عفو بین الملل ارتش اوکراین را به نقض قوانین بین المللی متهم کرده است

اگنس کالامار، دبیرکل عفو بین‌الملل با اعلام این گزارش افزود: ما مواردی را مستند کرده‌ایم که نیروهای اوکراینی جان غیرنظامیان را به خطر انداخته و قوانین جنگ را در حین عملیات در مناطق پرجمعیت زیر پا گذاشته‌اند. ارتش اوکراین از انطباق با قوانین بین المللی بشردوستانه.

در همین راستا گفته می شود که نیروهای مسلح اوکراین با استفاده از سیستم های تسلیحاتی در مناطق پرجمعیت از جمله مدارس و بیمارستان ها به غیرنظامیان آسیب می رسانند.

عفو بین‌الملل گزارش خود را با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای مستند کرد و گفت: بین ماه‌های آوریل تا ژوئن سال جاری، در حداقل ۱۹ منطقه شهری و روستایی در مناطقی مانند خارکف، میخایلو و دونباس، نیروهای ارتش اوکراین از طریق ساختمان‌های مسکونی عملیات انجام دادند.

به گفته عفو بین‌الملل، نیروهای اوکراینی حداقل 5 پایگاه نظامی را در بیمارستان‌های اوکراین مستقر کرده‌اند و در بازرسی ناظران عفو ​​بین‌الملل از 29 مدرسه در اوکراین، مشخص شد که 22 مورد از آنها به عنوان پایگاه نظامی استفاده می‌شوند.

بازماندگان و شاهدان حملات روسیه در مناطق دونباس، خارکف و میکولایف به محققان عفو ​​بین‌الملل گفتند که ارتش اوکراین در حوالی زمان حملات، عملیات‌هایی را در نزدیکی خانه‌های آنها انجام می‌داد و مناطق مسکونی را در معرض آتش پاسخ نیروهای روسی قرار می‌داد. محققان عفو ​​بین الملل شاهد رفتارهای مشابه در چندین مکان بودند.

در همین حال، حقوق بشردوستانه بین‌المللی همه طرف‌های درگیری را ملزم می‌کند تا حد امکان از قرار دادن اهداف نظامی در مناطق پرجمعیت یا نزدیک آن خودداری کنند. سایر تعهدات برای محافظت از غیرنظامیان در برابر تأثیرات حملات عبارتند از حذف غیرنظامیان از مجاورت اهداف نظامی و هشدار مؤثر در مورد حملاتی که ممکن است بر جمعیت غیرنظامی تأثیر بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید