طرح مجلس: اعطای مجوز به کارگاه های مشاوره روانشناسی / سازمان نظام روانشناسی: این طرح غیرقانونی باید از دستور کار خارج شود.

طرح مجلس: اعطای مجوز به کارگاه های مشاوره روانشناسی / سازمان نظام روانشناسی: این طرح غیرقانونی باید از دستور کار خارج شود.

روز جدید : در شرایط فعلی همه روانشناسان و مشاوران ما بر اساس فرهنگ دینی و اسلامی خدمات ارائه می دهند و اصلا نیازی به بیان این طرح نیست.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور درباره برنامه نمایندگان شورای اسلامی برای اعطای مجوز برای مشاوره با رویکرد دینی و اسلامی به حوزه علمیه تصریح کرد.

چندی پیش تعدادی از نمایندگان طرحی را به رئیس مجلس ارائه کردند که بر اساس آن اختیار اعطای مجوز برای مشاوره روانشناسی که هم اکنون در اختیار نظام روانشناسی و مشاوره کشور است به حوزه های علمیه داده می شود.

در مقدمه این طرح که به امضای 69 نماینده رسیده است* آمده است: «با توجه به مرجعیت دینی حوزه های علمیه و لزوم استقلال آن، برخورداری از اختیارات اعطای مجوز برای مشاوره با رویکرد دینی و اسلامی ضروری است. صرف نظر از محل مرکز مدیریت کشور سمینارهای مورد نظر این معنا با الحاق یک تبصره به ماده 1 قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران حاصل می شود.

محمد خاتمی درباره این طرح مجلس گفت: چندی پیش مطلع شدیم که 69 نماینده مجلس طرحی با عنوان «اختیار اعطای مجوز برای مشاوره با رویکرد دینی و اسلامی به صورت مستقل در اختیار مرکز مدیریت حوزه علمیه قرار گیرد. کشور.”، که این طرح با الحاق یک تبصره به موجب ماده 1 قانون تشکیل نظام روانشناسی و مشاوره ج.ا.

وی افزود: موضوع برای بررسی به مرکز پژوهش های مجلس ارجاع شده و مرکز پژوهش های مجلس طرح را در اختیار بسیاری از سازمان ها، نهادها و افراد صاحب نظر جهت اخذ نظرات کارشناسی قرار داده است.

وی گفت: سازمان به محض اطلاع از محتوای این طرح، رایزنی های خود را برای حذف این موضوع از دستور آغاز کرد. جلسه ای با حضور نمایندگان مردم، مسئولان و افرادی که این طرح در اختیار آنها قرار گرفت برگزار شد و مشکلات طرح مورد بررسی قرار گرفت.

خاتمی ادامه داد: یکی از اهداف دیدار 11 مرداد 1401 با آیت الله اعرافی رئیس افتخاری حوزه، مخالفت با طرح ارائه شده به شورای اسلامی بود. آیت الله اعرافی از این طرح بی خبر بود. بلکه توسط نمایندگان مجلس طراحی و ارائه شده است. جهت اطلاع شما بیش از صد روحانی دارای مدرک فوق لیسانس و دکتری روانشناسی و مشاوره و عضویت در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و تعدادی از آنها دارای مجوز هستند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور تصریح کرد: همکاری همه جانبه ای با یکدیگر داریم و در 18 سال گذشته سازمان همواره آماده تعامل و همکاری با حوزه بوده است. اما تاکنون تمامی معیارهای این سازمان شامل فارغ التحصیلان رشته روانشناسی و مشاوره حوزوی می شود.

وی تاکید کرد: به طور کلی سازمان از استانداردهای خود در رابطه با سازمان ها، نهادها، دانشگاه ها، حوزه ها و حوزه های قضایی عدول نخواهد کرد و کسانی که ارتباط ندارند و همچنین سایر داوطلبان باید به سطح دیگری یا در معاینه علمی تخصصی در صورت سازماندهی سازمان، شرکت کردیم و توضیح دادیم که اگر گاهی در ارائه خدمات روانشناختی و مشاوره ای انتقادی وجود دارد، مربوط به اعضای سازمان نیست، بلکه مربوط به کسانی است که عضو سازمان نیستند یا در سازمان نیستند. مجوز ندارند و به عنوان مثال روانشناسان هستند. که به صورت عمومی اعلام کردیم.

وی تاکید کرد: خبری که دیروز منتشر شد و حساسیت ایجاد کرد، منبع آن مربوط به سازمان نبوده، بلکه تکه ای از خبر منطقه بدون بیان محتوای اصلی بوده است. برای معکوس کردن تلاش های سازمان برای توقف این طرح جمع آوری شد، در گذشته نیز چنین طرح هایی وجود داشت که با اقدامات موثر و تعاملی آنها را از دستور خارج کردیم. اکنون تلاش می کنیم این طرح غیر کارشناسی و تفرقه افکنانه را از دستور کار پژوهشی مجلس یا کمیسیون مربوطه حذف کنیم. از کلیه کسانی که با نمایندگان محترم مجلس بویژه در استان ها در ارتباط هستند تقاضا دارم به مشکلات این طرح از جمله دوگانگی صدور مجوز در یک کشور، نبود ساختار لازم حوزه نظارت توجه کنند. غیرتخصصی بودن خدمات مشاوره ای، تعارض با فرمان امام خمینی(ره) موضوع ارتباط حوزه و دانشگاه را مورد بحث و بررسی قرار داده و موضوعات مورد بحث را با نمایندگان محترم مجلس در میان بگذارید. در شرایط فعلی همه روانشناسان و مشاوران ما بر اساس فرهنگ دینی و اسلامی خدمات ارائه می دهند و اصلا نیازی به بیان این طرح نیست.

خاتمی تصریح کرد: برای پیگیری موضوع کمیته ای در درون سازمان تشکیل داده ایم تا با نمایندگان و مرکز پژوهش های مجلس و سایر مسئولان رایزنی کنیم. خدا کنه این پروژه از دستور کار خارج بشه در سه سال گذشته همه متوجه شده اند که این سازمان با مواضع قاطع و جسورانه تمام تلاش خود را برای جایگاه و اعتبار مجوز به کار گرفته و تاکنون به دستاوردهای خوب و حتی تاریخی دست یافته است. البته در نظر داشته باشید که در این راه باید از روش های مختلف هوشمند برای استیفای حقوق صنایع دفاعی استفاده کرد و در آینده برنامه های تحول آفرین بیشتری برای ارتقای جایگاه سازمان در دستور کار قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید