عدم قطعیت برخی از حوزه ها در بودجه

عدم قطعیت برخی از حوزه ها در بودجه

لایحه بودجه سال آینده همچنان زیر ذره بین کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی قرار دارد و بررسی ها نشان از نامشخص بودن نقش برخی از حوزه ها در این سند دارد. به عبارت دیگر علیرغم تاکید بر درآمد مالیاتی، برخی از جنبه های تولید مورد غفلت قرار گرفته و تحقق درآمد مالیاتی مورد انتظار را بعید می سازد. همانطور که تحقیقات نشان می دهد، در لایحه بودجه 1402، عوارض مواد اولیه، محصولات واسطه ای، اجزا و قطعات، ماشین آلات و تجهیزات و معافیت از پرداخت عوارض ماشین آلات صنعتی و افزایش بند اول و عدم احیاء تعیین نشده است. از موضوع دوم، این دوباره بر قیمت کالا تاثیر می گذارد. به گفته کارشناسان، یکی از محورهایی که در اصلاح ساختار بودجه برای رفع نواقص سامانه گمرکی باید انجام شود، درج میزان معافیت ها و تخفیفات نرخ واردات در بودجه سالانه کشور است. ; زیرا گستردگی معافیت ها و تخفیف ها و در عین حال عدم توجه به تحلیل هزینه و فایده در ارائه این مشوق ها باعث شده است که برخی از این معافیت ها در عمل هزینه های بیشتری نسبت به مزایای ناشی از آن داشته باشند که ممکن است منجر به انحراف از اهداف اصلی قانون استثنائات. این در حالی است که طبق گزارش ها، امسال نرخ ارز برای محاسبه ارزش گمرکی کالاهای وارداتی در حقوق ورودی از 4200 تومان به نرخ سامانه تجارت الکترونیک افزایش یافته است. به گزارش ایسنا، برای جبران افزایش قیمت ناشی از این تصمیم، نرخ چهار درصدی عوارض گمرکی کالاهای اساسی، دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی و نهاده های کشاورزی و دامی به یک درصد کاهش یافت. اما به نظر می رسد این تصمیم کافی نیست و اوایل تیرماه امسال وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) در نامه ای به رئیس جمهور اعلام کرد که افزایش نرخ پایه برای محاسبه تعرفه منجر به یک افزایش دو برابری مالیات بر ارزش افزوده کالاهای وارداتی که در مجموع باعث افزایش هزینه های تولید، افزایش قاچاق، افزایش نیاز به نقدینگی، کاهش تولید و افزایش تورم می شود و نیازمند کاهش تعرفه مواد اولیه، محصولات واسطه ای، قطعات، قطعات و … ماشین آلات و تجهیزاتی که با احتساب سود بازرگانی، حقوق ورودی آنها حداکثر است. 10 درصد شد و 1 درصد شد. سرانجام در پایان مهرماه لایحه کاهش «نرخ گمرکی مواد اولیه، محصولات واسطه‌ای، قطعات و قطعات و ماشین‌آلات و تجهیزات» به یک درصد در شورای نگهبان تصویب شد، اما در نهایت در آذرماه اجرایی شد. و مقرر شد در صورتی که واردکننده کالاهای مشمول امسال این لیست چهار درصدی عوارض را ترخیص کرده باشد، مبالغ اضافی تا سقف یک درصد به وی مسترد شود. در مجموع این وضعیت باعث ایجاد بلاتکلیفی در بخش تولید و محل بحث در اینجا شده است. این است که تکلیف این موضوع در بودجه سال آینده مشخص نشده است. بر اساس لایحه بودجه سال آینده، عوارض کالاهای اساسی و دارو یک درصد تعیین شده است و در مورد عوارض مواد اولیه، فرآورده های واسطه ای، اجزا و قطعات و ماشین آلات و تجهیزات خبری نیست. همچنین معافیت گمرکی ماشین آلات صنعتی حذف شد. اما قانون معافیت ماشین آلات قانونی دائمی بود که با قانون بودجه یکساله ملغی شد و انتظار می رفت حداکثر امسال لغو قانون مذکور باشد. این موضوع در لایحه بودجه سال آینده لحاظ نشده است.
بنابراین موضوع اصلی در حال حاضر بلاتکلیفی تولید در خصوص دو عنصر هزینه تولید برای سال 1402 است و بیم آن می رود که این وضعیت تا اواسط سال آینده ادامه یابد. اما مهمتر از آن اینکه در شرایط فعلی به دلیل تورم و مشکلات معیشتی، تولیدکنندگان و اتحادیه ها بارها از کاهش تقاضا در بخش های مختلف صحبت کرده اند. افزایش عوارض مواد اولیه ممکن است منجر به افزایش قیمت برخی کالاها و بدتر شدن این شرایط شود که به نظر می رسد در شرایط فعلی برای کمک به مصرف کننده و همچنین کاهش هزینه های تولید، تداوم یک درصد افزایش یابد. عوارض مواد اولیه، محصولات واسطه ای، قطعات و قطعات و ماشین آلات و تجهیزات و همچنین بازیابی ترخیص ماشین آلات صنعتی از گمرک راه های مناسب و آسان تری است.

فرار مالیاتی یا تولید؟

در لایحه بودجه سال آینده همه چیز بر درآمدهای مالیاتی که شرایط تحقق تولید و رشد اقتصادی است تاکید شده است اما به نظر می رسد سازوکار خاصی برای بهبود وضعیت تولید در نظر گرفته نشده است. سخنگوی کمیته تلفیق بودجه ۱۴۰۲ با اشاره به جلسه این کمیته که صبح دیروز با حضور رئیس سازمان برنامه بودجه و وزیر اقتصاد برگزار شد، گفت: در این جلسه منابع درآمدی دولت در شرایط درآمد مالیاتی در بودجه 1402. به گزارش هانه ملت، رحیم زارع در تشریح دومین جلسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1402 در نوبت صبح، گفت: جلسه صبح کمیسیون تلفیق برگزار شد. با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه و خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی برای بررسی منابع درآمدی لایحه بودجه برگزار شد.با اشاره به منابع مالیاتی به عنوان یکی از منابع درآمدی در لایحه بودجه، وی گفت: مالیات های مستقیم، مالیات بر درآمد، مالیات بر اشخاص حقوقی و فیزیکی، مالیات بر دارایی از جمله موضوعاتی بود که در این شماره مورد بحث قرار گرفته است. زارع با اشاره به افزایش منابع مالیاتی بودجه 1402 تاکید کرد: این منابع مالیاتی از 454 هزار میلیارد تومان در سال جاری به نزدیک به 700 هزار میلیارد تومان در سال 1402 رسیده است. این معاونت تاکید کرد: نکته مهمی که در این جلسه مطرح شد این است که 885 هزار شخص حقوقی در سه سال گذشته مالیات خود را پرداخت نکرده اند که نزدیک به 30 هزار میلیارد تومان است. همچنین سه و نیم میلیون نفر در سه سال گذشته مالیات خود را پرداخت نکرده و به نوعی فرار مالیاتی داشته اند که میزان فرار مالیاتی این افراد 50 هزار میلیارد تومان است که در مجموع 80 هزار میلیارد تومان است. از این دو منبع تعریف جدید پایه مالیاتی.

وی با بیان اینکه پیشنهاد دولت برای کاهش مالیات تولید در لایحه بودجه 7 درصد بوده است، گفت: کاهش مالیات بر تولید برای حمایت از تولید در نظر گرفته شده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بیشتر بحث های کمیسیون مربوط به بررسی کلی لایحه بودجه بود، گفت: بیشتر بحث های نمایندگان در کمیسیون و در جریان بررسی کلی لایحه بودجه مربوط به تورم 40 درصدی بودجه بود. و مشکلات معیشتی و حمایت از تولید و شاخص های کلان. این بودجه است.وی تاکید کرد: باید تصریح کنم که کمیته تلفیق بودجه 1402 در 5 روزی که تشکیل شد هیچ تصمیمی نگرفت و فقط کلیات لایحه بودجه را بررسی می کند؛ بنابراین در صورت تصویب این لایحه. در کمیسیون و تصویب نمایندگان در صحن علنی، کمیسیون به جزئیات لایحه بودجه می پردازد و سپس مصوبات را بررسی می کند.

هزینه طرح های مختلف در سال آینده چقدر خواهد بود؟

در سال بعد دولت 1794 میلیارد تومان اعتبار برای طرح های تملک دارایی های سرمایه ای اعطا کرد. اعتبارات و هزینه های عمرانی و بیشترین اعتبار برآورد شده به پروژه های حوزه حمل و نقل با بیش از 617 هزار میلیارد تومان اختصاص دارد.به گزارش ایسنا، لایحه بودجه سال 1402 هفته گذشته (30 دی ماه) از سوی رئیس جمهور تقدیم مجلس شد. یکی از بخش‌های اصلی این لایحه، طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای یا طرح‌ها و پروژه‌هایی است که دولت در نظر دارد در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری کند. ضمیمه شماره یک لایحه بودجه سال آینده. منظور از وام های دولتی در پروژه های تملک دارایی های سرمایه ای است که در بخش های مختلف 1794 هزار و 421 میلیارد و 759 میلیون تومان برآورد شده است. به بخش ریلی، هوایی تقسیم می شود سپس 286 هزار تومان به فصل منابع آبی، بیش از 189 هزار میلیارد تومان به فصل آب و فاضلاب و حدود 125 هزار تومان به توسعه خدمات شهری، روستایی و عشایری اختصاص یافت. 10 5 هزار میلیارد تومان برای فصل شفا و 102 هزار میلیارد تومان اعتبار برای فصل انرژی پیش بینی می شود و سرمایه گذاری در حوزه معدن، میراث فرهنگی، تحقیقات بنیادی و عمرانی، رسانه، محیط زیست، گردشگری، مذهبی و … انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید