عطش همیشگی برای قانونی شدن فیلترینگ

عطش همیشگی برای قانونی شدن فیلترینگ

غلامرضا نوری قزلجه، عضو کمیسیون ویژه بررسی تعمیر و نگهداری در گفت وگو با «اعتماد» با بیان اینکه برنامه ای برای حفظ و نگهداری در مجلس وجود ندارد که بخواهد در مرحله نهایی باشد، گفت:

درست یک روز پس از اینکه «مرتضی آقا تهرانی» رئیس کمیسیون فرهنگ مجلس و البته رئیس شورای مرکزی جبهه بیشندری گفت که طرح حفاظت معروف در مراحل نهایی بررسی در مجلس است، وزیر. وزارت ارتباطات در حاشیه جلسه هفتگی کمیسیون دولت از طریق کانال قانونی فیلتر تلگرام و اینستاگرام در شرایط فعلی کشور اعلام کرد که تصمیم فیلترینگ اینستاگرام و تلگرام ربطی به وزارتخانه ندارد. ارتباطات یا حتی دولت تصمیمی است که در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی با حضور سران سه قوه اتخاذ شد که خلاصه رسانه ای این اظهارات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز جمله ای بود. ; مصوبه فیلتر با حضور رئیسی، قالیباف و آژه ای به تصویب رسید. وقتی این دو نقل قول را در کمتر از 24 ساعت کنار هم می گذاریم و البته بررسی می کنیم که بر اساس بررسی طرح حفظ و نگهداری در مجلس، محتوای آن نیز توسط نهادهای دیگر از جمله شورای عالی فضای مجازی – به شکل تعلیق شده است. از هیئت اصلی بازنگری طرح حفظ و نگهداری – و شورای عالی امنیت ملی – به عنوان مصوبه حوادث اخیر – اجرا و اجرا می شود، با این سوال مواجه هستیم که مرتضی آقا تهرانی، چهره شاخص جبهه و اصلی کدام طرح است. حامی طرح حمایت از حقوق کاربران در مورد مواردی که باید بررسی شود صحبت کنید آیا در مراحل پایانی است؟

فعالیت کمیسیون ویژه هدف قانونی ندارد

غلامرضا نوری قزلجه، عضو کمیته ویژه بررسی طرح حمایت از حقوق مصرف کنندگان در فضای مجازی در گفت و گو با «اعتماد» تاکید می کند که بر اساس آیین نامه مصوب این کمیته، «جلسات آن باید در سال 96 اعلام شود. پیشروی کنید و به صورت زنده پخش کنید.” وی می گوید بر این اساس آخرین جلسه رسمی این کمیته که سیزدهمین جلسه نیز بود یک سال پیش و یک سال پیش همزمان با ارائه گزارش مرکز پژوهش های مجلس برگزار شد. و در جلسه کمیته تنش جدی به وجود آمد. این عضو رسمی کمیته امنیتی همچنین به «اعتماد» می گوید که پس از این جلسه به عنوان «آخرین جلسه رسمی»، حدود 11 ماه پیش در جریان بررسی بودجه سال 1400، این کمیته تشکیل جلسه داد و همزمان، وی در جلسه علنی مطرح شد. و با معرفی رئیس جمهور و معاون قوانین مجلس، مصوبه باطل است و سپس با رای مجلس بر اساس اختیارات اصل هشتاد و پنجم، بررسی این طرح در کمیسیون ویژه لغو می شود. و در صورت تصمیم به ادامه بررسی طرح باید به صورت عادی به صحن بازگردانده شود و با رای کلیه نمایندگان تصمیم گیری شود. اشاره نوری قزلجه به رای اصطمازی است که در جلسه غیرعلنی لغو ماده 85 طرح دفاعی صادر شد. عده ای این رای را نپذیرفتند و عده ای هم گفتند کمیته ریاست مجلس حق حاکمیت دارد. اما رئیس مجلس در این باره سکوت اختیار کرد و پس از آغاز بررسی این طرح در شورای عالی فضای مجازی در تابستان سال گذشته، گویی این موضوع در مجلس مسکوت مانده بود. نوری قزلجه همچنین می گوید که از آن زمان تاکنون جلسه دیگری در این زمینه برگزار نشده است، هر چند که برای برگزاری جلسه و ادامه بررسی این طرح که هم غیرقانونی و هم بی نتیجه بود، کشمکش های زیادی صورت گرفت.

اصرار چیست؟

نوری کاسالجه در بخشی دیگر از گفتگوی خود تاکید کرد: بخش بزرگی از محتوای طرح دفاعی هم اکنون در شورای عالی فضای مجازی تصویب شده و در حال اجراست و برخی از عناصر این طرح نیز در این طرح گنجانده شده است. لایحه بودجه و در حال بررسی است. بخش‌هایی که این رئیس فراکسیون مستقلین مجلس آن را نگران‌کننده می‌خواند و یادآور می‌شود که بر اساس تصمیمات سایر نهادها و شرایط زمان اجرا شده است. : آنچه امروز اجرا می شود مصوبه مجلس نیست و این کاهش سرعت و فیلترینگ گسترده و موارد مشابه به دلیل شرایط فوق العاده و بر اساس آیین نامه نهادهایی است که «هیئت رسمی قانونگذاری» نیستند و اجرای خود آنهاست. این یک قانون نیست، زیرا در شرایط فعلی ممکن است این بخشنامه ها اصلاح شود و روال معکوس شود.» به گفته نوری قزلجه، محتوای طرح حفاظت در کشور در حال اجراست اما مهم این است که بدون مجوز مجلس است اما به نظر می رسد عده ای برای قانونی شدن این امور اصرار دارند. اصراری که اکنون از چهره شاخص جبهه پایداری در قالب اعلام آخرین مراحل بررسی پروژه شنیده می شود. دومین نظریه ای که در این زمینه به ذهن متبادر می شود این است که شاید جریان آقا تهرانی در مجلس پس از لغو اصل 85 این طرح را به کمیسیون فرهنگ برده و در سکوت خبری در حال بررسی آن هستند تا به راحتی بلاتکلیفی اینها را فیلتر کنند. روزها در کشور، آن را قانونی کنید و آن را برای همیشه خراب کنید. همچنین عضو رسمی کمیته ویژه بررسی طرح امنیت نیز با اشاره به همین موارد می گوید: تصویب مجلس و قانونی شدن این موارد که امروز در قالب مصوبات مقام معظم رهبری اجرایی می شود. شورای امنیت ملی نیز یکی دیگر از رویدادهای مهم است، زیرا نگاه موضوع بر این است که تغییر می کند و اجرای مصوبه این نهادها با اجرای مصوبه مجلس که قانون محسوب می شود بسیار متفاوت است. . البته نوری قزلجه اساساً می گوید امکان ارجاع طرح رد وضع موجود به کمیسیون فرهنگی وجود ندارد. او به «دووری» گفت که از نظر قانونی حتی امکان چنین تصمیمی و با چنین رویه ای وجود ندارد. وی بارها تاکید کرد که در کمیته فرهنگ و زمانی که هنوز کمیته مشترک بررسی طرح حفاظت تعیین نشده بود و معلوم نبود این کمیته بر اساس نظر نهایی یک هیات منحل شده است، چنین اشاره ای نشده است. مدیران و بر اساس روش رای گیری غیرعلنی که تقلبی تلقی می شود. یا همچنان در حال اجراست، امکان ارجاع طرحی با این عنوان یا عناوین مشابه یا محتوای مشابه به کمیسیون فرهنگی مجلس وجود ندارد. نوری غزاله در این باره به «اعتماد» گفت: اگر فردی بیش از اینکه بگوید طرحی تصویب شده و در مرحله نهایی است و ادعایی هم وجود دارد، به عنوان یکی از اعضای رسمی این کمیسیون آماده برخورد هستم، گفت: با شخص یا افراد شاکی این موضوع.» بیایید مناظره کنیم و ببینیم این طرح کجا مجاز و نهایی شده است، البته اگر کسی بیش از این ادعا داشته باشد و طرح و مصوبه ای را به مجلس واگذار کند، حرف هایی دارم که می گویم. در آن زمان خواهم گفت، اما در حال حاضر مجبورم. من آن را به عنوان یک بیان نمی بینم.”

دیدگاهتان را بنویسید