علی مطهری: تا دیر نشده مسیر منافع مردم را تغییر دهید/ آنقدر فرصت ها را از دست دادیم که به دیوار زدیم

علی مطهری: تا دیر نشده مسیر منافع مردم را تغییر دهید/ آنقدر فرصت ها را از دست دادیم که به دیوار زدیم

نمونه دیگر فرآیند تصمیم گیری برای پایان دادن به جنگ تحمیلی است که باز هم فرصت ها را از دست دادیم. مثلاً زمانی که جزیره فاو و ماینون و شهرهایی مانند حلبچه در دست ما بود می‌توانستیم آتش‌بس اعلام کنیم، اما زمانی که همه اینها را از دست دادیم و ارتش عراق به نیروهای جهانی مجهز شد و نیروهای ما غیرفعال شدند، این کار را کردیم. هیچ استقرار در جبهه وجود نداشت. یعنی وقتی به دیوار زدیم دوباره قبول کردیم و اگر مرحوم آقای هاشمی که حقیقت را به امام نمی گفت، به سرنوشت بدی دچار می شدیم و شرایطی شبیه روزهای اول جنگ پیدا می کردیم. .

نمونه دیگر فرآیند تصمیم گیری در مورد صنعت هسته ای است که در سال 1382 آن را رد کردیم و در دولت دهم تحریم های شدیدی را به دنبال داشت و مجبور شدیم دوباره مذاکرات را با آمریکا آغاز کنیم که منجر به برجام در دولت یازدهم و برجام شد. در تعارض رقابت‌های سیاسی داخلی و ظهور پدیده عجیب ترامپ پایان یافت و با تغییر دولت آمریکا، مذاکرات از سر گرفته شد و در مارس 2016 به توافق رسید، اما باز هم رقابت‌های سیاسی باعث شد که از سرگیری مذاکرات تا روی کار آمدن دولت جدید به تعویق بیفتد. ماه کند شده و فرصت را از دست داده است و اکنون که در آستانه توافق هستیم که شرایط تغییر کرده است، از یک سو آمریکا در فضای سیاسی متفاوتی قرار دارد و دولت آمریکا از دادن امتیاز به ایران در آستانه می ترسد. از سوی دیگر، تهاجم روسیه به اوکراین و تحریم‌های غرب علیه روسیه نگرانی‌ها را در مورد احیای مجدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزایش داده است و روسیه می‌خواهد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالت تعلیق بماند و ایران به تحریم‌ها ادامه دهد از ترس اینکه ایران بتواند نفت خود را جایگزین کند. صادرات گاز

کلیه قطعات صنعتی مورد نیاز را از یک فروشگاه خریداری کنید
کلیه قطعات صنعتی مورد نیاز را از یک فروشگاه خریداری کنید

پیشنهاد امروز یکتان نت: واکسن است
اگر به روند تصمیم گیری های خود در مسائل حیاتی کشور از اول انقلاب تا کنون نگاهی دقیق بیندازیم، متوجه می شویم که سیاست ما سیاست دیوار کشی بوده است.

در واقع ما در از دست دادن فرصت ضربه زدن به دیوار استاد هستیم و آن ضربه زدن به دیوار به قیمت تحمیل مشکلات غیرضروری به مردم و ناگزیر بر فقر آنهاست. نمونه دیگر آزادسازی قیمت است که در شرایط ثبات نسبی اقتصاد کشور این کار را نکردیم، اما اکنون در شرایط تحریم و افزایش قیمت جهانی مواد غذایی به دلیل جنگ اوکراین و افزایش قاچاق این مواد به کشورهای همسایه. و کسری بودجه، ما این کار را انجام می دهیم و البته مردم باید فشار اقتصادی دیگری را تحمل کنند. قبلا فرصت های بهتری برای این کار وجود داشت و بعداً فرصت های بهتری وجود خواهد داشت، یعنی. بعد از احیای برجام و لغو تحریم ها اما حالا که مجلس 4200 جلد در بودجه 1401 در نظر نگرفته است، دولت چاره ای جز اجرای این اصلاح اقتصادی ندارد، باید کمکش کنیم. نکته این است که ما در حال اجرای برنامه های حیاتی یک کشور هستیم که مجبور به ساخت و ساز هستیم. گذشته گذشته است، اما بیایید برای آینده درسی بگیریم. به عنوان مثال، ما باید در مورد رابطه خود با آمریکا تصمیم درستی بگیریم. این درست نیست که فکر کنیم ابتدا باید آمریکا نابود شود تا یک زندگی عادی شروع شود. همچنین فکر خوبی نیست که فکر کنیم انقلاب با روابط با آمریکا به پایان می رسد. شاید رابطه ما با ایالات متحده به ما در تحقق بخشی از آرزوهایمان، مانند مسئله فلسطین کمک کند. انزوای کنونی ما در جهان و جهان اسلام علیه آرمان فلسطین است. خلاصه، قبل از اینکه به دیوار بزنیم، مسیرمان را به سمت آنچه به نفع مردم و کشور است تغییر دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید