عدم شفافیت منجر به لیزینگ اطلاعات می شود/ ایجاد سیستم نظارت عمومی مانع از پنهان کاری می شود


ساعت: 14:31
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۳
کد خبر: 1855687

کارشناسان بر این باورند که طرح شفافیت جمع بندی سه قوه، طرحی برای شفافیت آرای نمایندگان است و متأسفانه عدم شفافیت موجب رانت جویی و فساد در جامعه می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از مرآت; طرح شفاف سازی قوای سه گانه، دستگاه های اجرایی و سایر نهادها امروز در هیات امنا مورد بررسی قرار گرفت و به دلیل وجود برخی ابهامات به مجلس بازگشت.


طرح شفافیت زیر نظر قوای سه گانه است

علی اکبر علیزاده نماینده مردم دامگان و نماینده مردم دامگان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مرآت درباره اجرای این طرح گفت: نظارت مردمی با اجرای این طرح محقق می شود. محرمانه بودن حذف خواهد شد و هرگونه تخلف کاهش خواهد یافت.

نماینده مردم دامگان همچنین اذعان داشت: طرح قبلی شفاف سازی رای نمایندگان از بین نرفته است و این طرح جمع بندی جدید طرح قبلی است و مجلس نیز از این قانون مستثنی نیست.

عضو خانه ملت در تشریح علت ثبت نشدن نهادهایی مانند بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) خاطرنشان کرد: دستگاه های مشمول قانون شفافیت.


عدم شفافیت منجر به انتشار اطلاعات شده است

عبدالمجید شیخ، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه نیز در خصوص مزایای این طرح گفت: عدم شفافیت اطلاعات باعث ایجاد رانت های اطلاعاتی و اقتصادی می شود و متأسفانه بسیاری از مردم از این خلأ سوء استفاده کرده و به نان و نان رسیده اند.

این کارشناس اقتصادی افزود: شفافیت در کشور و قوای سه گانه باید ابتدا از مجلس شروع شود چرا که مجلس به تعبیر امام خمینی(ره) مسئول پرونده هاست و سپس دادستان باید در سایر قوا شفافیت ایجاد کند.

شیخ افزود: با تصویب این قانون مسیر عدالت و نقشه راه به درستی ترسیم می شود و دیدگاه اسلام به شدت تاکید دارد که نحوه اداره جامعه در گرو شفافیت است.

وی در تشریح شبهات عدم استقلال دستگاه ها با ایجاد طرح مذکور، گفت: این شفاف سازی به معنای عدم استقلال دستگاه ها نخواهد بود و تأثیر منفی بر یکدیگر نخواهد داشت.

شیخ در پایان گفت: قطعا کسانی که نماینده مجلس و حقوقدان هستند باید راه شفافیت را طی کنند تا کشور در مسیر درست قرار گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید