علت عدم اعمال رتبه بندی معلمان مشخص شد

علت عدم اعمال رتبه بندی معلمان مشخص شد

آذرماه امسال، سال ها بعد، لایحه رتبه بندی معلمان به تصویب مجلس رسید. اگرچه تصور می شد عبور از آن به زودی گره را باز می کند، اما این اتفاق نیفتاد. طرح رتبه بندی معلمان همچنان در دست بررسی است و امروز و فردا اجرا می شود.
حدود یک ماه است که هیات امنا لایحه رتبه بندی معلمان را به مجلس بازگردانده است. اما تکلیف این لایحه هنوز مشخص نیست.

موضوعی که در تصویب نهایی لایحه رتبه بندی مطرح می شود، بودجه است. 730 هزار معلم که باید چهار تا هشت میلیون تن به حقوق آنها اضافه شود. معلمان بارها در تجمعات اعتراض کرده اند. اما آیا تا قبل از پایان سال 1400 تصویب و اجرا می شود؟
رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: تلاش ما بر این است که این لایحه قبل از پایان سال 1400 اجرایی شود و نمی توانیم قول بدهیم تا قبل از سال جدید اجرایی شود چون قبلاً آن را تصویب کرده ایم اما شورای نگهبان آن را پس داد.

وی ادامه می دهد: پس از استرداد لایحه رتبه بندی توسط هیات امنا، بررسی های لازم در کمیته آموزش انجام شد. «در کمیسیون آموزش در حال بررسی است.

حاجی پور می گوید: این کمیته شامل سازمان برنامه و بودجه، هیأت امنا و اداره استخدامی است تا تصمیمی بگیرند که دیگر قابل اعتراض و عودت هیأت امنا نخواهد بود.

دولت می گوید تلاش می کند این طرح را اجرا کند، اما چرا که نه؟ محمد محبر معاون اول رئیس جمهور گفت: توجه به وضعیت شاغلان در آموزش و پرورش هم در شعارهای انتخابات ریاست جمهوری و هم در بودجه سالانه 1401 بود. دولت مصمم به اجرای طرح رتبه بندی معلمان است».

پیش از این علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش مجلس در گفت و گو با تجارت نیوز، گفت: دولت به صورت شفاهی تصویب این بودجه را در مجلس اعلام کرده است. در اجلاس سران سه قوه نیز مطرح شد و رئیس جمهور آن را پذیرفت. «الان نامه تاییدیه تهیه کرده اند اما ظاهراً معاون اول رئیس جمهور برای قبول بار مالی آن را امضا نکرده است.

منادی سفیدان گفت: برای اجرای این لایحه تا قبل از پایان سال 1400 12 هزار و 500 میلیارد تن نیاز است که در صورت تصویب نهایی این لایحه تا پایان شهریورماه برای معلمان محاسبه می شود. یعنی شش ماه سال 1400. طبق این لایحه معلمان باید از چهار به هشت میلیون تن افزایش پیدا کنند. یعنی حدود 17 هزار و 500 میلیارد تن بودجه نیاز است. این یعنی پنج هزار میلیارد تن کسری بودجه برای معلمان رتبه دار!

حال باید دید دولت و مجلس چگونه باید این مانع و تصویب نهایی را برطرف کنند.

دیدگاهتان را بنویسید