عضو اتاق بازرگانی: دور زدن تحریم‌ها سخت‌تر می‌شود/ چین در قبال ایران محافظه‌کارتر شده است

عضو اتاق بازرگانی: دور زدن تحریم‌ها سخت‌تر می‌شود/ چین در قبال ایران محافظه‌کارتر شده است

جمشید عدالتیان از اعضای اتاق بازرگانی ایران گفت: در حال حاضر بهترین راه دور زدن تحریم های غرب است اما به نظر می رسد دور زدن تحریم ها دشوارتر شود.

یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران گفت: در حال حاضر بهترین راه دور زدن تحریم های غرب است اما به نظر می رسد دور زدن تحریم ها دشوارتر شود.

جمشید عدالتیان در خصوص برخی اظهارات کشورهای همسایه مانند عراق در خصوص بورس های کشور گفت: به نظر می رسد فشار اقتصادی بر ایران افزایش یافته و اکنون کشورهای غربی در تلاش هستند تا عراق و سایر کشورهای همسایه را با خود برابری کنند. بیشتر این فشارها متوجه نظام بانکی کشور است. البته بخشی از انرژی عراق از طریق ایران تامین می شود و بغداد اکنون به دنبال تنوع بخشیدن به این منابع است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بهترین راه دور زدن تحریم های غرب است اما به نظر می رسد دور زدن تحریم ها سخت تر شود.

این عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: عراق مقصد اصلی صادرات کالا در منطقه است و ظرفیت این را دارد که حجم مبادلات دو کشور به بیش از 20 میلیارد دلار در سال برسد اما این کشور ملاحظات خود به دلیل فشار ایالات متحده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بر اساس شنیده های من چین به دنبال افزایش محدودیت های خود علیه ایران است، اظهار داشت: باید توجه داشت که اولین نکته برای سرمایه گذار میزان سود حاصل از پروژه و امنیت آن است، بنابراین چین نیز از این موضوع برخوردار است. به نظر می رسد او کمی محافظه کارتر در مورد ایران شده است.

وی تصریح کرد: در این شرایط باید روی دیپلماسی اقتصادی و سیاسی کار کرد وگرنه دچار مشکل می شویم. همچنین باید در نظر داشته باشیم که هر کشوری ملاحظات و منافع خاص خود را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید