عکس معصومه 17 ساله اهوازی که ایران را تکان داد

عکس معصومه 17 ساله اهوازی که ایران را تکان داد

قتل های ناموسی؛ آمار درست و دقیقی در مورد آنها وجود ندارد و معلوم نیست به جز نام هایی که هر از چند گاهی در گوشه و کنار کشور به گوش می رسد که زنان و دختران ایرانی دیگر و در کدام نقطه از کشور زیر آوار مدفون هستند، بدون اینکه کسی اسمشون رو میدونه رومینا یا ریحانه یا مبینا و فاطمه؟

اکنون و با شرایط اجتماعی کنونی کشور، نام یکی دیگر از قربانیان قتل های ناموسی در رسانه ها به چشم می خورد. ماسوم دختر 17 ساله اهوازی توسط پدرش با ضربات چاقو کشته شد. یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود به جزئیات زندگی معصومه 17 ساله و قتل او پرداخت و گفت: معصومه به دلیل فشار خانواده در سنین پایین مجبور به ازدواج شد، اما به دلیل مشکلات فراوانی که در خانواده زندگی اش و از عصبانیت شوهرش خانه پدری برمی گردد. در طایفه شایع شده بود که او به همسرش خیانت می کرد و پدر 45 ساله که تحت فشار بود برای حفظ ناموس دخترش را با چاقو کشت و جسد را از روی حسادت در پتو پیچید و حمل کرد. بیرون از خانه شیخ قبیله. سپس خود را به کلانتری معرفی می کند. این حادثه در محل زندگی آنها در کوی علوی اهواز رخ داد. شما دقیقاً نزدیک جایی هستید که جسد معصومه را می برند.

رسول اسدزاده درباره این عکس نوشت: گروهی از مردان به صورت دایره ای ایستاده اند، جسد دختر هفده ساله ای در ملحفه ای روی زمین پیچیده شده و آغشته به خون خودش است… خون به پای دختران ریخته شده است. مردان قبیله… گویی در سالهای قبل از تمدن زندگی می کنیم. دختری از قبیله فدای سربلندی و شرافت مردانگی شده است و حاضران به نشانه تایید برای اعاده حیثیت پدر و مرد قوم باقی مانده می ایستند… این جنون غرق در خون اتفاق افتاد. همین روزها، همین روزها در اهواز… کشتارگاه عروس جوانان، عروس های جوان… از زمانی که این خبر را شنیدم و این عکس را گفتم، یک سوال مثل زنگ در مغزم می پیچد، آیا ممکن است با ذبح روح هفده ساله غرور و غیرت و شرف به دست آورید؟ این چه غیرتی است که پدر برای محافظت از دختر، چاقو به گلوی دختر می زند؟

البته کارشناسان جامعه شناسی تاثیر مسایل فرهنگی را در وقوع قتل های ناموسی بی تاثیر نمی دانند و مسائلی مانند ازدواج های زودهنگام را مطرح می کنند، اما معتقدند این نوع دوست یابی و قتل ها به شدت متاثر از مسائل آموزشی است و اگر برخی از مناطق ایران دارای محدودیت ها و محرومیت های تحصیلی و مالی و مادی است و ما شاهد چنین اتفاقاتی نبوده ایم. فقط می توان گفت که در کنار ایجاد قوانین بازدارنده که می تواند بازدارنده جدی برای ارتکاب قتل های ناموسی باشد، به موضوع آگاهی بخشی و توانمندسازی فکری و آموزش نیز پرداخته شده است و به همین دلیل هرگز دخترش را نخواهد کشت. مسائل ناموسی

اما آیا علت اصلی تعصب قومی و قبیله ای است؟

قاضی شعبه پنجم دادگاه کیفری استان تهران در خصوص انگیزه قتل های ناموسی گفت: علت و انگیزه اصلی ارتکاب قتل های ناموسی متاثر از مسائل مربوط به مسائل قومیتی و تعصبات قومیتی و قبیله ای است. به طور کلی این سوال به شرایط فرهنگی و قومی منطقه و جغرافیای صحنه جرم بستگی دارد و ارتباط مستقیمی با آن دارد. بنابراین بسته به شرایط فرهنگی و قومی حاکم بر محل وقوع جرم قتل، انگیزه ارتکاب آن جرم نیز متفاوت خواهد بود. قاضی عباس بای همچنین ادامه داد: به عنوان مثال در برخی زمینه ها در مورد مسائل ساده مانند صحبت با فرد مجرد، حتی اگر به منظور آشنایی قبل از ازدواج باشد، واکنش های بسیار شدید اطرافیان وجود دارد. دختری که برایش بهانه می‌آورند، از جمله اینکه برای حفظ نام و ناموس خود اقدام کرده‌اند.»

آیا قوانین موجود به اندازه کافی بازدارنده هستند؟

قاضی در خصوص قوانین مربوط به قتل و جرایم عمد گفت: قوانین کیفری موجود قطعا به اندازه کافی بازدارنده است اما مشکل اصلی نگاه متفاوت به موضوع در مناطق مختلف است. مشکل است و در برخی زمینه ها منطقی تر به آن نگاه می شود و موضوع به قانون واگذار می شود که قطعا تصمیم درستی است. قانون از این جهت شرور نیست و برای هر جرمی مجازات تعیین کرده است. طبق مفاد ماده 290 قانون مجازات اسلامی مصادیق قتل عمد تعریف شده و با فرض وقوع و اثبات آن مجازات مربوط به آن (قصاص) اجرا می شود و در ماده 612 قانون مجازات نیز جنبه عمومی قتل عمد در نظر گرفته می شود تا بازدارندگی آن حفظ شود.

این سخنان کازی بای در مورد کمال قانون در زمینه قتل های ناموسی در حالی مطرح می شود که کارشناسان می گویند طبق قانون مجازات اسلامی در جمهوری اسلامی ایران مجازات خودکشی قصاص است اما برخی قتل ها در این قوانین دارای یک کاهش مجازات ماده 301 قانون مجازات اسلامی پدر و اجداد پدری را از قصاص معاف می کند. در ابتدای ماده 612 قانونگذار می گوید: «کسی که مرتکب قتل عمدی شود و مدعی نداشته باشد یا مدعی داشته باشد ولی از قصاص امتناع کند یا به هر دلیلی قصاص نشود در صورتی که عمل او بر خلاف نظم و امنیت و عمومی باشد. ایمنی یا به خطر انداختن کسب و کار مرتکب.» یا دیگران، مرتکب را به حبس از سه تا ده سال محکوم می کند.»

دیدگاهتان را بنویسید