عربستان سعودی: ما مقادیر زیادی اورانیوم داریم، به دنبال توسعه یک برنامه هسته ای هستیم

عربستان سعودی: ما مقادیر زیادی اورانیوم داریم، به دنبال توسعه یک برنامه هسته ای هستیم

روز جدید عبدالعزیر بن سلمان وزیر انرژی عربستان گفت: ما به دنبال توسعه برنامه هسته ای خود هستیم و من واقعاً در این مورد شفاف خواهم بود. ما اورانیوم زیادی داریم و باید از آن بهره برداری کنیم.

عبدالعزیر بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی روز چهارشنبه در کنفرانس معدنی در ریاض درباره ذخایر اورانیوم این کشور صحبت کرد.

او به روسیه امروز گفت: «ما به دنبال توسعه برنامه هسته‌ای خود هستیم و من واقعاً در این مورد شفاف خواهم بود. ما اورانیوم زیادی داریم و باید از آن بهره برداری کنیم. برای استفاده از این منابع و توسعه آنها با بالاترین درجه شفافیت از شرکا کمک خواهیم گرفت و برای استفاده کامل از آنها به جنبه تجاری خواهیم رسید.

تیرماه امسال، کاظم قریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، امروز (پنجشنبه) در توئیتی در واکنش به اظهارات نادرست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، واکنش نشان داد. نماینده عربستان سعودی: «عربستان در وین» در مورد پادشاهی عربستان سعودی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حداقل اختیارات لازم برای راستی‌آزمایی را ندارد.

وی افزود که هرگونه نقض پادمان‌ها به پادشاهی اجازه می‌دهد تا برخی از فعالیت‌های هسته‌ای خاص خود را پنهان کند و آنها را از بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دور نگه دارد.

قریب‌آبادی دو سال پیش برنامه هسته‌ای عربستان سعودی را بسیار مبهم خواند و گفت که بقای رژیم سعودی با ادامه جنگ و تنش‌ها مرتبط است.

سفیر و نماینده دائم ایران در بخشی دیگر از سخنان خود گفت که عربستان به عنوان کشوری با برنامه هسته ای کاملاً غیرشفاف شاید بتواند در مورد وضعیت فعلی خود سکوت کند اما نمی تواند آن را برای همیشه پنهان کند. وی گفت: پادشاهی عربستان سعودی یکی از طرف های NPT است و یک توافقنامه پادمان دوجانبه جامع با آژانس بین المللی انرژی اتمی دارد. متأسفانه، این کشور همچنان از پروتکل موسوم به «مقدار کم» استفاده می‌کند که این پروتکل را از تعهد پذیرش بازرسان آژانس معاف می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید