواجه شد. اما نماینده قوانین مجلس این طرح را مغایر با مصوبه مجلس دانست و آن را باطل کرد. به نظر می رسد اولویت های مجلس با اولویت های مردم متفاوت است و نمایندگان مسائلی را در دستور کار خود قرار داده اند که با واقعیت های اجتماعی همخوانی ندارد.

وی برای تحلیل موضوع با مهندس گلم علی جعفرزاده نماینده سابق مجلس گفت و گو کرد. جعفرزاده گفت: طرحی که آقایان در مجلس به عنوان طرح حفاظتی دنبال می کنند در واقع حفاظت از فضای مجازی نیست، بلکه طرح محدودسازی اینترنت است. در کجای قانون اساسی آمده است که 18 نفر می توانند برای 85 میلیون تصمیم بگیرند؟ نمایندگان فقط مدافع مردم هستند نه مردم. هیچکس حق ندارد از مردم مراقبت کند و قیم مردم به حساب آید. فرق است بین وکیل مردم و ولی مردم بودن. وکیل شخصی است که باید مطابق میل موکل خود عمل کند. وکیل نمی تواند به موکل خود اجتهاد کند و بر خلاف میل آنها تصمیم بگیرد. وکیل باید مطابق میل موکلان خود عمل کند و ممکن است این کار را انجام ندهد. اگر نتواند، باید بار را ترک کند و کار دیگری را شروع کند.» ماحصل این گفتگو را در ادامه می خوانید.

نمایندگان با حرکتی غیرعادی و در مدت کوتاهی طرح دفاع را تصویب کردند. این اقدام در نهایت با اعتراض معاونت حقوقی لغو شد. ارزیابی شما از این تصمیم مجلس چیست؟

مقام معظم رهبری در دیدار مجازی با نمایندگان مجلس در سال 1400 فرمودند که به کاندیداهای ریاست جمهوری گفته اند در فضای مجازی و سیاست خارجی نظر خود را بیان کنند. آنها ادامه می دهند که این درخواست درست نیست و امروز مسئله اصلی مردم و کشور فضای مجازی و سیاست خارجی نیست، بلکه مهمترین مشکلات کشور است. مشکل اصلی جامعه بیکاری، وضعیت معیشتی مردم و طبقات ضعیف جامعه است. مشکل اصلی کشور مافیای واردات است که کمر تولیدکنندگان را در کشور شکسته است. رهبر معظم انقلاب ادامه دادند مسئله مهم کشور نخبگان کشور هستند که از نبود شرایط لازم در کشور ناامید هستند و باید برای آن چاره اندیشی کرد. اینها حرف های مدیریت نظام است. یعنی در حالی که مجلس رویکرد دیگری در پیش گرفته و تا حدودی از مسیر خارج شده است. مهم ترین دلیل آن فاصله ای است که بین خود و مردم ایجاد کرده است. نمایندگان مجلس کمتر در میان مردم حضور دارند، در حالی که باید بیشتر در میان مردم حضور داشته باشند تا از نزدیک متوجه دغدغه های خود شوند. به نظر می رسد نمایندگان مجلس یازدهم به بهانه ولیعهدی جلسات علنی خود را لغو کرده اند و ارتباطی با مردم ندارند. از طرفی در محافل و جلسات حضور ندارند. نکته مهم این است که نمایندگان به دلیل مشغله کاری در فضای مجازی حضور ندارند و از اتفاقاتی که در فضای مجازی می گذرد آگاه نیستند.

به نظر شما چرا مجلس از ریل خارج شده است؟

امروزه مردم در شرایط بدی زندگی می کنند. اتفاقاتی در جامعه ما می افتد که شرم آور است. امروزه برخی خانواده ها برای سیر کردن شکم دختران، مو می فروشند. شوهران و پدران خانواده ها به دلیل گرانی و نبود منابع کافی از اعضای خانواده فرار می کنند و کمتر در خانه حضور می یابند و اتفاقات بدتری می افتد. مردانی هستند که فرزندان خود را می کشند زیرا نمی توانند به آنها غذا بدهند. من قصد توهین به مجلس را ندارم، اما مجلس باید از حریم مردم فاصله بگیرد و خارج شود. امروز مجلس به کوچکترین مسائل خصوصی می پردازد. موضوع تولد و روش آن چه ربطی به مجلس دارد؟ انتخاب نام فرزندان مردم چه وجه اشتراکی با مجلس دارد؟ این مسائل چه ربطی به مجلس دارد؟ امروزه مردم در بدترین وضعیت اقتصادی ممکن زندگی می کنند. اگر در صف نانوایی بایستید، می بینید که برخی حتی پول خرید نان را ندارند. اگر به چهارراه نگاه کنیم، اگر فردی برای یک دقیقه پشت چراغ قرمز توقف کند، بسیاری از زنان و کودکان به بهانه تمیز کردن شیشه‌های خودرو در صدد گرفتن پول از مردم هستند. امروز فقر و مشکلات اقتصادی مهم ترین دغدغه مردم است نه فضای مجازی و طرح حفاظت. مجلس باید به سمت حل مشکلات مورد نیاز مردم حرکت کند که مهمترین آن مشکلات اقتصادی است.
مهم ترین دلایل تغییر اولویت های مجلس چیست؟ چرا اولویت های مهم مردم در دستور کار مجلس نیست؟

