طنز جمهوری اسلامی به نمایندگان مجلس: راه هموار برای از سرگیری مذاکرات را نبندید/ احیای برجام مطالبه عمومی است

طنز جمهوری اسلامی به نمایندگان مجلس: راه هموار برای از سرگیری مذاکرات را نبندید/ احیای برجام مطالبه عمومی است

رافائل گروسی روز شنبه در گفت‌وگو با مطبوعات تهران در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره دخالت صهیونیست‌ها و منافقین در آژانس گفت: این ادعاها من را عصبانی می‌کند. بدون دخالت، اگر نگران دخالت و شایعات هستید، لطفا کمک کنید.”

روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی به تحلیل سفر گروسی به تهران پرداخت و نوشت:

نظر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی را همیشه می توان در زمان بازگشت از ایران و مصاحبه در اروپا نقل کرد. او در ایران حرف هایی می زند یا گفته می شود که با آنچه بعد از خروج از ایران گفته متفاوت است.

فرقی نمی کند که چرا چنین اختلافی وجود دارد و چه کسی در این زمینه مقصر است، آنچه در این مورد باید مورد توجه قرار گیرد این است که صحبت های آقای مدیرکل را می توان در زمانی که خارج از ایران و پس از بازگشت از ایران آورده است نقل کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شامگاه شنبه پس از خروج از تهران گفت: با ایران به توافق رسیده‌ایم که به اطلاعات و مکان‌های آژانس اجازه دسترسی داشته باشیم، بازرسی‌ها در سایت فردو 50 درصد افزایش می‌یابد و تجهیزات نظارتی نیز افزایش می‌یابد. در تعدادی از مکان ها مجددا نصب شد.”

به نظر می رسد این توافق برای پایان دادن به مناقشه بین سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در این مرحله کافی باشد. بنابراین همانطور که وعده داده شده بود، حل اختلافات بین سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی باید زمینه را برای از سرگیری مذاکرات برای احیای برجام فراهم کند.

به گفته رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آنچه محتوای توافق بین ایران و آژانس را تشکیل می‌دهد با تعهدات مرتبط با هسته‌ای ایران بر اساس مقررات این آژانس منافاتی ندارد. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که این توافق مورد هجمه شورای اسلامی قرار نگیرد و راه هموار شده برای از سرگیری مذاکرات برجام دوباره مسدود نشود و احیای برجام که اکنون به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است. محقق خواهد شد.

در اردیبهشت 1400 که دولت قبل توانست بازگشت به برجام را به مرحله ای برساند، توافقات مربوط به فعالیت های هسته ای کشورمان در همین چارچوب بود که الان مدیرکل آژانس می گوید و نه بیشتر. اما در آن زمان شورای اسلامی با قطعنامه ای از امضای توافقنامه برجام جلوگیری کرد. عدم وجود تضادی بین توافق ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و این قطعنامه، این احتمال را تقویت می‌کند که این بار هیچ مانعی برای احیای برجام وجود نداشته باشد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی البته در بازگشت از ایران نتوانست خشم خود را از ایراداتی که به آژانسش در زمینه نفوذ صهیونیست ها وارد می شود پنهان کند و این واقعیت در تهران جلوی چشمانش قرار گرفت. رافائل گروسی روز شنبه در گفت‌وگو با مطبوعات تهران در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره دخالت صهیونیست‌ها و منافقین در آژانس گفت: این ادعاها من را عصبانی می‌کند. بدون دخالت، اگر نگران دخالت و شایعات هستید، لطفا کمک کنید.”

بهتر است آقای مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به جای عصبانی شدن و انکار دخالت و نفوذ صهیونیست ها و منافقین در آژانس، اطمینان داد که سعی خواهد کرد از هر گونه حرکت اعم از گروهی و فردی جلوگیری کند. برای دخالت در تصمیم گیری و تصمیم گیری آژانس. موسسه بین المللی را تمیز نگه دارید. شکی نیست که علاوه بر نفوذ روزنامه‌نگاران در تهران، قدرت‌های مسلط به‌ویژه آمریکا در تصمیم‌گیری‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز دخالت می‌کنند و این در شأن و شأن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیست. آژانسی که متعلق به همه کشورهاست. البته اگر آژانس بین المللی انرژی اتمی استقلال خود را حفظ کند، می تواند وظایف ذاتی خود را انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید