عوامل موثر بر کاهش زاد و ولد در کشور


ساعت: 16:11
تاریخ ارسال: 1401/04/14
کد خبر: 1881108

یک جامعه شناس نبود بستر و فرهنگ اقتصادی را دو عامل اصلی کاهش زاد و ولد و در نتیجه کاهش جمعیت جوان عنوان کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عباس کاظمی جامعه شناس در گفت و گو با خبرنگار تهران نیوز با اشاره به مسیر سالمندی جامعه اظهار داشت: ساختار جمعیت با نشاط و پویایی آن رابطه مستقیم دارد و هر چه جامعه به سمت سالمندی پیش می رود، نشاط، تحرک و پویایی جامعه است. قطعا از این جامعه محو خواهد شد.

وی افزود: ساخت و مقابله با تحریم های دشمنان جز با جمعیت جوان و پرجنب و جوش امکان پذیر نیست و برتری و پیری هر جامعه ای توسط جوانان آن تعبیر و معنا می شود، لذا تاکید مقام معظم رهبری بر لزوم داشتن کودکان و حرکت به سوی جوانان بسیار مناسب و بجاست.

این جامعه شناس یادآور شد: البته جمعیت قدیم کشور کارایی خاص خود را دارد اما برای حرکت موتور محرکه یک جامعه باید جوانان آن جامعه پای کار بیایند و با گسترش دانش علمی و حرکت به سمت کشور کمک کنند. دانش فراگیر .

کاظمی با تاکید بر اینکه کاهش نرخ زاد و ولد دلایل زیادی دارد، ادامه داد: کاهش پایه اقتصادی، بی رغبتی به فرزندآوری، عدم فرهنگ سازی مناسب، ترس از گرانی ازدواج و …. عواملی که نقش بیشتری در کاهش نرخ تولد دارند.

وی خاطرنشان کرد: البته کاهش کسب و کار در ازدواج های دیرهنگام نیز نقش ویژه ای دارد و در نتیجه زاد و ولد کاهش می یابد و از هر جهت نقش اقتصاد، جامعه و فرهنگ به ویژه اقتصادی را با شدت بیشتری می بینیم. مسائلی که مسئولان باید به آن توجه کنند.

این جامعه شناس با بیان اینکه افزایش نرخ زاد و ولد نیازمند اعتماد است، تصریح کرد: تقویت اقتصاد مردم و فرهنگ سازی دو مقوله اصلی متناسب با ازدواج جوانان و افزایش زاد و ولد است و در این راستا مردم و مسئولان. نقش مهمی دارند.

کاظمی افزود: در حالی که با افزایش آمار ناباروری در کشور مواجه هستیم، از یک سو این افراد با افزایش فاجعه بار هزینه های درمان ناباروری مواجه هستند و این در حالی است که مسئولان باید با تسهیل درمان، مردم را به درمان تشویق کنند. ناباروری

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید