طرح صدور مجوز کسب و کار بازنگری شده است


ساعت: 09:33
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۱۱
کد خبر: 1804370

نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای سهولت در صدور برخی از پروانه کسب، هیأت امنا را اصلاح کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه، 10 بهمن) مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای بند 44 اصل 44 قانون اساسی درباره طرح تسهیل برخی را بررسی کردند. مجوزهای کسب و کار با نظر هیئت امنا.

به موجب ماده 1 اصلاحیه این طرح، متن زیر به عنوان ماده (تکرار 7) الحاقی به قانون اجرای سیاست های مشترک بند 44 اصل 44 قانون اساسی مصوب 17 آبان 1386 خواهد بود. با اصلاحات و الحاقات زیر:

تبصره 2: کلیه مجوزهای موسسات مبتنی بر گواهینامه که شرایط صدور مجوز آنها پس از مهلت مقرر در ابتدای این ماده و تصویب هیأت وزیران به تشخیص هیأت نظارتی و تأیید مرجع صدور مجوز در پرتال ملی صدور مجوز کشور بارگذاری نشده است. هیأت وزیران موظف است ظرف مدت یک ماه نسبت به موارد مذکور تصمیم گیری کند. سازمان بازرسی کل کشور و شورای مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار حسب مورد در شورای رقابت یا کمیسیون رسیدگی به تخلفات اداری رئیس یا مدیران، مسئولین و اشخاصی را که در این خصوص سهل انگاری می شود، تعیین خواهند کرد.

در مدت استفاده از مجوزهای مبنی بر ثبت نام، پس از اعتراض اشخاص حقیقی یا حقوقی، اتحادیه های صنفی، سازمان ها یا دستگاه های اجرایی ذیربط، با ارائه توجیهی به شورای مقررات زدایی و بهبود فضای کسب و کار و تشخیص شورا و تصویب مشاوره شورای وزیران، امکان تغییر مجوز بله.

بر اساس ماده 4 اصلاحی، در بند (الف) ماده (7) قانون کانون کارشناسان رسمی دادگستری مصوب 1381/01/18 عبارت «بر اساس نیاز مناطق کشور» آمده است. حذف و دو یادداشت به عنوان یادداشت (1) و (2) به این اضافه شد. بند زیر اضافه می شود:

تبصره 1- کانون کارشناسان رسمی قوه قضائیه و کانون وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه موظفند همه ساله از طریق سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به انجام آزمون از کارشناسان رسمی اقدام نمایند. متقاضیانی که حداقل هفتاد درصد (70%) از میانگین نمرات یک درصد (1%) از کسانی که بالاترین امتیاز را در هر حوزه دریافت کرده باشند، برای مراحل مربوطه به مرکز کارشناسان پزشکی قانونی و وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه معرفی می شود. توزیع استانی پذیرش بر اساس تقاضا یا امتیاز پذیرش است. نظارت بر اجرای این تبصره بر عهده قوه قضائیه است و در صورت امتناع کانون کارشناسان رسمی دادگستری و وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه از شرکت در آزمون، قوه قضائیه موظف است مستقیماً رسیدگی کند. مرتکب به محرومیت از حقوق اجتماعی تا درجه (6) محکوم خواهد شد.

با توجه به اصلاحات به عمل آمده در ماده 5 این طرح، تبصره ماده (1) قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت مصوب 26 دی ماه 97 به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به عنوان تبصره الحاق می شود. (2) به آن:

تبصره 1 – کانون وکلا و کانون وکلای دادگستری، کارشناسان رسمی و مستشاران خانواده قوه قضائیه موظفند همه ساله از طریق سازمان سنجش آموزش کشور آزمون وکالت انجام دهند. متقاضیانی که حداقل هفتاد درصد (۷۰%) از میانگین نمرات یک درصد (۱%) بالاترین امتیاز را کسب کرده باشند، پذیرفته شده و برای طی مراحل مربوطه به مرجع صدور مجوز مربوطه معرفی خواهند شد. نظارت بر اجرای این تبصره بر عهده قوه قضائیه است و در صورت امتناع کانون وکلای دادگستری و کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه از شرکت در آزمون و امتناع از اجرای این حکم، قوه قضائیه موظف است مستقیماً رسیدگی کند. به محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم خواهد شد (6).

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید