عکس امروز جنگل های مازندران; آینه فردای درس لواسان/ عدم نظارت بر «طبیعت گردی» راز مشکلات جبران ناپذیر و گران!


ساعت: 14:01
تاریخ انتشار: 1401/02/06
کد خبر: 1834604

مخاطبان ما عکس هایی از ماده مخدر منتشر شده در لواسان و نزدیک دیوار لتونی را برای دانا ارسال کردند. به نظر می رسد زباله های پزشکی به زباله های طبیعت ما اضافه شده است که برای دفع آنها پروتکل های ویژه ای در سراسر جهان تدوین شده است. در ادامه به اثرات مخرب تبدیل مواد مخدر به نفوذی و نفوذ این ماده خطرناک به خاک و آب آشامیدنی خواهیم پرداخت.


به گزارش خبرنگار شبکه های اجتماعی راه دانا؛ بر اساس عکس ها و فیلم هایی که یکی از مخاطبان دانا برای ما ارسال کرده است، این حجم از زباله های مواد مخدر مختلف و بلااستفاده سوم اردیبهشت امسال در جاده کوچک جنگلی لواسان کوچک و نزدیک دیواره سد لتیان ریخته شده است! آنچه نگران کننده است ورود و نظارت بی رویه گردشگری در منطقه و مناطق مشابه است که البته در صورت نبود این نظارت، دفع زباله اقدامی پیش پا افتاده و ساخت و ساز غیرقانونی و دست اندازی به اراضی ملی و انفال و… است. که نتیجه عدم نظارت مورد بحث است.


a48f2b8a 4d40 4180 bf84 6cbf0d62c213 خبر خاکستری

اما همانطور که شواهد نشان می دهد پس از جنگل های شمال کشور، جنگل های هیرکانی که در فهرست یونسکو قرار دارند، اکنون زمان نابودی، آلودگی آب و خاک و در نهایت نابودی درختان و جنگل ها فرا رسیده است. و به ویژه این مقاله به منابع طبیعی اطراف تهران رسید.

نکته مهم این بحث این است که نوع رهاسازی دارو و ضایعات دارو دوگانه است. زیرا علاوه بر آثار مخرب و مضر رهاسازی زباله و پسماند اعم از پلاستیک، نایلون، شیشه و غیره که شامل مشکلات جذب در طبیعت و … و همچنین الزام به جمع آوری و عدم رعایت قانون و کمبود بودجه یک چالش جدی است اما مشکل اصلی و اضافی این است که محتویات بطری های داروها، قرص ها و کپسول ها، لوله های پماد و پنجه ها و … که همگی در لغت به نام دارو آمده است، در صورت جا ماندن و احتمالاً عواقب شدید آن چیست. بارش و ترکیب با اقلیم برای طبیعت؟


2250f98c 1c66 48e0 a06f 2a5025b7c6ca خبر خاکستری

از سوی دیگر، اگر این افراد این اقلام را به درستی به مراکز تحویل پسماند تحویل می‌دادند، نه تنها کسی آنها را دستگیر نمی‌کرد، بلکه حتی برای بازیابی بخشی از مواد اولیه تولید گامی کوچک برمی‌داشتند. مگر اینکه در پشت صحنه داستان دیگری وجود داشته باشد یا اساساً فروشندگان مواد مخدر در عکس دیده می شوند که عمداً اقدامات و واکنش های مشابهی را برای اهداف دیگر انجام می دهند.

لحظه خطرناک این داستان، نفوذ این ترکیب به اعماق زمین است که به دلیل گرما و تاریخ انقضای داروها ترکیبی خطرناک و سمی پیدا خواهد کرد. حال عواقب خطرناک این ترکیب را تصور کنید که سفره های آب های محلی و همچنین افرادی که از آب سد برای شرب استفاده می کنند، وارد سفره ها، چشمه ها و دیواره های سد لتیان می شوند! در این راستا انتظار می رود دستگاه های نظارتی بر موضوع تخلیه عمدی و غیرعمدی زباله ها به ویژه پسماندهای خاص مانند دارو نظارت کنند.


تحقیق در مورد تأثیر نفوذ و زباله های خانگی بر درختان جنگلی


9b9740b2 ff2f 4296 91d9 1d0ceb5fe205 خبر خاکستری


مریم ملاشاهی عضو هیئت علمی دانشکده جنگلداری مناطق خشک دانشکده کویرشناسی دانشگاه سمنانوی در بخشی از مقاله خود با عنوان تاثیر شیرابه و پسماندهای خانگی بر درختان جنگل می نویسد: انتخاب مکان نامناسب و عدم مدیریت صحیح در جمع آوری و نگهداری زباله ها و تجمع آن در جنگل ها باعث آلودگی خاک، هوا و آب می شود. تشکیل نفوذ و خروج آن به اراضی اطراف.

در همین راستا این استاد دانشگاه در محل دفن زباله ساری سابق در جنگل زرین آباد (انتقام حیات وحش سمسکنده) مطالعه ای را برای بررسی اثرات بلندمدت شیرابه زباله بر درختان جنگل انجام داد. ، در دست بررسی است.


سستی و فرسایش خاک و رانش زمین محصول نفوذ به خاک است


d84eabb9 5fbb 4bb5 bc98 73b5cc16c65d خبر خاکستری

در این رابطه بوهمیای محمدی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری وی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه زباله های جنگلی علاوه بر آلودگی و تهدید درختان و جنگل ها، باعث ورود آب لوله کشی به آب های زیرزمینی و سطحی می شود، گفت: همه این عوامل در زنجیره، تخریب خاک جنگل را تشدید می کند و بر از سوی دیگر عامل انسانی نیز این آلاینده ها را تشدید می کند.

بهمنیار در پایان گفت: ورود فاضلاب علاوه بر آلودگی باعث فرسایش و سست شدن خاک و حتی رانش زمین در اطراف آن می شود.


بررسی اثرات منفی تفکیک زباله و تشکیل نفوذ


ab5892d0 fa28 4a07 b94d 8196f911dfdc خبر خاکستری


عزیر عباسی عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه نوشیروانی بابل وی درباره اثرات منفی زباله و نفوذ نیز توضیح داد: آلودگی جنگل های مازندران عمدتاً ناشی از ورود فاضلاب است که طبق اسناد موجود در وسط جنگل مدفون شده است که علاوه بر دفن زباله، زمین های اطراف را نیز از بین می برد. هجوم فواره ها


اخرین حرف

اما آنچه امروز در جاده کوچک جنگلی لواسان کوچک و در مجاورت دیواره سد لتیان به چشم می خورد، در ابعادی کوچک در آینده تاریک و غبارآلود جنگل های شمال کشور دیده می شود.

زیرا زمانی که برخی از مردم و حتی مسئولان محلی استان مازندران که فکر می کردند دفن زباله در دل جنگل باعث تقویت درختان جنگلی و احیای جنگل می شود، هرگز فکر نمی کردند که مرتکب جرمی می شوند که با افزایش دفن زباله، به تدریج تصور غلط، تعداد دفن زباله هایدفن به 30 مورد می رسد و امروزه در عمل نه تنها جنگل ها، بلکه آب دریا و گوشت آبزیان نیز آلوده، پوسیده و از بین می روند.

بنابراین، اگرچه برخی از کلکسیونرهای محبوب هر از گاهی زباله ها را جمع آوری می کنند، اما این اقدام ارزشمند به سادگی فیزیک زباله های طبیعی را حذف می کند. در حالی که رهاسازی این زباله ها و زباله ها آثار منفی خود را قبلا در دل طبیعت به جا گذاشته است!


2633ff44 71ae 4555 a86f f29a7d961395 خبر خاکستری

لذا علیرغم هشدارهای مکرر خاطرنشان می شود که سازمان محیط زیست دولت، شهرداری ها و سایر متولیان و سازمان های مردم نهاد باید قانون پیشگیرانه ای را در این زمینه تدوین کنند تا از هدر رفتن ثروت های با ارزشی مانند درختان به صورت عمومی اعمال شود. زمانی که آلودگی هوا و گرد و غبار راه تنفس افراد را می بندد، این جنگل ها می توانند نقش مهمی در خنثی سازی این مشکل داشته باشند. زیرا به گفته کارشناسان هر هکتار چوب برگریز می تواند سالانه 70 تن ریزگرد را رسوب دهد. از آنجایی که ریشه درختان از فرسایش خاک جلوگیری می کند و نقش مهمی در تصفیه آب بازی می کند، مزایای بی شمار دیگری برای جلوگیری از رسوب گذاری وجود دارد.


0df0ad3a 804f 4eab 86f0 379f2191e087 خبر خاکستری

در عین حال، به دست آوردن و دفع زباله می تواند به صورت علمی در زمان تولید ثروت کند.

انتهای پیام/


به گزارش خبرنگار اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید