علت کمبود سرم در کشور مشخص شده است

علت کمبود سرم در کشور مشخص شده است

روز جدید یکی از اعضای شورای اداری انجمن داروسازان تهران از اقدامات تلویزیون ها برای توزیع سرم در داروخانه ها همراه با دارو انتقاد کرد.

شهاب الدین جنیدی جعفری با اشاره به اینکه اجرای طرح ضروار عملا از اختلال در تولید داروهای داخلی جلوگیری کرده و رغبت تولیدکنندگان داخلی را ایجاد کرده است، گفت: این امر نشان دهنده توجه مسئولان به کیفیت بهتر محصولات داخلی است، اما با وجود اینکه تلاش ها هنوز برای برخی از محصولات دارویی ناکافی است.

وی افزود: در خصوص سرم های تزریقی نیز گزارش ها حاکی از آن است که تولید در این حوزه بیش از مصرف است، اما بازار دارویی برای برخی محصولات دارویی از جمله سرم های تزریقی به شرایط ثابتی نرسیده است.

عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان تهران با اشاره به اینکه اگر تولید و مصرف سرم نسبتاً متعادل باشد به نظر می رسد جیره بندی بحران و جو کاذبی ایجاد کرده است، خاطرنشان کرد: این امر توسط سازمان غذا و دارو و گروه های مرتبط انجام می شود. اما فروش سبد و الزام به خرید برخی از داروهای غیر ضروری از داروخانه ها برای تهیه سرم از شرکت های پخش وجود دارد.

وی با بیان اینکه فعالان عرصه تولید و توزیع دارو نیز دغدغه ها و مسائل مربوط به تولید و توزیع داروهای حجیم و سنگین و عدم سودآوری مناسب را مطرح کردند، تصریح کرد: امیدواریم با پیگیری های مستمر به این موضوعات رسیدگی شود. در زمینه سرم های تزریقی، در صورتی که ذخایر و تولید سرم در شرایط خوبی باشد، می توان با نظارت بر توزیع و حتی پایان دادن به سهمیه در صورت کمبود کاذب، این امر را مدیریت کرد.

عضو مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی به دستورالعمل درمان منطقی و تجویز سرم توسط جامعه پزشکی و آگاه سازی مردم در زمینه تهیه دارو اشاره کرد و گفت: جامعه پزشکی و مردم باید توجه داشته باشند که نسخه برای حل هر مشکلی ضروری است و مصرف دارو جزو سرم ها نیست و گاهی با رعایت یک سری اصول می توان به هدف درمانی مطلوب دست یافت.

دیدگاهتان را بنویسید