ظهور مجلس و دولت برای تغییر انتخابات

ظهور مجلس و دولت برای تغییر انتخابات

روز جدید : این چیز جدیدی نیست. تاکنون بسیاری از دولت ها و پارلمان هایی که به قدرت رسیده اند به نوعی سعی در تغییر روند انتخابات مختلف داشته اند. از انتخابات ریاست جمهوری گرفته تا شوراها و شورای اسلامی. حالا هم دولت و هم مجلس دوباره در این مسیر کار می کنند. مجلس به دنبال تغییر روند برگزاری انتخابات شورای شهرها است. از سوی دیگر دولت تصمیم گرفته است لایحه ای را به مجلس ارائه کند که روند برگزاری انتخابات را تغییر دهد. معمولاً دولت ها نگران تشکیل مجلس هستند و به نوعی سعی می کنند در اولین انتخابات مجلسی که پس از روی کار آمدن برگزار می کنند، تأثیر بگذارند.

محسن پیرهادی نماینده تهران و رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس در جلسه هم اندیشی شورای عالی استان ها که به همت شورای اسلامی شهر برگزار شد، با اشاره به تغییر قانون انتخاب شهرداران از شوراهای شهر و روستا، گفت: شورای اسلامی طرحی برای تغییر قانون تدوین کرده است و به الگوی بسیاری از کشورهای دیگر کمیسیون ها و کارگروه های تخصصی تشکیل داده است. نکته مهم این است که بتوانیم مردم را با توجه به سایر مدل های اعمال شده در کشورهای دیگر در انتخاب شهردار مشارکت دهیم. در طرح اولیه مجلس، شوراهای نظارت دیگر تنها در اختیار و انحصار مجلس نیستند، بر اساس طرح تدوین شده، یک وکیل و یک شخصیت اجتماعی به انتخاب شورای عالی استان ها در نظارت حضور خواهند داشت. شوراها ترکیب قوی تری تشکیل دهند. همچنین الگوی مورد نظر بیان می کند که انتخاب شهردار باید قبل از انتخاب اعضای شورای شهر و روستا برگردد، به این معنا که اعضای شورای شهر و روستا باید قبل از انتخابات اعلام کنند که اگر از مردم رای بگیرند، آینده آینده خواهد بود. شهردار فردی مورد نظر آنهاست.

در سال های اخیر با توجه به عملکرد شوراهای اسلامی شهر و روستا، بسیاری بر این باورند که شوراها از مسیر اصلی خود منحرف شده و نتوانسته اند نقش مثبتی در حکمرانی شهری داشته باشند.

در قانون اساسی مواد متعددی به موضوع شوراها پرداخته است. اصل هفتم قانون اساسی در این باره می نویسد: «به دستور قرآن کریم «من شوارهم فی الامر»، «من شوارهم فی الامر»، شورای اسلامی، شورای ولایت، شهر، شهر، بخش، روستا و مانند آن از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشور است. این قانون تشکیل و حدود اختیارات و وظایف شوراها را معین می کند. همچنین در بخش اول قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده است: «برای توسعه سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر برنامه‌های اجتماعی با همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی اداره. از امور هر روستا، بخش، شهر و شهرستان. یا ولایت توسط شورایی به نام شورای ده، ناحیه، شهر یا استان اداره می شود که اعضای آن توسط مردم آن محل انتخاب می شوند. شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب کنندگان، حدود وظایف و اختیارات آنان و نحوه انتخاب و نظارت شوراهای مذکور و سلسله مراتب آنها که باید با موازین وحدت ملی و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران باشد. ایران و تابعیت دولت مرکزی را قانون تعیین می کند.

نظارت بر انتخابات شوراها بر خلاف شورای اسلامی بر عهده شورای نگهبان نیست، بلکه بر عهده شوراهای نظارت و اجرایی است، اما در انتخابات اخیر شورای شهر بسیاری از چهره‌ها رد صلاحیت شدند و همین امر موجب اعتراض و نارضایتی از روند کار شد. از برگزاری این انتخابات علاوه بر این در سال های اخیر در بسیاری از شوراهای شهر و روستا مشکلات زیادی در انتخاب شهرداران وجود داشته است.
حالا نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: حتی اگر نظرات در مورد انتخاب شهردار اختلاف داشته باشد، پیش بینی های لازم انجام شده است تا کار بر روی انتخاب شهردار حتی این موضوع مسدود نشود. پیش‌بینی می‌شود در صورت عدم تداوم کار با شهردار منتخب، انتخابات بعدی بر اساس اولویت‌های کاندیداهای شورا که قبل از انتخابات اعلام کرده‌اند انتخاب می‌شوند، صورت می‌گیرد.

پیرهادی با بیان اینکه این مدل در بسیاری از شهرها از جمله سیدنی مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: در صورت عدم توافق اعضای شورای شهر با یکدیگر، شهردار توسط گروهی انتخاب می شود که بیشترین کرسی های شورا را داشته باشد. حتی در شرایطی که آرای اعضای شورا مساوی بود و مثلاً پنج عضو شورا با یک گزینه و پنج نفر دیگر با گزینه دیگر موافقت کردند، آرای مردم به این اشاره دارد که کدام گروه بیشترین آرا را دارد و بر این اساس شهردار انتخاب شده است. این طرح قطعا در کارگروه تخصصی مجلس و شورای عالی استان جعل می شود و طرح جامع تدوین می شود و باید برای تهیه طرح جامع انتخاب شهردار اقدامات بیشتری صورت گیرد.

رئیس فراکسیون دولت شهری مجلس با اشاره به برنامه هفتم توسعه و ارجاع آن به مجلس توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: این یکی از مواردی است که شورای عالی استان می تواند وارد شود و نظر خود را به مجلس ارائه کند. یقیناً این نظرات در کمیسیون هفتم تلفیق برنامه توسعه مورد توجه قرار خواهد گرفت و با وجود اینکه اعضای شورا درگیر امور ریز و درشت زیادی هستند، اما می توانند در زمینه تهیه و تدوین برنامه مشارکت سازنده داشته باشند. اسناد اولیه نیز

تغییر در قانون انتخابات

در همان زمان دولت تصمیم گرفت به انتخابات شورای اسلامی برود. به گزارش ایسنا، احمد واحدی، وزیر کشور دولت سید ابراهیم رئیسی، آخرین وضعیت لایحه جامع انتخابات و اینکه آیا دولت تصمیمی برای ارسال این لایحه به مجلس دارد یا خیر، توضیح می دهد. وی گفت: مجلس برای اصلاح قانون انتخابات برنامه دارد و در دولت قبل لایحه جامع انتخابات تدوین شده بود، اما با توجه به مشکلاتی که داشت، پیگیر تهیه لایحه جدید هستیم و حتماً قبل از این لایحه را به مجلس خواهیم فرستاد. پایان دوره یازدهم “. در این مرحله کار روی لایحه کلی انتخابات در وزارت کشور در حال انجام است و سپس به دولت ارائه می شود، بنابراین طبیعی است که تصویب و ارسال این لایحه در دولت زمان بر باشد. به دولت مجلس. «تلاش می کنیم تا کار در وزارت امور داخله هر چه زودتر تمام شود و لایحه به دولت ارسال شود.

وی یادآور شد: در لایحه جامع انتخابات موضوعات زیادی وجود دارد، اگر بخواهیم لایحه جامعی را تهیه کنیم که اصلاح قانون انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و شوراها را در برگیرد، زمان زیادی می برد. اگر بتوانیم در جریان اصلاح قانون همه انتخابات را پوشش می دهیم و لایحه جامع انتخابات اعم از انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شوراها را تهیه و به دولت ارسال می کنیم.

وی با بیان اینکه سیاست های کلی مقام معظم رهبری شامل هر سه انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و شوراها می شود، گفت: اگر بتوانیم لایحه ای را تهیه می کنیم که سیاست های کلی را رعایت کند اما وقت کافی نداریم، پیشنهادهای هر کدام «کدام یک از انتخابات را جداگانه از یکدیگر به مجلس می فرستیم، اما فعلاً در تلاش هستیم تا آن را با عنوان لایحه جامع تهیه و به مجلس بفرستیم». در 3 اسفند 1400 هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد که بر اساس ماده 134 آیین نامه داخلی مجلس و بنا به درخواست کتبی دولت طی نامه شماره 142301/59164 مورخ 11 بهمن 1400، 9 لایحه از لوایحی که دولت به مجلس فرستاده بود از دستور کار مجلس خارج شد و اتفاقاً نام «لایحه انتخابات» نیز در این فهرست به چشم می خورد.

دیدگاهتان را بنویسید