عدم استقبال جهانی از فیلم های تاریک / در سینما در برابر جریانات ایران و اسلام هراسی سکوت نکنید


ساعت: 09:24
تاریخ انتشار: 1401/03/09
کد خبر: 1842472

احسان قائدی گفت: در مقابل جریاناتی که به دنبال ایران هراسی و اسلام هراسی در سینما هستند نباید سکوت کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احسان گائدی رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با جهانبین نیوز گفت: توجه به جشنواره ها.
وی افزود: همین دغدغه حضور در جشنواره های خارجی باعث می شود که کارگردان به دنبال راهی برای دستیابی به این جشنواره ها باشد، حتی اگر به قیمت پایین آمدن سرمایه های کشور باشد.
رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: به هر حال جشنواره هایی مانند کن، اسکار و… وجود دارد. و آثار به این جشنواره ها در سراسر جهان ارسال می شود. آثار و فیلم های ارائه شده نمایانگر و نمایانگر یک فضای اجتماعی و فرهنگی هستند. «سیاسی هستند و در هر کشوری کارگردانان در سراسر جهان با این فیلم ها جریان فکری و فرهنگی کشور خودشان را ارائه می دهند.
قائدی گفت: اکنون اگر به فیلم ها و آثار کشورهای دیگر که به جشنواره های سینمایی ارسال می شوند نگاهی بیندازیم، می بینیم که کمتر کشوری وجود دارد که با استفاده از این ابزار و دروغگویی و سیاه نمایی آبروی کشور خود، کشور و مردم خود را توهین کرده باشد. اجازه دهید غارت کنند و در یک کلمه نشان دهند که چقدر ناراضی هستیم.
وی گفت: اما محور فیلم هایی که از ایران می روند یا اسکار می گیرند، نمایش چهره ای سیاه، رنج کشیده، مملو از فساد و خانواده های متزلزل است. این سبک از فیلم مورد توجه داوران قرار می گیرد، حتی اگر من نافرمانی، کپی یا بی احترامی باشم. «اصول اساسی در ساخت فیلم این است که باید سیاسی و ضد مذهبی باشد تا بیشتر جلب توجه کند. نمی توانم درباره هولوکاست و اسرائیل و جریاناتی مانند همجنس گرایی و فمینیسم فیلم بسازم.
رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری افزود: زمانی عسگر فرهادی با این ایده و تصویر از ایران جوایز می گرفت، اکنون سعید روستایی با وجود اینکه کارگردانی بسیار باهوش و عملی است، اما از همان سبک و سیاق فیلم هایی مانند «شش و نیم» پیروی می کند. متر» و برادران لیلا را ساخت، اما همانطور که دیدیم این فیلم در جشنواره کن موفق نبود.
گائدی با اشاره به اینکه عظمت سینمای جهان بر سیاسی بودن کن و اسکار تاکید دارد، گفت: باید این قاعده را بپذیریم «این جشنواره ها قطعاً به دنبال سوق دادن افکار عمومی به سمت رویدادهای خاص هستند و اولویت آنها شکستن سد هویت ایرانی است.
وی تاکید کرد: این سلبریتی ها در حال راه اندازی جنبش های فمینیستی هستند اما رفتارهای بسیار بحث برانگیزی دارند که مورد اعتراض اصناف خودشان قرار گرفته است. این سلبریتی ها حتی اعتراض را مبتذل کردند. از سوی دیگر این به اصطلاح سلبریتی ها در هیچ اعتراض بین المللی شرکت نمی کنند، «آنها تحریم های ظالمانه آمریکا را یکی از دشمنی های خود با ایران ندارند.
رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری گفت: به نظرم اتفاقی که برای سینمای ایران می افتد اتفاق خوبی است چرا که نشان می دهد این نوع نگاه به تولید فیلم مردود است و با فضای هنری کشور همخوانی ندارد. نسل جدید کارگردانان می دانند که این روند برای آنها معتبر نیست.
وی ادامه داد: سلبریتی هایی مثل تاران علیدوستی رفتارهایی پر از تناقض دارند، مثلاً او در سریال شهرزاد بازی می کند که با پول های کثیف ساخته می شود و هیچ پاسخی به افکار عمومی نمی دهد. آنها با شبکه های مخالف در مورد وضعیت کشور مصاحبه می کنند، اما در جایی که منافع آنها باید واقعیت ها را نادیده بگیرد.
رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری با اشاره به سکوت سلبریتی ها قبل از حادثه کلانشهر و واکنش ها به این رفتار در ایران، گفت: همه رفتارهای این قشر نمایشی است و مردم علاقه ای به رفتارشان ندارند، سازگار است. با فرهنگ اصیل ایرانی و حتی بازیگران بزرگ دنیا و هالیوود در مجامع رسمی این رفتار را نشان نمی دهند.
قائدی گفت: همانطور که قبلاً گفتم افزایش مشکلات و تحقیر اوضاع ایران دیگر راهی برای تخریب نیست زیرا هیچ کس از آن استقبال نمی کند و دیدیم که فیلم برادران لیلا با تمام قمار و قمار کارگردان آن نگاه شد. بازیگران ساخته شده در میهن خود.
وی در پایان افزود: در شرایط کنونی کشور نباید در مقابل برخی از هنرمندانی که به منابع و هزینه های دولتی شهره شده اند و به دنبال ایران هراسی و اسلام هراسی هستند سکوت کنیم.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید