عدم توقف قاچاق مواد مخدر؛ با اجرای طرح «داروسازی» / طرح «تغییر سیاست های تبادل دارو» به نفع یا علیه بیماران خاص؟


ساعت: 10:21
تاریخ انتشار: 1301/04/26
کد خبر: 1883713

در اجرای طرح دارویی، کاهش دست دلالان و قاچاقچیان دارو یکی از اهداف پذیرفته شده است که همگان بر اجرای آن اتفاق نظر دارند، اما توقع عموم مردم از متولیان سلامت این است که برای اجرای بهینه این طرح همکاری کنند. مردم به ویژه بیماران خاص قربانی افزایش قیمت این طرح نمی شوند. افزایش قیمت که یکی از الزامات اجرای این طرح و مهمترین رکن جلوگیری از قاچاق معکوس دارو است.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ یکی از معضلات حل نشدنی کشورمان در حوزه دارو که سال هاست با آن دست به گریبان هستیم، معضل معکوس قاچاق دارو بوده است. زیرا تامین داروهای خارجی با مواد اولیه تولید دارو که با ارز ترجیحی عرضه می شد نیاز داخلی را تامین می کرد. اما برخی سودجویان حجم قابل توجهی از این داروها را در قالب قاچاق مضاعف معکوس به طرق مختلف از جمله انبارکردن دارو و اخلال در سیستم توزیع دارو به آن سوی مرزها بازمی گردانند که این اتفاق برای برخی شرکت های دارویی رخ داده است. چرا که تامین ریالی بسیاری از داروهای اساسی و فروش دلاری آن ها حتی با کمترین قیمت سود زیادی نصیب معتادان و قاچاقچیان مواد مخدر کرده است.

هر از چند گاهی برخی از این محموله ها توقیف می شد، اما متاسفانه بسیاری از محموله های قاچاق از مرزها عبور کرده و در بازارهای خارجی به فروش می رسید. لدا، اجرای طرح دارویار یا اصلاح سیاست های ارزی دارو مهمترین اقدامی بود که توانست دست ثروتمندان را از منابع کشور کوتاه کند. البته مقابله با قاچاق دارو تنها یکی از اهداف متعدد این طرح بود که امیدواریم با اجرای صحیح طرح و توزیع عادلانه دارو بین بیماران به ویژه بیماران خاص، مشکلات این قشر در عرضه دارو نسبت به گذشته کمتر خواهد بود، در حالی که ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی قادر به ارائه بهینه خواهند بود. این طرح باید دست به دست هم بدهد تا مردم به ویژه بیماران خاص گرفتار گرانی ها نشوند که یکی از الزامات اجرای این طرح و مهم ترین رکن جلوگیری از قاچاق معکوس دارو است.

برای حمایت از بیماران خاص و تهیه دارو برای این دسته از بیماران، یارانه دارویی باید دقیقتر و عملی تر از گذشته به بیمارانی که به گفته القاعده باید دارای دسته بندی های خاصی باشند، داده شود.


ایسنا، با انتشار مطلبی در این زمینه، این موضوع را مطرح کرد که تکلیف یارانه دارو چه می شود؟ بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در سال های اخیر با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به دارو، قیمت دارو در کشورمان نسبت به کشورهای همسایه بسیار پایین بود و همین موضوع جذابیت قاچاق معکوس داروهای ایرانی را افزایش داد. به کشورهای همسایه بنابراین یارانه ای که دولت برای دارو و در راستای حمایت مالی از بیماران پرداخت می کرد با قاچاق معکوس دارو به کشورهای همسایه از عهده ایرانیان خارج شد و داروهای ارزان قیمت موجود در ایران در واقع به سوغاتی برای خارجی ها تبدیل شد.

اکنون با اجرای طرح دارو، قیمت دارو واقعی شده و در نتیجه جاذبه ای برای قاچاق این داروها از مرزها وجود ندارد. از سوی دیگر با افزایش پوشش بیمه دارو، پرداخت از جیب بیماران برای داروها افزایش نمی یابد.

بنابراین در حال حاضر با اجرای طرح دارویی یا اصلاح سیاست تبادل دارو، عملا یارانه دارو به انتهای زنجیره توزیع دارو یعنی «بیمار» منتقل می شود. در نتیجه هزینه داروی تجویزی برای بیمار افزایش نمی یابد. بنابراین قیمت ها ثابت بوده و مانند گذشته و با توجه به افزایش بیمه نامه در برخی موارد از قیمت برای بیمار کاهش می یابد.

البته لازم به ذکر است کسانی که قصد خرید دارو بدون تجویز پزشک را دارند با افزایش هزینه ها مواجه خواهند شد و در نتیجه خرید رایگان دارو دیگر برای سودجویان این حوزه جذابیتی نخواهد داشت.

در عین حال باید توجه داشت که بر اساس اعلام وزارت بهداشت، داروهایی که نیاز به نسخه پزشک (OTC) ندارند، افزایش قیمت نخواهند داشت. در همین حال وزارت بهداشت گزارش داد که با توجه به مصرف روزانه تعداد زیادی از مردم کشور از این داروها و بر اساس دستور ریاست جمهوری در این زمینه تعداد 119 داروی بدون نسخه که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند مشمول بیمه نمی شوند. بنابراین پرداخت از جیب مردم برای این داروها در صورت پوشش بیمه ای کاهش می یابد.

این در حالی است که قیمت داروهای گیاهی و مکمل های غذایی افزایش نخواهد یافت. همچنین وزارت بهداشت اعلام کرد با توجه به سیاست دولت برای کمک به بیماران، قیمت این محصولات بازنگری شده و قیمت ها تا حد امکان تعدیل می شود.


اخرین حرف

در خاتمه لازم به ذکر است که در اجرای طرح دارویی، کاهش دست دلالان و قاچاقچیان دارو یکی از اهداف مورد قبول همگان در اجرای آن است، اما انتظار عمومی از متولیان حوزه سلامت این است که اجرای بهینه آن در دستور کار قرار گیرد. این طرح دست به دست هم داده تا مردم به ویژه بیماران خاص طعمه افزایش قیمت این طرح نشوند. افزایش قیمت که یکی از الزامات اجرای این طرح و مهمترین رکن جلوگیری از قاچاق معکوس دارو است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید