عربستان منتظر تعیین تکلیف پرونده برجام است خروج سعودی ها از مذاکرات مستقیم با ایران؟

عربستان منتظر تعیین تکلیف پرونده برجام است خروج سعودی ها از مذاکرات مستقیم با ایران؟

مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق در مصاحبه با الصباح در 30 مه گفت که معتقد است ریاض و تهران در «آینده ای نزدیک» روابط خود را از سر خواهند گرفت، اما این پیش بینی هنوز محقق نشده است و به نظر می رسد مسائل حل نشده ای وجود دارد. دو طرف هستند

حمله سال 1395 دانشجویان معترض به سفارت و کنسولگری عربستان در مشهد، آغازی بر قطع روابط ایران و عربستان بود. مدت ها پس از آن، اولین گام از سوی پاکستان برای میانجی گری بین دو کشور برداشته شد، اما گام های زیر سایه سیاست «فشار حداکثری» دولت آمریکا و روابط ترامپ و عربستان سعودی نتیجه نداد و روابط تهران و ریاض تاریک تر شد.

عراق نیز از سال 2019 تلاش هایی را برای دستیابی به نتایج در این زمینه آغاز کرد. این تلاش ها تا زمانی که جو بایدن در ایالات متحده به قدرت رسید ناموفق بود. زمانی که بایدن وارد کاخ سفید شد، دوباره زنگ ها برای آغاز مذاکرات ایران و عربستان به صدا درآمد و این بار عربستان سیگنال هایی از تنش زدایی ایران را ارسال کرد.

از آن زمان تاکنون، پنج دور گفتگو بین دو کشور انجام شده است، اگرچه جزئیات زیادی منتشر نشده است، اما شواهد نشان می دهد که این مذاکرات با بازگشت توافق برجام، سیاست های منطقه ای آمریکا و اثرات جنگ، تحول مهمی است. در اوکراین تحت تاثیر قرار گرفت.

روابط ایران و عربستان از یک سو متاثر از مشکلات دیرینه و مشکلات اساسی و از سوی دیگر متاثر از اختلافات و مواضع و سوگیری ها نسبت به توسعه کنونی منطقه است. رقابت دو کشور به عنوان دو رقیب منطقه ای و تلاش برای تسلط بر خاورمیانه و رهبری جهان اسلام اولین و مهمترین بخش این اختلافات است.

در واقع رقابت شیعه و سنی و تنش های ایدئولوژیک ایران با عربستان سعودی، تهران و ریاض را به دو قطب متضاد تبدیل کرده است. از سوی دیگر هر دو طرف یکدیگر را به دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر متهم می کنند و البته به دنبال افزایش نفوذ و قدرت خود در خاورمیانه هستند.

چه کسی کلید حل بحران یمن را در دست دارد؟

موضوع یمن و کار محور مقاومت در منطقه از جمله موضوعاتی است که با اهداف عربستان در منطقه همخوانی ندارد. در واقع، یمن از دیرباز یکی از مشکلات محمد بن سلمان بوده است و عربستان سعودی به انعطاف ایران در این زمینه می نگرد. به گفته برخی تحلیلگران، این نفوذ به حدی است که عربستان سعودی را مجبور خواهد کرد که به آینده عادی سازی روابط با ایران متعهد شود. این در حالی است که ایران خواهان ماندن حوسی ها در قدرت است، در حالی که عربستان سعودی می خواهد که حوسی ها جایی در آینده یمن نداشته باشند. بسیاری از کارشناسان سیاسی بر این باورند که مذاکرات ادامه دار ایران و عربستان نشان می دهد که تهران ابزارهایی دارد که می تواند برای جنگ یمن حیاتی باشد.

به سوی صلح پس از جنگ سرد بین ایران و عربستان سعودی

در شرایط کنونی اقتصاد ژئوپلیتیک، حرف اول در بعد قدرت است. بنابراین منافع هر دو کشور را در حوزه منطقه ای و فرامنطقه ای ایجاب می کند که از خصلت اصلی خود یعنی تقابل منحرف شوند و حداقل یک صلح معادل صلح پس از جنگ سرد داشته باشند. به همین دلیل است که تحلیلگران بر این باورند که در آینده نزدیک چنین صلحی در مقیاس بسیار کوچک برای خاورمیانه پیش بینی می شود.

آیا عربستان عقب نشینی کرده است؟

با این حال، به نظر می رسد عربستان سعودی از تصمیم خود برای بهبود روابط دست کشیده است. پس از صحبت های حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه ایران در مورد احتمال دیدار با همتای سعودی خود، رویترز به نقل از یک مقام وزارت خارجه عربستان اعلام کرد که هیچ برنامه ای برای دیدار دو وزیر در آینده نزدیک انجام نشده است.

اخیراً یکی از نمایندگان وزارت خارجه عربستان گفته است که دیدار وزرای خارجه عربستان و ایران برای آینده قابل پیش بینی برنامه ریزی نشده است.
او در گفت و گو با رویترز تاکید کرد که در مذاکرات با تهران پیشرفت هایی حاصل شده است، اما «این کافی نیست».

این مقام سعودی گفت: ایران برای همکاری در آینده نیاز به اعتمادسازی دارد و اگر تهران بخواهد تنش‌ها را در منطقه کاهش دهد، چند موضوع وجود دارد که می‌توان در آن بحث کرد. »

وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه در گفتگو با داووس گفت: در مذاکرات اخیر با عربستان سعودی، توافق کردیم که نشستی در سطح وزرای خارجه دو کشور یا سایر مقامات وزارت خارجه در کشور ثالث برگزار کنیم.

چنین رویکردی از سوی عربستان سعودی می تواند به این معنا باشد که عربستان سعودی هیچ امیدی به احیای برجام و پایان دادن به این دور از مذاکرات ندارد و امیدوار است جمهوری خواهان برای مخالفت با ایران و تاریخ آن در آمریکا به قدرت برسند.تحریم ها و فشارها بر ایران. یک بار دیگر. تکرار.

عربستان منتظر تعیین تکلیف پرونده برجام است

در همین حال، کاخ سفید اعلام کرد دو مقام ارشد بایدن برای گفتگو درباره ایران و امنیت انرژی به عربستان سعودی سفر کرده اند. به گفته کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، برت مک گورک، مشاور رئیس جمهور آمریکا در امور خاورمیانه و آموس هاکستین، فرستاده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور انرژی برای دیدار با مقامات ارشد سعودی به ریاض سفر کردند.

دولت عربستان بر این باور است که در صورت احیای برجام، ریاض با کشوری روبرو خواهد شد که به زودی از زیر بار سنگین تحریم های بین المللی برداشته می شود و این تمایل عربستان را برای ادامه مذاکرات عمیق تر با ایران ایجاد می کند.

اما کارشناسان می گویند در صورت شکست مذاکرات هسته ای، ایالات متحده احتمالا تحت فشار حداکثری به سمت سیاست های ترامپ حرکت خواهد کرد، اتحاد اتحادیه غرب با کشورهای عربی خلیج فارس تسریع و تعمیق خواهد شد و محورهای عبری-عربی و ترک عرب تسریع خواهند کرد. پیش برویم و انتظارات ایران برای برقراری روابط راهبردی و کلان با نیروهای بلوک شرق مانند چین و روسیه برآورده نخواهد شد.

باربارا اسلاوین، یکی از اعضای شورای آتلانتیک گفت: تهران تلاش کرده است تا تنش ها را با رقبای عرب خود به ویژه عربستان کاهش دهد و از آتش بس در یمن حمایت کرده است. به این ترتیب، ایران ممکن است در مورد نیاز منطقه به حل و فصل اختلافات از طریق دیپلماسی اظهارات مبهم داشته باشد و در عین حال بی سر و صدا از هرگونه توطئه جاری علیه آمریکایی ها دست بردارد.

سعودی ها همچنین معتقدند که دوران حضور آمریکا در منطقه و نفوذ آن رو به پایان است و اکنون نیروهای منطقه باید با نگاهی دقیق به تحولات جدید، روابط خود را از نو ترسیم کنند.

این قرارداد به سایر مسائل منطقه ای و سیاست های منطقه ای در ایران می پردازد. البته عربستان می خواهد سیاست خود را در قبال ایران پس از اعلام نتیجه نهایی شورای امنیت سازمان ملل تنظیم کند.

دیدگاهتان را بنویسید