ظریف کجاست؟ | روز جدید

ظریف کجاست؟

روز جدید محمدجواد ظریف اخیرا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا به کابینه جدید دعوت شده است یا خیر؟ وی گفت: از ما دعوت شده است که برای کابینه جدید دعا کنیم و همین کار را خواهیم کرد. وزیر امور خارجه دولت روحانی کجاست و چه می کند؟ این سوالی است که با توجه به اتفاقات ماه های پایانی سال 1400 و ماه های اول سال 1411 مطرح می شود. او دیگر در افطاری های روحانی و کابینه اش شرکت نکرد و در دولت قبل نیز در جمع مسئولان دولتی حاضر نشد. وی تنها در دیدار کارگزاران نظام با رهبر معظم انقلاب حضور یافت و در 13 فروردین ماه در پیامی به مناسبت ماه مبارک رمضان مسلمانان را به اتحاد برای پایان دادن به جنگ و خونریزی و ایجاد تفاهم و همدلی بیشتر برای مردم دعوت کرد. دنیا. . محمدجواد ظریف در مرداد ۱۳۹۲ به عنوان وزیر امور خارجه از مجلس رای اعتماد گرفت و در دولت دوازدهم وزیر امور خارجه بود. وی در این مدت یک بار از وزارتی که مورد مخالفت رئیس جمهور دکتر حسن روحانی بود استعفا داد. . وی به دنبال مذاکرات با سه کشور اروپایی در تهران و توافق سعدآباد، در دوران ریاست حسن روحانی بر دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و با روی کار آمدن دولت دکتر حسن روحانی در مذاکرات هسته ای حضور داشت. پس از امضای توافق برجام، بسیاری در ایران آن را امیرکبیر زمان نامیدند و برجام را با ملی شدن صنعت نفت و ظریف را با مصدق مقایسه کردند. وی در این مذاکرات بیشترین دیدارها و گفت وگوهای دوجانبه را با جان کری وزیر امور خارجه داشت. پس از روی کار آمدن ترامپ، برجام که با دولت دموکراتیک به توافق رسید، به چالش کشیده شد و ترامپ رئیس جمهور جمهوری خواه به طور یکجانبه از توافق بین المللی خارج شد و ایران را در معرض تحریم های جدید قرار داد. در چنین شرایطی انتظار می رفت ظریف به امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دولت سیزدهم کمک کند اما ظاهرا توافقی بین ظریف و معاونش در دولت روحانی صورت نگرفت و از هم جدا شدند.

هدف از بازگشت به دانشگاه

محمدجواد ظریف در نهم شهریورماه با فارغ التحصیلی از وزارت امور خارجه در سمت استادی به دانشگاه تهران بازگشت. وی سپس ویدئویی از دفتر خود در دانشکده علوم جهان در دانشگاه تهران منتشر کرد. ظریف در این ویدئو می گوید که با دکتر محمد بیکر قهرمانی که 50 سال پیش در آمریکا هم اتاقی با او داشته است، ملاقات کرده است. ظریف همچنین در این ویدئو به فضای سبز پنجره اتاق مطالعه اشاره می کند و می گوید اینجا جای خوبی است و مشکلی ندارد و نباید هر روز مریض شد. البته پس از آن محمدجواد ظریف دقایقی در محل باشگاه گفت که در حال بازگشت به دانشگاه هستم. از فیلمی که برای دوستانش ساخته بود اما یکی از دوستانش این فیلم را منتشر کرد و باعث شد همه ایرانی ها دفتر جدید ظریف را ببینند. او گفت که این شخص مهم نیست، بلکه مهم خدمت به دولت است. او گفت شکی نیست که گرد و غبار به خواب رفته و مهم است که مردم اقدام کنند. موضوع این بود که برخی حتی نمی خواستند ظریف به دانشگاه بازگردد، مانند معاون آموزشی دانشگاه تهران که انتصاب محمدجواد ظریف را منوط به تایید هیئت علمی دانشگاه تهران دانست. وزارت علوم و سایر مراجع ذیربط. حسینی درباره موافقت دانشگاه با انتصاب محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به عنوان مدرس، گفت: این پرونده مربوط به 2 تا 3 سال گذشته است و هنوز نهایی نشده است؛ زیرا وزارت علوم و سایر دستگاه ها باید تایید کنند. پس طبیعی است که ظریف به حاشیه نرود.

سکوت برای آرامش دلواپسان

همه فکر می کنند برای ادامه مذاکرات هسته ای چه انتقاد و فحاشی به او شده است. انتشار فایل صوتی ظریف واضح ترین اقدام برای بازدارندگی ظریف از دیپلماسی بود و منجر به شکایت از وزیر امور خارجه روحانی شد. سخنگوی قوه قضائیه اخیرا درباره شکایت بابت انتشار فایل صوتی ظریف گفت: در این پرونده با اطلاعات ارسالی از سوی سپاه پرونده هایی تشکیل شده و با افراد زیادی مصاحبه شده است اما هنوز پرونده به دادگاه ارسال نشده است. 24 مهرماه سال گذشته، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به رئیس مجلس اعلام کرد که از محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه به کمیسیون اصل 90 شکایت کرده است. اهمیت تحریم‌ها، عدم درک دوره‌های مختلف تحریم‌ها و دلیل تبعیت اروپا از آمریکا، عدم تسلط بر متن برجام درباره برگشت‌پذیری تحریم‌ها از دلایل شکایت ظریف است.

او عصبانی نیست

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه سابق که در جریان انتخابات ریاست جمهوری در آنتالیا ترکیه حضور داشت، پس از بازگشت به ایران به دعوت ابراهیم رئیسی، به دیدار رئیس جمهور سیزدهم رفت تا نشان دهد که در کنار دولت است و این حملات و ویرانی ها هیچگونه نبود. برای او ارزش دارد و مثل همیشه هدفی که دنبال می کرد منافع ملی بود. به نظر می رسد دلیل عدم دیده شدن ظریف، پرهیز از متهم شدن به دخالت در تیم مذاکره کننده هسته ای باشد، زیرا وی می داند اظهار نظر در این زمینه چالش های زیادی را به همراه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید