طنین موسیقی سنتی اصیل ایرانی در چهارمین جشنواره ملی شمس و مولانا / شمس ظرفیتی فرهنگی برای تعامل با سایر ملل

ساعت: 11:09
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۱۹
کد خبر: 1783145

دارالکرار «شمس تبریزی» میزبان نوازندگان اصیل ایرانی از 29 استان کشور است تا آهنگ های شمس و مولانا، مراد و مرید بار دیگر در خانه هنرمندان این خطه از کشور برای نمایش اصیل نواخته شود. هنر ایرانی به جهانیان.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از اروم نیوز ؛ آرامگاه شمس تبریزی یکی از مقاصد گردشگری آذربایجان غربی در هوی آن برای گردشگران است.

شمس الدین محمد بن علی بن مالک داد تبریزی که بنا به اشارات تاریخی احتمالاً در سال 582 هجری قمری به دنیا آمده و بنا به شواهد تاریخی نیز در نیمه دوم قرن هفتم وفات یافته است، شواهد قانع کننده ای دال بر مدفون شدن این عارف نامدار در سال 1390 است. او خلق و خوی دارد.

وجود مقبره این عارف نامی در هوی آن منجر به برگزاری جشنواره سالانه شمس و مولانا در این شهر شمالی آذربایجان غربی شد که چهارمین دوره آن از 18 آبان ماه 1400 تا 2 روز دیگر برگزار می شود و می تواند پذیرای گردشگران زیادی از ایران باشد. و حتی مکان ها دنیای دیگری باشند.

شرکت 29 استان در جشنواره ملی شمس و مولانا

شهردار هوی آن با بیان اینکه چهارمین جشنواره ملی شمس و مولانا به منظور حفظ مفاخر ملی در این شهر برگزار می شود، گفت: ۲۳۶ اثر از موسیقی سنتی ایرانی و آوازهای اصیل از ۲۹ استان به دبیرخانه این شهرستان ارسال شده است. این جشنواره ملی را برگزار کرد..

حسن نصراله پور ادامه داد: این همایش به مدت 2 روز با رعایت کامل رویه های بهداشتی در سالن مجتمع فرهنگی هنری ارشاد اسلامی خوی برگزار می شود.

وی افزود: از مجموع آثار ارسالی 56 اثر به هیئت داوران جشنواره راه یافتند.

شهردار شهرداری هوی آن گفت: 14 اثر توسط هیئت داوران 56 اثر مورد ارزیابی قرار گرفت. موسیقی اصیل ایرانی از ۹ استان تهران، فارس، اصفهان، لرستان، خراسان رضوی، همدان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی به عنوان آثار برتر این جشنواره ارائه می شود.

نصراله پور گفت: در این جشنواره به سه اثر برگزیده نشان زرینا شمس و جوایز نقدی اهدا می شود.

7308a198 47d4 46d3 9535 5f514e1c9c51 خبر خاکستری

شمس یک ظرفیت فرهنگی برای تعامل با سایر ملل است

مدیرکل فرهنگ و جهت گیری اسلامی آذربایجان غربی گفت: شمس ظرفیت بالقوه دیپلماسی برای تعامل و تحکیم روابط با سایر ملل است.

ناصر هدیاری در چهارمین جشنواره ملی شمس و مولانا با تاکید بر جایگاه و ظرفیت شمس، یادآور شد: جایگاه و جایگاه شمس، استعداد ادبی و مکتبی که ارائه کرد و آثاری که از مولانا به عنوان یک سرمایه عظیم ملی، فراملی و فرهنگی به جا مانده است. این منطقه ماست که می تواند از بلخ تا آنکارا، قونیه تا هوی آن امتداد داشته باشد.

وی قدرت دیپلماسی فرهنگی شمس را فرصتی برای تحکیم روابط بین مردم دانست و افزود: گسترش موضوع صلح و دوستی، رفع سوء تفاهم ها و ایجاد پیوندهای فرهنگی، عاطفی، دینی و مذهبی به این کنگره ها کمک می کند تا بستر ارتباطی ایجاد کنند. “افکار و ایده را در اختیار خورشید قرار می دهد.

هداری در تشریح پیام چهارمین کنگره شمس گفت: سرمایه فرهنگی شمس و مولانا می تواند بسیاری از فقر فرهنگی ما را پوشش دهد و ما را در مسیر درست ادبی، عرفانی، کلامی و دینی هدایت کند و به اهداف و منویات فرهنگی برساند. کشور ما باشید

وی تصریح می‌کند: در زمانی که خشونت جنگ و درگیری به بخشی از خاورمیانه سرایت می‌کند، مهم‌ترین سلاح و ابزاری که می‌توانیم از اندیشه‌های سرشار از صلح و آرامش شمس و مولانا بگیریم برقراری صلح و خیر است. روابط بین مردمان منطقه است.

98797dc5 2310 49e5 9c9c 28a9281b4fa4 خبر خاکستری

طرح گردشگری شمس در 3000 مترمربع در حال اجراست.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی که مجری طرح های گردشگری اطراف آرامگاه و مناره شمس تبریزی خوی است، گفت: 150 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای مجموعه فرهنگی تاریخی شمس. تبریزی در خوی امسال تصویب شد.

جلیل جباری افزود: با اعطای این وام، اقدامات لازم برای عقد قرارداد با پیمانکار و شروع عملیات عمرانی، اجرای این پروژه مهم آغاز می شود.

وی ادامه داد: این پروژه در مساحتی بالغ بر سه هزار متر مربع اجرا شده است و پیش بینی می شود پس از اتمام پروژه این مکان به یکی از مکان های جذاب برای گردشگران تبدیل شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه این نهاد آمادگی دارد در چارچوب ضوابط قانونی در این خصوص با سایر نهادها از جمله شهرداری خوی همکاری کند، گفت: دولت از منابع خود برای آزادسازی به شهرداری خوی پرداخت می کند. . تابلویی در زندگی خصوصی این بنا به جا مانده است.

جباری افزود: مجموعه باشکوه فرهنگی و تاریخی آرامگاه شمس تبریزی هوی به مساحت هفت هزار متر مربع و زیربنای سه هزار و 200 متر مربع شامل فضاهای نمایشگاهی، موزه ها، آمفی تئاترها، کتابخانه ها، واحدهای تحقیقاتی، خدماتی. و واحدهای اجتماعی و فضای باز فضای سبز و آبنما.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید