عضو کمیته برنامه و بودجه: تصمیمات مردم در کشور ملتهب است/ بانک مرکزی برنامه ای برای کنترل نقدینگی ندارد

عضو کمیته برنامه و بودجه: تصمیمات مردم در کشور ملتهب است/ بانک مرکزی برنامه ای برای کنترل نقدینگی ندارد

روز جدید : محسن زنگنه: چهار قلمی که ارز ترجیحی آنها حذف شده، هزار قلم دیگر را تحت تاثیر قرار می دهد.

یکی از اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و لوایح مجلس با اشاره به افزایش قیمت دلار گفت: یکی از دلایل التهاب در بازار ارز و طلا رشد نقدینگی است. تولید نقدینگی به خودی خود در کاهش ارزش پول ملی نقش داشت. شاید دو سه سالی بود که قیمت دلار را سرکوب کردیم اما یک بار جهش کرد و متاسفانه بانک مرکزی برنامه ای برای کنترل این نقدینگی ندارد.

محسن زنگنه سخنگوی تربت حیدریه به عصر ایران گفت: یکی دیگر از دلایل این نابسامانی بازار نبود استراتژی اقتصادی است یعنی تولیدکننده ما الان مردد است و نمی داند فردا چه اتفاقی می افتد. البته این تقاضا مربوط به الان نیست، بلکه تا شش ماه دیگر مربوط می شود، اما چون سازنده نمی داند می خواهد چه اتفاقی بیفتد، حالا دلار می خرد. البته این تقاضا تنها از سوی تولیدکننده نیست، بلکه از سوی مردم نیز هست.

وی افزود: مردم نگران این تورم هستند که پولشان کاهش پیدا کند، وقتی تورم 40 درصد است طبیعی است که مردم نگران دارایی های خود باشند، نمی توانیم مردم را به خاطر نگرانی از دارایی هایشان مقصر بدانیم، ارزش دارایی های واقعی آنهاست. هر روز در حال کاهش هستند.” در حال آمدن است

وی افزود: در واقع نبود افق اقتصادی روشن باعث ادعاهای واهی یا کندی تقاضا برای ارز می شود، در این مدت تماس های زیادی از سوی تولیدکنندگان داشتم که اصرار داشتند ارز بخرند یا نه؟ آنها نگران آینده بودند و این یک نگرانی طبیعی است.

زنگنه گفت: البته شوک های بیرونی مانند برجام و عوامل دیگر نیز بر این التهاب ها تأثیر می گذارد. اینکه بگوییم اقتصادمان را به مشکلات خارجی ربط ندهیم درست نیست. اینجا گندم گران می شود و قیمت نهادها را به مسائل خارجی ربط می دهیم، اما وقتی صحبت از قیمت ارز می شود می گوییم ربطی به آن ندارد. البته توسعه خارجی شاخص های اقتصادی در کشور ما موثر نیست، اما در هر کشوری، حالا شاید کم و بیش در یک کشور.

وی افزود: اگرچه چشم انداز و راهبرد دولت این بود که کشور را به برجام ملزم نکند، اما به دلیل خوش بینی زیادی که از مذاکرات وین در جامعه ایجاد کرد، عملاً آن را مقید کرد. گره زدن همیشه به این معنی نیست که خبر بدی نمی دهید. گاهی که خبر خوب می دهید و توقع ایجاد می کنید، این هم نوعی گره است.

زنگنه افزود: درست است که دولت در عمل نشان داد که برجام را حذف نکرده است اما با همان خوشبینی که در ابتدای دولت اتفاق افتاد و گفت هفته آینده مذاکرات به پایان می رسد و برجام امضا می شود. آنچه در وین اتفاق افتاد، قطعی شد.

نماینده تربت حیدریه در مجلس درباره ادامه گرانی ارز گفت: افزایش قیمت ارز و طلا به سیاست دولت بستگی دارد، دولت باید فضای آرامش را در کشور ایجاد کند. .

وی گفت: حذف ارز 4200 اقدام بسیار خوبی بود اما می شد در همه ابعاد با ملایمت بیشتری انجام داد. در دو ماه گذشته تنها 52 بخشنامه در حوزه گمرکی صادر شده است. هنوز احکام اجرایی بودجه ابلاغ نشده است و دولت در حال ارائه لایحه تعرفه مواد اولیه و کالاهای واسطه ای به مجلس است که می تواند بازار را متشنج کند.

وی گفت: «دولت باید با ثبات بیشتری عمل کند. بخش‌های مختلف دولت اولویت‌هایی را مد نظر دارند و آن را به جلو می‌برند، اما باید توجه داشت که اقتصاد یک حوض است که اگر بچرخانید کل حوض را متاثر می‌کنید، بنابراین نمی‌توانیم حقوق بازنشستگان را تغییر دهیم و به مسائل دیگر فکر کنیم. اثر قطعا حقوق بازنشستگی روی ارز تاثیر می گذارد و ارز قطعا روی قیمت مرغ تاثیر می گذارد و قطعا چهار قلمی که ارز ترجیحی آنها حذف شده روی هزار مورد دیگر تاثیر می گذارد.نمی دانم چرا دوستان می گویند فقط این چهار مورد افزایش می یابد.بیت. دوستانی که به دولت و آقای رئیسی مشاوره می دهند باید کمی عاقل تر باشند.

دیدگاهتان را بنویسید