عضو کمیسیون صنایع مجلس: مردم 60 میلیارد دلار ارز در خانه دارند. برای واردات خودروی دست دوم از ارزهای موجود در منزل خود استفاده کنید

عضو کمیسیون صنایع مجلس: مردم 60 میلیارد دلار ارز در خانه دارند.  برای واردات خودروی دست دوم از ارزهای موجود در منزل خود استفاده کنید

عضوکمیسیون صنعتی شورای اسلامی ضمن تایید واردات خودروهای فرسوده گفت: این خودروها نباید از ارز دولتی وارد شود بلکه مردم می توانند با ارزهایی که در منازل خود دارند وارد کنند که برآورد می شود. تا 60 میلیارد دلار باشد.

لطف الله سیاهکلی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات برخی مخالفان تصویب لایحه واردات خودروهای فرسوده که آن را عامل از بین رفتن منابع ارزی کشور می دانند، گفت: اگر فردی در خارج از کشور ارز داشته باشد یا در داخل کشور می تواند آن را وارد کند ایرانی ها در حال حاضر بیش از 60 میلیارد دلار ارز در خانه های خود دارند. مردم می توانند با ارز به خانه های خود خودرو بیاورند.

وی با طرح این سوال که چرا باید از ارز دولتی برای واردات خودرو استفاده شود؟ وی افزود: دولت موظف به ایجاد رقابت در بازار خودرو است که در دو بخش یکی کیفیت و دیگری قیمت خودرو محقق می شود. زمانی که این خودرو به بازار عرضه شد قیمت برخی از مدل های آن به 3 میلیارد تومان رسید در حالی که قیمت واقعی آن 700 میلیون تومان بود.

عضو کمیسیون صنعت مجلس ادامه داد: با تصویب لایحه مقررات خودرو در مجلس که قانون قبلی را تغییر داد و واردات خودروهای فرسوده را آزاد کرد، قیمت خودرو کاهش می یابد و کیفیت آن بالا می رود.

سیاهکلی با اشاره به اینکه با این اقدام خودرو به قیمت واقعی می رسد نه به قیمتی که دلال در کف بازار تعیین می کند، خاطرنشان کرد: به نظر من تعرفه واردات خودروهای فرسوده باید از 20 درصد شروع و حداکثر 100 درصد باشد. و به اندازه و برای افزایش تعداد سیلندر یا قدرت خودرو، با توجه به افزایش مصرف سوخت، دولت می تواند تعرفه گمرکی واردات را افزایش دهد.

وی با تاکید بر اینکه باید به تدریج تعرفه گمرکی خودروهای وارداتی را افزایش دهیم، افزود: تعرفه گمرکی ابزار مناسبی برای حمایت از تولید داخلی است تا خودروسازان بتوانند ارز دریافت کنند و کیفیت تولید داخلی را ارتقا دهند.

یکی از اعضای کمیته صنعتی مجلس تصریح کرد: اگر تعرفه گمرکی واردات خودرو بر اساس مصرف بنزین باشد، بسیار خوب است و می توانیم میزان مصرف بنزین را مدیریت و کنترل کنیم. خودروهایی که کمتر از 6 تا 7 درصد سوخت مصرف می‌کنند باید تعرفه وارداتی زیر 30 درصد داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید