طعنه یک پرسپولیسی به همشهریان کی روش

طعنه یک پرسپولیسی به همشهریان کی روش

خیلی ها معتقدند در جام جهانی 2022 قطر نقش دروازه بان ها در موفقیت تیم ها بسیار تاثیرگذار بوده است. در این دوره از رقابت های جام جهانی دروازه بان ها درخشیدند که به عنوان مثال می توان به دومینیک لیواکوویچ دروازه بان تیم ملی کرواسی و یاسین بونو دروازه بان مراکش اشاره کرد.

جالب اینکه بهروز سلطانی دروازه بان تیم ملی و پرسپولیس در دهه 60 قبل از شروع جام جهانی 2022 قطر ضمن پیش بینی این موضوع به ما گفت: تصور می کنم این جام جهانی اولین جام برای دروازه بان ها باشد. و بعد هافبک های دفاعی فوتبال امروز نسبت به گذشته تغییر کرده و بیشتر تیم ها به دنبال این هستند که اول گل نزنند. حتی تیمی مثل برزیل را می بینید که بازی هایش پر گل نیست و اولویت این تیم گل نخوردن است. بنابراین تیمی که دروازه بان و هافبک های دفاعی بهتری داشته باشد، موفق تر خواهد بود.”

حالا پیش بینی این پیشکسوت سرشناس فوتبال کشورمان به حقیقت پیوست.

خود بهروز سلطانی در این باره می گوید: بله، قبل از مسابقات هم گفتم که این جام جهانی جام دروازه بانی است. این پیش بینی به این دلیل است که تیم ها بسیار به هم نزدیک هستند و همه تیم ها چه مدعی و چه ضعیف، حریفان خود را به خوبی آنالیز می کنند. بنابراین تیمی می تواند موفق شود که دروازه بان خوبی داشته باشد و گل های کمتری به ثمر برساند.

وی ادامه می دهد: می بینید که تیم ملی مراکش به عنوان اولین تیم آفریقایی موفق می شود در مرحله نیمه نهایی به گروه 4 تیمی صعود کند. به نظر من این ارتقا بیشتر به درخشش یاسین بونو، دروازه بانی بدون اشتباه و کار مراکش مربوط می شود. البته در گذشته و در جام جهانی 1986 که یک تیم آفریقایی برای اولین بار به مرحله حذفی جام جهانی رسید، مراکش دروازه بان بزرگی به نام بادو زکی داشت. مراکش یک تیم است و اتحاد و همدلی به شدت در کادرفنی و بازیکنان این تیم نمایان است.

دروازه بان سابق تیم ملی ایران می افزاید: تیم ملی کرواسی نیز مدیون دومینیک لیواکوویچ دروازه بان خود است. او توانایی بالایی در مهار ضربات پنالتی دارد و به لطف همین مهارت توانست برزیل را حذف کند. این دروازه بان کروات مانند جاسین بونو ستاره جام جهانی قطر بود. البته نمی توان از هوگو لوریس گلر تیم ملی فرانسه و کاپیتان این تیم نیز یادی نکرد چرا که او در صعود کشورش به نیمه نهایی به خصوص مقابل انگلیس نیز خوش درخشید. در ادامه معتقدم نقش دروازه بان ها در تعیین فینالیست های جام حذفی و حتی قهرمان این رقابت ها بسیار مهم و تعیین کننده است. هر تیمی که دروازه بان بهتر و شاداب تری در نیمه نهایی داشته باشد می تواند به موفقیت امیدوار باشد. علاوه بر این هافبک های دفاعی نقش بسیار مهمی در این مسابقات از خود نشان داده اند. تیم های موفق در جام حذفی هافبک های دفاعی برجسته ای با قدرت شکست و بازی دارند و حالا این دو پست در فوتبال مدرن جهان اهمیت زیادی پیدا کرده اند.

سلطانی در خصوص عملکرد دروازه بان های ایران در جام جهانی 2022 قطر نیز خاطرنشان کرد: معتقدم هر دو دروازه بان ایران عملکرد نسبتا خوبی داشتند. لحظه ای که شاید هیچکس به آن اشاره نکرد مربوط به شرایط خاص حسین حسینی در دیدار با انگلیس است. هیچ دروازه بانی روی نیمکت تصور نمی کند که دروازه بان اول در دقیقه 10 مصدوم شود و او می خواهد به زمین برود. حسینی که به نظرم دروازه بان آبرومندی است اصلا به این موضوع فکر نکرد یا به عبارتی مبنای ذهنی برای تغییر وجود نداشت. با این حال من نمی فهمم چرا در این مقطع از بازی با انگلیس، کادر فنی دو دروازه بان را برای گرم کردن از روی نیمکت بیرون آورد؟ امیر عابدزاده کنار سید حسین حسینی داشت گرم می کرد و زیاد جالب نبود. شاید همین اتفاق باعث شد تمرکز حسینی به هم بخورد، در حالی که مربیان فقط باید حسینی را بلند کرده و در زمان گرم کردن او را تشویق می کردند. با این حال حسینی مقابل ولز خیلی خوب کار کرد. علیرضا بیرانوند هم بدشانس بود که مصدوم شد اما در کل بد نبود.»

او همچنین درباره اظهارات اخیر په‌په و برونو فرناندز، بازیکنان پرتغالی که گفته‌اند «می‌خواهند جام را به مسی بدهند»، می‌گوید: «این حرف‌ها عذرخواهی پس از باخت است که پرتغالی‌ها به دنبال آن هستند. مراکش با شایستگی و برنامه ریزی به نیمه نهایی رسید، اما لیونل مسی چه نقشی می تواند داشته باشد؟ خود پرتغالی ها نتوانستند مقابل مراکش گلزنی کنند و حتی آن تیم به کره جنوبی باخت. آیا لیونل مسی تصمیم گرفت پرتغال ببازد؟ این سخنان بهانه است و هیچ توجیهی ندارد.»

دیدگاهتان را بنویسید