مجلس باید تنگناها و مشکلات زندگی مردم را درک کند. با وجود انتقاداتی که به مجلس و دولت می شود، معتقدم نمایندگان مجلس باید به دولت کمک کنند. واقعیت این است که ترکیب کابینه قوی نیست و نباید از هم تعارف کنیم. وقتی ترکیب ضعیف است، نمایندگان مجلس باید آستین ها را بالا بزنند و به دولت کمک کنند. امروز دولت و مجلس کاری جز حل مشکلات اقتصادی مردم ندارند. نماینده ای که فرق بین حیوان اهلی و وحشی را نمی داند چگونه در مورد این مسائل اظهار نظر می کند؟ مجلس چه ربطی به سگ و گربه مردم دارد؟ چرا مجلس اینقدر در امور شخصی مردم دخالت می کند، کی به مجلس اجازه داده تعداد فرزندان مردم را مشخص کند و به مردم بگوید چرا و برای چه بچه هایی؟ مجلس در حال ورود به مسائلی است که باعث نارضایتی می شود. اقدامات مجلس باعث افزایش درد و مشکلات مردم می شود. نمایندگان مجلس حداقل اگر نمی توانند مشکلات مردم را حل کنند، حداقل طوری رفتار کنند که مردم فکر کنند نمایندگان به آنها علاقه دارند و دغدغه های آنها را بدانند. شرایط به گونه ای است که مردم معتقدند مجلس یازدهم متعلق به ایران نیست و در کشور دیگری وجود دارد.

چرا این شکاف ایجاد شده است؟

دلیل این امر این است که اقدامات دقیقاً در راستای دغدغه ها و مشکلات مردم نیست، بلکه موضوعاتی در دستور کار قرار دارد که جزو اولین دغدغه های مردم نیست. من بیشتر از همه نگران تخریب مجلس هستم و معتقدم که تخریب مجلس یکی از ارکان اصلی جمهوری اسلامی است. امروز کار به جایی رسیده که خود نمایندگان تیشه را گرفته اند و قصد دارند مجلس را از ریشه برکنار کنند. طرحی که آقایان در مجلس به عنوان طرح حفاظتی دنبال می کنند، در واقع حفاظت از فضای مجازی نیست، بلکه طرح محدودسازی اینترنت است. در کجای قانون اساسی آمده است که 18 نفر می توانند برای 85 میلیون تصمیم بگیرند؟ نمایندگان فقط مدافع مردم هستند نه مردم. هیچکس حق ندارد از مردم مراقبت کند و قیم مردم به حساب آید. فرق است بین وکیل مردم و ولی مردم بودن. وکیل شخصی است که باید مطابق میل موکل خود عمل کند. وکیل نمی تواند به موکل خود اجتهاد کند و بر خلاف میل آنها تصمیم بگیرد. وکیل باید مطابق میل موکلان خود عمل کند که ممکن است انجام دهد یا نکند. اگر نمی تواند، باید بار را ترک کند و کار دیگری را شروع کند. در برزیل، مرکز تحقیقات پارلمانی گزارش داد که در برزیل، نمایندگان پارلمان هر ماه به خیابان‌ها می‌آیند و مردم قوانین مورد نیاز خود را برای تصویب در پارلمان به نمایندگان مجلس می‌دهند. سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که اگر با قانونی که مجلس تصویب می کند یا می خواهد تصویب کند مخالف هستیم به چه کسی بگوییم؟ چه کسی به نظرات مردم در این زمینه گوش می دهد؟ مردم نمی خواهند چنین تصمیمی برای آنها گرفته شود.

آیا فضای مجازی در ایران بیش از آسیب شناسی یا محدودیت نیاز دارد؟

باور کنید فضای مجازی به مردم آسیب نمی رساند. آیا کسانی که به دنبال اجرای چنین طرح هایی هستند مطمئن هستند که از فضای مجازی آسیبی به آنها وارد نشده است؟ در شرایط کنونی کشور هزاران مشکل از جمله طرح معلم، طرح بازنشستگی، طرح سلامت و… وجود دارد که هیچ کدام در دستور کار مجلس جدی نیست. شک نکنید که طرح حفاظتی خلاف مصالح عمومی است. مجلس نباید بر اقداماتی که امنیت کشور را تهدید می کند تمرکز کند. باور کنید دیروز یک روز بعد از تصمیم مجلس نگران بودم که رسانه های معاند و شبکه های بیگانه بتوانند جوانان را در کشور تحریک کنند. در شرایط کنونی مجلس در حال بررسی لایحه بودجه 1401 است اما طبق آیین نامه داخلی مجلس نباید لایحه دیگری در دستور کار نمایندگان در هنگام رسیدگی به لایحه بودجه قرار گیرد. این قانون صریح مجلس است. وقتی مردم با این طرح مخالفت می‌کنند و نمایندگان مجلس متوجه آن می‌شوند، به نظر می‌رسد برخی از روی خصومت دست به چنین اقدامی می‌زنند یا مأموریت دارند چنین اقدامی کنند. من معتقدم تصویب چنین طرح هایی در مجلس تقریباً کارشکنی است و معتقدم در صورت اجرایی شدن این گونه طرح ها، نظام با چالش های جدی مواجه خواهد شد. مهمترین پیامد این طرح رشد نارضایتی های اجتماعی و سیاسی است. چرا نمایندگان مجلس با آگاهی از عواقب چنین تصمیماتی دست به این اقدامات می زنند؟ آیا واقعا فضای مجازی مشکلات امروز کشور است؟ اگر به پله های عابر پیاده دقت کنید، اخیرا پلیس در کنار آنها ایستاده است. آیا این سوالات دغدغه نمایندگان نیست؟ آیا 18 نفر در چنین شرایطی می توانند برای 85 میلیون نفر تصمیم بگیرند؟ نکته عجیب این است که نماینده طبق قوانین مجلس مصوبه کمیسیون مجلس را لغو می کند که مشخص نیست بر اساس کدام قانون تشکیل شده است. واقعا در مجلس چه می گذرد؟ چرا آقای کلیباف کنترل این وضعیت را ندارد؟ چند تن از اعضای جبهه پایداری در مجلس هر کاری می خواهند انجام می دهند. آیا سایر نمایندگان دور بعدی قصد شرکت در انتخابات و کسب رای از مردم را ندارند؟

چرا در حالی که این طرح در ماه‌های اخیر از سوی برخی نمایندگان مطرح شد و با واکنش‌های گسترده‌ای در جامعه روبه‌رو شد، نمایندگان همچنان بر تصویب این طرح تاکید دارند؟ دلیل این اصرار چیست؟

در مرحله اول فاصله ایجاد شده بین نمایندگان و مردم باعث دوری نمایندگان از واقعیت های جامعه و دغدغه های مردم شده است. از سوی دیگر به نظر می رسد برخی نمایندگان از جاهایی تحت فشار هستند. هدف نمایندگان حفظ نمایندگی و کسب تاییدیه در دور بعدی انتخابات و امکان شرکت در انتخابات است. در روزهای اخیر حادثه ای در کشور رخ داد که در آن دو خلبان فداکار ارتش جان خود را فدا کردند تا آسیبی به مردم وارد نشود. نکته قابل توجه این بود که مردم جایگاه این دو خلبان را رها نکردند و آنها را با شکوه به خاک سپردند. این دو خلبان صندلی خود را رها نکردند و با وجود اینکه توانستند از هواپیما بپرند، این کار را نکردند تا به مردم آسیب نرسانند. نماینده ای که فقط به فکر حفظ کرسی خود است، نماینده مردم نیست. پس از تصویب این طرح در کمیته مجلس، شادترین مردم صهیونیست ها و منافقین بودند. این افراد می‌دانند که اجرای چنین طرح‌هایی بدون هزینه‌ای پاسخگوی نیازهای آن‌ها است. به همین دلیل آنها شادترین مردم بودند.

دیدگاهتان را بنویسید