عظمت حضرت معصومه (س) از نظر علما / بارگاه که مظهر بارگاه حضرت زهرا است.



حضرت معصومه (ع) در روز اول ذیقعده سال 173 از هجرت در شهر مدینه منوره دیده به جهان گشود و در کریمه به اهل بیت (ع) شهرت یافت تا ائمه (ع) به خود افتخار کنند. وجود داشتن. امام رضا (ع) برادر بزرگوارشان به او لقب «معصومه» یعنی «بانوی بهشتی»، غرق در عبادت و پرستش، آراسته به زشتی و شبنم خوشبو دادند و فرمودند: «کسی که معصومه را در کوم زیارت کند، مانند است. کسی که مرا زیارت کرد.» او زیارت کرد.

این خانم کیست امام صادق (ع) در رؤیای صادقه به آیت الله مرعشی رو کرد که با دعا و راز و نیاز، تلاش خود را برای یافتن قبر مطهر حضرت زهرا (س) آغاز کرد: برتو باد در کریمه اهل بیت. «بانویی که در روز قیامت شفیع باشد، همچون مادر پاکش فاطمه عطار (س)».

حضرت معصومه (علیها السلام) در سال 201 هجری قمری برای زیارت برادرش امام رضا (ع) در طوس از مدینه به ایران آمد; اما در میانه راه بر اثر بیماری درگذشت و در کوم به خاک سپرده شد. علمای شیعه شخصیت و خصوصیات علمی او را ستوده و از او روایاتی نیز نقل کرده اند.

در برخی داستان ها ثواب عبادت او را بهشت ​​دانسته اند. شیعیان زیارتگاهی در معبد او ساخته اند که به حرم حضرت معصومه (ع) معروف است.

از القاب این امام (س) می توان به معصومه، طاهره، حمیده، برره، رشیده، تقیه، نقیه، راضیه، مرضیه، سیده، اخت رضا اشاره کرد. در زیارت نامه ای از وی با هر دو عنوان سیدیکه و سیده نساء العالمین یاد شده است.

 

5(37)(3)(1) خبر خاکستری




مقام علمی امام معصومه
حضرت معصومه (علیه السلام) یکی از ارزشمندترین و بلند مرتبه ترین زنان جهان تشیع و از جایگاه علمی بالایی برخوردار است. می گویند روزی جمعی از شیعیان برای زیارت حضرت موسی بن جعفر (ع) و پرسش از حضرت به مدینه رفتند. امام کاظم (ع) در سفر، سؤالات خود را به حضرت معصومه (ع) که در آن زمان کودکی خردسال بود تحویل دادند. فردای آن روز دوباره به منزل امام رفتند، ولی ایشان هنوز از سفر برنگشته بودند. ناچار مجدداً سؤالات خود را مطرح کردند تا در سفر بعدی خدمت امام برسانند، غافل از اینکه حضرت معصومه (علیه السلام) پاسخ سؤالات را نوشته است. وقتی پاسخ ها را دیدند بسیار خوشحال شدند و پس از تشکر فراوان از مدینه خارج شدند. در بین راه به امام موسی بن جعفر (ع) برخورد کردند و داستان خود را بیان کردند. وقتی امام پاسخ سؤالات را خواند، سه بار فرمود: پدرش قربانی اوست.

10171955 732(1) خبر خاکستری




من رضا (ع) و لقب معصوم (ع) را دارم.



حضرت فاطمه معصومه (س) بانوی بهشتی غرق در عبادت و عبادت، آراسته به زشتی و شبنم معطر خلقت است. شاید یکی از دلایلی که ما به این بانو معصومه می گوییم، نشان دادن عصمت مادرش حضرت زهرا (س) باشد.

بنابر برخی روایات، این لقب را امام رضا (ع) به این بانوی عالی رتبه اسلام داده است; چنان که وکیل متکبر و سفیدپوست شیعه علامه مجلسی (ع) در این باره می فرماید: امام رضا (ع) در جایی فرمودند: هر که معصومه را در قم زیارت کند، مانند زیارت من است.



خانم های برتر

حضرت فاطمه معصومه (س) از نظر شخصیتی و کمالات معنوی پس از برادرش حضرت علی بن موسی الرضا (ع) از فرزندان موسی بن جعفر (ع) است. این در حالی است که طبق اسناد رجالی فرزندان امام کاظم (ع) حداقل هجده سال داشتند و فاطمه از همه این بانوان گرانقدر سرآمدتر بود.

حاج شيخ عباس كمي هنگامي كه از دختران موسي بن جعفر(ع) مي گويد، از فاطمه معصومه(س) مي نويسد: بر اساس آنچه كه به ما رسيده، بهترين آنها سيد جليله معظمه، فاطمه بنت امام موسي(ع) است. معروف به حضرت معصومه.

فضیلت زیارت حرم حضرت معصومه
در برخی منابع شیعه درباره فضیلت عبادت حضرت معصومه (علیه السلام) روایاتی آمده است. طبق روایاتی که از امام صادق (ع)، امام کاظم (ع) و امام جواد (ع) نقل شده است، بهشت ​​پاداش زیارت کنندگان است. البته در برخی از داستانها ثواب بهشت ​​را کسی می داند که با علم آن را زیارت کند (عرفان حق).

امام جواد (ع) فرمودند: «هر کس قبر عمه ام حضرت معصومه (ع) را در قم زیارت کند اهل بهشت ​​است. همچنین از امام رضا (ع) در ریاحین الشریعه روایت شده است که هرکس معصومه را زیارت کند مرا زیارت کرد.

 




بارگاه حضرت معصومه (علیها السلام) معبد حضرت زهرا (س)



بنا بر خواب صادقه ای که مرحوم آیت الله مرعشی نجفی (ره) از پدر بزرگوارشان مرحوم حاج سید محمود مرعشی (متوفی 5 هجری قمری) نقل کرده است، قبر حضرت معصومه (س) جلوه ای از قبر گمشده آن حضرت است. مادر بزرگوارش حضرت صدیق سلام الله علیها. آن مرحوم از هر راه ممکن برای به دست آوردن محل دفن حضرت زهرا سلام الله علیها تلاش می کرد. ادامه داد تا اینکه در شب چهلم امام (ع) به خدمت حضرت بکر یا حضرت صادق (علیه السلام) مشرف شد و به ایشان فرمود: «سلام علی اهل بیت»، «بردار». می گوید: بله، این منطقه را گرفتم تا قبر شریف بی بی را دقیقاً بشناسم و آنجا را زیارت کنم.

امام (ع) فرمود: منظورم قبر شریف حضرت معصومه در قم است. او داد. هر جلال و قدرتی که برای قبر شریف حضرت زهرا در نظر گرفته شده بود، خداوند متعال همان جلال و قدرت را بر قبر مطهر حضرت معصومه (س) قرار داد.


سخنان عجیب علامه حسن زاده در مورد حضرت معصومه

علامه حسن زاده آملی با تجلیل از مقام حضرت معصومه (س) در دانشگاه قم گفت: اگر برای من امکان داشت و مشکلی برایم پیش نمی آمد این راه را می رفتم تا از مردی چون فاطمه معصومه سلام الله علیها تجلیل کنم. !!

دخترانی که پدرانشان آنها را قربانی کردند



پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها می فرماید: «فضاحه ابو یعنی فدای پدرش برای او. همین جمله را حضرت موسی بن جعفر (ع) خطاب به دخترش حضرت معصومه (ع) فرمود. در جای دیگر وقتی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از دخترش پرسیدند چه چیزی برای زن بهتر از هر جریانی است؟ حضرت زهرا علیهاالسلام فرمود: زن مرده را نبیند و مرده او را نبیند بهتر است. حاتم الانبیاء علیه السلام در پاسخ به این پاسخ بی بی دو عالم فرمود: فداها ابوها.

3313281(1) خبر خاکستری

عظمت حضرت معصومه (علیه السلام) از نظر علما


 



دیدگاهتان را بنویسید