طرح کاهش مطلق فقر در بودجه سال آینده / 332 میلیون یورو محرومیت زدایی

ساعت: 10:06
تاریخ انتشار: 1400/10/14
کد خبر: 1796021

دبیر بودجه 1401 با اشاره به نقاط قوت بودجه سال آینده گفت: دولت برنامه های مختلفی برای کاهش فقر مطلق و حمایت از محرومیت دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حیدرعلی نوری با اشاره به نقاط قوت لایحه بودجه 1401 گفت: رویکردهای جدی برای اصلاح ساختار بودجه اندیشیده شده و در حال تلاش برای بهبود شاخص های کلان بودجه از جمله تراز عملیات، خالص سرمایه و دارایی های مالی هستیم.

دبیر ستاد بودجه 1401 سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه سهم وام تملک دارایی های سرمایه ای (ساختمانی) از کل بودجه 5 درصد نسبت به سال 1400 افزایش داشته است، گفت: وام های عمرانی 43 درصد افزایش داشته است. نسبت به بودجه امسال 1401 است.

وی با اشاره به اینکه تلاش می کنیم هزینه ها از جمله رشد سهم دستمزد در بودجه عمومی را کنترل کنیم، افزود:

نوری ادامه داد: در بودجه 1401 برنامه ریزی شده، بهره وری منابع و مصارف از طریق ارتباط درآمدها و هزینه های قوه مجریه افزایش می یابد و صندوق های بازنشستگی در راستای ثبات مالی در حال اصلاح هستند.

این مقام مسئول به موضوع تولید، اشتغال و رشد اقتصادی اشاره کرد و یادآور شد: با تشکیل صندوق توسعه و عدالت ایران که 150 هزار میلیارد تن را مورد بررسی قرار داده است، حمایت های دولتی از تولید و اشتغال در سطح ملی و استانی انجام می شود. منابع . . است.

وی ادامه داد: تخصیص 30 هزار میلیارد تن فولاد از محل واگذاری و فروش سهام به شرکت های دولتی و فروش اموال و افزایش سرمایه بانک های دولتی به گونه ای است که بانک ها می توانند سه برابر بیشتر برای حمایت از تولید و اشتغال هزینه کنند. . حمایت از مشارکت بخش دولتی و خصوصی در اجرای طرح های تملک دارایی های سرمایه ای با اعطای 30 درصد وام برای تملک دارایی های سرمایه ای پیش بینی شده است که برای آن صندوق تثبیت بورس برای حمایت از بازارهای مالی به مبلغ 6000 میلیارد تن ایجاد می شود.

به گفته دبیر ستاد بودجه 1401 برنامه و سازمان بودجه، مبلغ 20 هزار میلیارد تن از محل فروش اموال وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از زیرساخت های بخش کشاورزی اختصاص می یابد. همچنین 3400 میلیارد فولاد از محل بودجه عمومی برای توسعه آبیاری تحت فشار و اجرای مدل اهرمی به همراه اعتبارات صندوق توسعه ملی و نظام بانکی و منابع شرکت های دولتی و موسسات دولتی مصرف می شود.

نوری به برنامه های مختلف در لایحه بودجه سال آینده اشاره کرد و ادامه داد: استفاده از امکانات کشور و توزیع عادلانه و رفع تبعیض و ارتقای مناطق کمتر توسعه یافته و تحقق پیشرفت و عدالت در استان ها، افزایش اعتبارات برای آبرسانی، آبرسانی اضطراری شهرها و روستاها با اولویت جبران حق آبه قانونی واگذار شده به بخش شرب به میزان 13 هزار میلیارد تن محل ردیف های مختلف در نظر گرفته شده است.

وی حمایت از سلامت عمومی از محل بودجه عمومی، مالیات بر ارزش افزوده و هدفمندی یارانه های 173 هزار میلیارد تنی را از دیگر برنامه ها دانست و گفت: حمایت از واحدهای تولیدی و صنفی آسیب دیده با کاهش 5 درصدی مالیات تولیدی و اتحادیه واحدهای صنفی در دستور کار قرار دارد.

دبیر ستاد بودجه 1401 سازمان برنامه و بودجه درباره برنامه های محرومیت زدایی گفت: توزیع 66 هزار میلیارد تن نفت 3 درصدی در مناطق فقیرنشین استان ها، توزیع 5 میلیارد تن برای اسکان افراد نیازمند. هدفمندی یارانه ها 356 تلاش برای کاهش فقر مطلق خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و حمایت انجام شد که مبلغ 332 میلیون یورو برای محرومیت زدایی از مناطق فقیرنشین در نظر گرفته شد (1).

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در لایحه بودجه سال آینده وزرا، روسای دستگاه های اجرایی و مدیران مسئولیت و پاسخگویی بیشتری در خصوص مسائل بودجه خواهند داشت، تصریح کرد: وی با اشاره به ماموریت های محوله گفت: افزایش درآمدهای دولت از طریق درآمدهای خالص (مالیات) منجر به بهبود نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی شده است.

نوری ادامه داد: گسترش عدالت سرزمینی و محرومیت زدایی و ارتقای عدالت پرداخت با افزایش تدریجی دستمزد و معافیت های مالیاتی اقشار پایین جامعه و محدودیت 37 میلیون تن پرداختی ماهانه (ناخالص)، سه برابر شدن وام های سرمایه ای دارایی های استانی با رویکرد عدالت، تمرکززدایی و محرومیت زدایی. مالیات بر خودروها و خانه های لوکس و وضع مالیات بر مناطق آزاد و در نهایت انضباط سیاست های حفاظتی از تبصره 17 از دیگر نقاط قوت بودجه است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید