عدم تعادل بودجه و عدم تعادل سیستم بانکی منبع اصلی تورم است


ساعت: 11:24
تاریخ انتشار: 1301/10/04
کد خبر: 1919725

نماینده مردم کرمان در شورای اسلامی گفت: عدم تعادل بودجه و عدم تعادل سیستم بانکی عامل اصلی تورم است و حتی اگر روابط خود را با کشورهای خارجی بهبود بخشیم و حتی اگر تحریم ها برداشته شود. این یک مشکل ساختاری است. باید برای رفع و اصلاح این مشکل اقدام کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در شورای اسلامی ایران صبح امروز (یکشنبه 13 دی ماه) در جلسه علنی مجلس اظهار داشت: باید 3 نکته مهم و اساسی را در خصوص موضوعات مرتبط با موضوع مطرح کنم. گزارش کمیته؛ در بند (ت) ماده (20) قانون احکام دائمی آمده است که نرخ ارزی که در کشور با آن فعالیت می کنیم، نرخ ارز شناور مدیریت شده است. من تعجب کردم که افرادی که خود را اقتصاددان در مجلس می دانند با تصمیم قانونی که در مجلس گرفته اند متفاوت عمل می کنند.

وی بیان کرد: مصوبه قوانین دائمی در سیاست ارزی کشور نشان می دهد که مبنای نرخ شناور ارز مدیریت می شود. گزارش کمیسیون اقتصادی نیز بر همین اساس است. علاوه بر اعمال تورم در محاسبات، عوامل مرتبط با تورم را نیز باید اعمال کنیم، یکی از عوامل موثر در کاهش ارزش پول ملی، تورم ناشی از کسری بودجه است.

نماینده مردم کرمان تصریح کرد: برخی از کسانی که در سالن اظهار نظر کردند، همان افرادی بودند که در جریان بررسی بودجه، اعدادی را برای تسهیلات پیشنهاد کردند که چند برابر بود و با نامه رئیس کل بانک مرکزی به مقام معظم رهبری، آن اعداد اصلاح شد. .

پورابراهیمی تاکید کرد: عدم تعادل بودجه و عدم تعادل سیستم بانکی ریشه اصلی تورم است و حتی اگر روابط خود را با کشورهای خارجی بهبود بخشیم و حتی اگر تحریم ها برداشته شود، این یک مشکل ساختاری است. باید برای رفع و اصلاح این مشکل اقدام کرد.

و ادامه داد: اولین موضوع مهم و اساسی در اصلاح سیاست ارزی در کشور اصلاح ساختار بودجه و مشکل عدم تعادل بودجه است که باید اصلاح شود. اگر این ناهماهنگی ادامه یابد، تبعات آن ادامه خواهد داشت.

نماینده مردم کرمان در شورای اسلامی در خصوص سیاست های کنترل ارز و مدیریت ریالی گفت: اکنون مالیات بر درآمد به عنوان یکی از مهمترین موضوعات باید در دستور کار قرار گیرد و از هیئت دولت تشکر می کنم که این موضوع را در دستور کار قرار دادند. دستور کار دستور کار است و در روزهای آینده بررسی خواهد شد، با تشکر; این سوال باید اعمال شود.

پورابراهیمی تصریح کرد: باید از افرادی که الان صحبت کردند درباره 280 میلیارد دلار منابعی که برای مداخلات هزینه شده است سوال کنیم که نتایج آن را می بینید چه کسانی با نرخ ترجیحی ارز مخالف بودند؟ در صورت تداوم نرخ ترجیحی، امروز ۲۵ میلیارد دلار منابع برای این سیاست مورد نیاز است، در حالی که اکنون با توجه به همان تغییر سیاستی که بانک مرکزی به نهادهای نظارتی اعلام می کند، حدود ۴ میلیارد دلار صرفه جویی شده است.

وی تاکید کرد: سیاست سرکوب قیمت به نیم بها امروز دو پدیده را دنبال می کند. نتیجه این سیاست کانتینری باعث کاهش عرضه در کشور نیازمند تحویل شده و از سوی دیگر تقاضا را برای کشوری که فقط ثبت سفارش می کند تحریک کرده است. این وضعیت رانتی عجیب در نصف رانت در اقتصاد کشور است.

نماینده مردم کرمان افزود: نرخ امروز نیمایی به دومین نرخ ارز ترجیحی در اقتصاد تبدیل شده است که باید برای آن چاره اندیشی شود. اگر پیشنهادات کمیسیون اقتصادی عملی شود قطعا نرخ ارز کاهش می یابد. عوامل روانی و مسائل بازار را هم در نظر گرفتیم.

پورابراهیمی با تاکید بر اینکه تصمیم دولت باید تعیین تکلیف نرخ نیم بها در نظام اقتصادی باشد ادامه داد: موضوع بحث نرخ هایی که زیر این نرخ هستند نیز یکی از موضوعات مهم در این زمینه است. سوال من از رئیس کل بانک مرکزی این است که اساس دوره سنا که مبنای تصمیم گیری است چیست؟ این سوال به یک محاسبات اساسی برای حوزه تصمیم گیری در بورس کالا تبدیل شده است که در واقع توزیع رانت در اقتصاد کشور است که باید از آن اجتناب کرد.

وی در پایان با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور در حوزه ارز شرایطی است که منابع ارزی ما نسبت به گذشته بهتر شده است، خاطرنشان کرد: پیش بینی ما کاهش نرخ با مدیریت صحیح بازار است، امیدواریم این بار با همکاری دولت و مجلس می‌تواند التهاب را کاهش دهد. گزارش نظارتی هفتگی خود از مدیریت بازار ارز و نقدینگی را دنبال می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید