طرح واردات خودرو تا کجا پیش رفته است؟ + جزئیات

طرح واردات خودرو تا کجا پیش رفته است؟  + جزئیات

روز جدید : طرح واردات خودرو به عنوان یکی از بندهای ساماندهی بازار خودرو حسب مورد توسط شورا به مجلس بازگردانده شد.

سخنگوی هیات امنا در توییتی نوشت: نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام، چند سالی است که حسب مورد به هیات عالی نظارت شورا محول شده است.

بر اساس آیین نامه داخلی، هیئت امنا مصوبه مورد اعتراض این هیئت را مغایر با بند 2 این ماده می داند. 110 قانون اساسی و برای اصلاح به مجلس می فرستد.

این طرح اخیرا در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و نمایندگان مجلس با آن موافقت کردند و باید به شرط اجرا می شد.

در 17 آبان، نمایندگان پارلمان اروپا با گزارش کمیته صنعت و معدن در مورد اصلاح طرح ساماندهی صنعت خودرو موافقت کردند تا هیئت امنا با 193 رأی موافق، 9 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر در مجلس موافقت کنند. در مجلس .

بر این اساس، ماده (4) این طرح به شرح زیر اصلاح می‌شود: هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند به منظور تنظیم واردات خودروهای تحت نظارت، خودرو یا سایر قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با صنایع مختلف را وارد کند.

تبصره 1- به منظور تنظیم بازار و رعایت الگوی مصرف، شاخص‌های کیفی و مصرف سوخت خودروهای وارداتی و سقف تعداد مجاز واردات آنها (متناسب با کسری تولید داخل نسبت به موثر تعیین می‌شود. تقاضا). سالانه توسط وزارت صنعت معدن و تجارت به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

تبصره 2- وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دستورالعمل نظارت بر صادرات موضوع این ماده را به منظور جلوگیری از واردات مجدد آن تدوین و اجرا کند. هر سه ماه یکبار به کمیسیون صنعتی گزارش و معادن را به مجلس شورای اسلامی معرفی کند.

تبصره 3 – وزارت صنعت معدن و تجارت موظف است سیاست های تشویقی را برای اولویت بندی و حمایت از واردکنندگان خودرو که انتقال فناوری و سرمایه گذاری در تولید خودرو انجام می دهند، تدوین و اجرا کند.

تبصره 4- دستورالعمل خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی به منظور جلوگیری از انحصار در نمایندگی فروش توسط وزارت صنعت معدن و تجارت تعیین می شود.

آیا واردات خودرو بازار خودرو را تنظیم می کند؟

سید محسن دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: برای رفع ایراد هیأت امنا به مصوبه واردات خودرو، مجلس پیشنهادهای متعددی را بررسی کرد که مطرح شد. یکی از این پیشنهادها به تصویب مجلس رسید و برای تصویب به هیات امنا ارسال شد.

به گفته این نماینده مجلس یازدهم، منظور از قانون واردات خودرو این است که اگر خودروساز در مقابل صادرات خود حق واردات خودرو از محل صادرات ارز را داشته باشد. هدف از این کار تنظیم بازار است. امروز قیمت خودرو در بازار افزایش یافته است اما دلیل اصلی این افزایش، مشکل روانی بازار است و دلیل دیگر بی ثباتی در تصمیمات وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

در پی تصویب این طرح، برخی از کارشناسان خودرو با اجرای آن موافق بودند و معتقد بودند که این طرح می تواند باعث ثبات قیمت ها در بازار و افزایش عرضه خودرو شود.

تاثیرات مثبت واردات خودرو در بازار چیست؟

ابوالفضل خلخالی، عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در شرایطی که تولیدکنندگان داخلی نمی توانند عرضه لازم برای تامین نیاز بازار خودرو را داشته باشند، می توانیم از ابزار واردات خودرو استفاده کنیم.

وی گفت: واردات می تواند پیامدهایی مانند کنترل عرضه و کنترل قیمت و همچنین بهبود کیفیت محصولات داخلی داشته باشد.

محمدباکر کلیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در توئیتی نوشت: مجلس یازدهم به دنبال فروپاشی انحصار بازار خودرو است و با کاهش واردات در ازای صادرات، عمدتاً قطعات یدکی یا خودرو، ضمن تقویت گام بزرگی برداشته است. صنعت خودروسازی آن

گزارش – آیا با آزادسازی واردات، بازار خودرو آرام می شود؟

از سوی دیگر برخی کارشناسان با اجرای این طرح مخالف هستند و می گویند اجرای این طرح باعث ثبات بازار خودرو نمی شود.

اثرات منفی طرح واردات خودرو بر بازار

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو گفت: طبق قانون ممکن است واردات خودرو تعرفه بالایی داشته باشد تا دولت بتواند از منابع ارزی حمایت کند. قیمت زمانی افزایش می یابد که عرضه کالا در شرایط متعادل کاهش یابد.

وی افزود: قیمت هر محصول به صورت سفارشی قابل صرفه جویی نیست بنابراین راه کنترل آن افزایش عرضه است. واردات یکی از راه های افزایش عرضه است، افزایش عرضه مربوط به تولید داخل است. واردات و صادرات به این معناست که مردم باید برای زنده نگه داشتن صادرکنندگان هزینه اضافی بپردازند.

کارشناسان معتقدند؛ صادرات خودرو امکان پذیر است و برخی از قطعات به راحتی به خارج از کشور صادر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید