عملیات حذف ارز 4200 تومانی باید کمترین هزینه و خسارت را به همراه داشته باشد

ساعت: 14:21
تاریخ انتشار: 1300/10/18
کد خبر: 1798671

نظری گفت: در حالی که مجلس معتقد است ارز ترجیحی باید حذف شود و حمایت دولت به دست مصرف کننده برسد، معتقد است باید از همه جوانب استفاده کرد و این عملیات با کمترین هزینه و خسارت همراه بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علیرضا نظری نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب؛ وی در خصوص تصمیم دولت و مجلس مبنی بر لغو ارز ترجیحی 4200 تومانی گفت: در سال های گذشته ارز 4200 تومانی شامل 25 کالا می شد اما در سال های اخیر حدود 19 قلم از این کالاها بدون مناقشه تنها 6 قلم کالا حذف شده است. اقلام گندم، دارو، روغن، جو، کنجاله سویا و ذرت باقی مانده است.

دولت در لایحه بودجه سال آینده ارز ترجیحی دارو و گندم را هم حذف می کند/ حذف ارز 4200 تومانی یک باور جمعی است.

نظری افزود: صحبت ها این بود که دولت ارز ترجیحی را از 4 محصول از 6 محصول دیگر حذف کند و ارز گندم و داروی دولت را حفظ کند و طرح اولیه هم همین بود، اما اخیرا متوجه شدیم که دولت اساسا تمام ارز را در سال جاری ارائه کرده است. او حتی اولویت گندم و دارو را حذف کرد.

عضوکمیسیون کشاورزی مجلس گفت: شکی نیست که حتی گندم و دارو هم باید در لیست حذف ارز ترجیحی باشد یعنی اگر بخواهیم در کشور به حالت عادی برگردیم و سالم باشیم. رقابت، ما در سال های اخیر نشان داده شده است که این ارز دارای حفره ها و رانت هایی است که مدیریت آن با راه اندازی سیستم های نظارتی به نتیجه مطلوب نمی رسد.

نظری گفت: تفاوت نرخ واقعی ارز در بازار با ارز 4200 تومانی آنقدر زیاد است که وسوسه انگیز است. این در مورد تغییر حمایت دولتی نیست.

وی با اشاره به اینکه حذف ارز 4200 تومانی یک باور جمعی است، گفت: حذف ارز ترجیحی رونق قوی در بحث نهاده ها و گندم خواهد داشت و شوک جدی به بازار وارد می کند.

تولید نیم ارز هزینه ها را بالا می برد/ دولت باید به تولیدکنندگان توجه ویژه داشته باشد

سخنگوی خمین ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در بحث واردکنندگان مطرح می شود این است که بعدا با نصف ارز چه کسانی یا چه چیزی را می خواهند وارد کنند. آیا باز هم محدود به چند نفر می شود و انحصار ایجاد می شود یا از محدوده واردکنندگان مواد اولیه فراتر می رود؟»

نظری با بیان اینکه موضوع دیگر سازوکار تامین ارز نیمایی برای واردات است، گفت: منبع ارز نیمایی دولت نیست، زیرا صادرکنندگان این ارز را وارد سامانه می کنند و دولت باید آن را بین واردکنندگان ارز از آن محل توزیع کند. وی گفت: دولت باید قول دهد که این سازوکار را فراهم کند.

عضو کمیته کشاورزی افزود: از سوی دیگر انبارهای معاونت پشتیبانی و دامپروری وزارت جهاد کشاورزی باید حداقل به مدت دو ماه در کشور دارای مواد اولیه لازم برای مدیریت غیرعادی باشد. رویدادهای بازار، اما موضوع این است که آیا وزارت جهاد کشاورزی این کار را انجام می دهد یا خیر.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه در بحث حذف ارز ترجیحی باید به تولیدکنندگان توجه ویژه شود، گفت: وقتی مردم نیمی از ارز را به یکباره تولید می کنند، مشخص است که هزینه ها در حال افزایش است، بنابراین اگر مرغ وجود داشته باشد نیاز به سرمایه در گردش دارند. مزرعه «20 هزار واحد با 2 میلیارد تن سرمایه در گردش می توانستند فعالیت کنند، الان باید 20 میلیارد تن سرمایه در گردش باشد، حالا بانک مرکزی این زیرساخت ها را برای تامین این سرمایه در گردش فراهم کرده است.

نظری با بیان اینکه وقتی قیمت تولید بالا می رود قدرت خرید مردم هم کاهش پیدا می کند گفت: به عنوان مثال وقتی قیمت مرغ از 30 هزار تن به 60 هزار تن در هر کیلوگرم می رسد که پیش بینی هم همین است، دولت باید حمایتی 4200 تنی بدهد. به واردکننده برای تقویت مصرف کننده با آن به ریال.

نماینده مردم خمین خاطرنشان کرد: دولت باید حفظ قدرت خرید مردم را دیده باشد، باید مشخص کند که چه تعداد و در کدام دهک ها و به چه شکلی می خواهد یارانه بدهد.

عملیات حذف ارز ترجیحی باید کمترین هزینه و آسیب را به همراه داشته باشد

یکی از اعضای کمیته کشاورزی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی از محصولات با ارز 420 حجمی صادر می شود و به عنوان مثال شرکت پگاه شیرخشک مازاد صادر می کند و سودآوری خوبی دارد اما این شیرخشک را با شیر تولید می کند و در دنیا رقابت می کند. بازار به ارز ترجیحی

وی ادامه داد: اکنون اگر قیمت شیر ​​6400 تن باشد چون با ارز 4200 تنی تولید می شود در حالی که اگر با ارز 26000 تنی تولید شود قیمت شیر ​​دیگر آن نیست و به 15000 تن می رسد. که این سوال را ایجاد می کند که آیا این شرکت همچنان می تواند با این شیر شیرخشک تولید و صادر کند، مشخص است که این امکان وجود ندارد؟ بنابراین دولت باید مشوق های صادراتی را در نظر بگیرد تا صادرکننده بازار خود را از دست ندهد.

نظری با تاکید بر اینکه دولت باید برای حذف ارز 4200 تومانی از ابتدا تا انتهای زنجیره برنامه داشته باشد، گفت: اگر هر یک از این حلقه های زنجیره دیده نشود می تواند منجر به بی ثباتی بازار و کمبود بازار شود. و ورشکستگی بخشهای کوچک تولیدی.

یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی گفت: در حالی که مجلس کاملا معتقد است ارز ترجیحی باید حذف شود و حمایت های دولتی به دست مصرف کننده برسد، معتقد است باید از همه جوانب استفاده شود و این عملیات حداقل با هزینه و خسارت همراه باشد. “

سخنگوی خمین گفت: هر گونه جراحی از این دست اثر واقعی دارد و اثر روانی و واقعی آن این است که افکار عمومی باید به تصمیم دولت متقاعد شوند و اطمینان حاصل کنند که کل زنجیره واردکنندگان، تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و صادرکنندگان بدانند که هستند. در این محافل دیده می شود و فقط شکل حمایت دولتی در حال تغییر است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید