غارت طبیعت با داس سودجویان / بوروکرات ها راه دلالان مخرب را می بندند


ساعت: 13:49
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۱/۲۷
کد خبر: 1822343

متولیان منابع طبیعی باید راهی برای غارت طبیعت و کاشت گیاهان سوداگر بیابند تا گیاهان از دست انسان ها محو نشوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح زاگرس ، باران رحمت ها و برکات بی شماری از نعمت های همیشگی خداوند زمین را فرا گرفته است تا مردم قدردان نعمت های الهی باشند اما متأسفانه انسان های مخرب و سودمندی دارند. فراتر از داستان غم انگیز، طبیعت را با موهای غمگین احضار کرد و طبیعت بکر را ویران کرد.

گرچه گونه های گیاهی می توانند مرهمی بر درد انسان باشند و می توان آنها را گیاهان دارویی نامید، اما دست اندازی بیش از حد دلالان مخرب به این گونه ها، آنها را تا مرز انقراض پیش برده و ممکن است در آینده نیز نامیده شوند. آنها در آینده وجود ندارند.

منطقه زاگرس هر ساله سرشار از گیاهان و گونه های دارویی بود، اما متأسفانه کشت های زیاد و بارندگی کم در سال های اخیر باعث کاهش رشد هر روزه این گیاهان شده و متاسفانه عدم حفاظت کافی از این گونه ها مشکلاتی را به وجود آورده است. سالها بعد شنیده شود

قارچ، کنگر فرنگی، زغال اخته، خار مریم، بونسورچ، موسیر، سیرک، هل، آویشن، تره فرنگی، ریواس، شبدر، بومادران، شیرین بیان، پنیر، جاسپر، به، نمدار، کرفس و غیره. در کهگیلویه و بویراحمد می روید اما متاسفانه با کاشت این گیاهان رشد این گونه ها به خطر افتاده و کارکنان منابع طبیعی باید در این زمینه چاره اندیشی کنند.

در شهر یاسود که قدم می زنیم با خیابانی شلوغ و پر ترافیک مواجه می شویم که فروش انواع گونه های گیاهی در آن رایگان است و هیچ کارمندی تمایلی به واکنش به این مزارع ندارد.

به گفته مسئولان و کارشناسان، بیش از 2 هزار گونه گیاهی کهگیلویه و بویراحمد که 450 گونه آن دارویی و خوراکی است، هرکسی که این گیاهان را بشناسد یا نداند، به ریشه کن کردن آنها منجر شده است.

به جرات می توان تایید و تاکید کرد که میزان انقراض گونه گیاهی کهگیلویه و بویراحمد توسط انسان بالاتر از انقراض طبیعی است و در این رابطه این سوال پیش می آید که ماموریت منابع طبیعی در این زمینه چیست و چرا مسئولان این کار را انجام می دهند. نمی خواهید زخم های طبیعت را التیام بخشید؟ چرا کاشت در مناطق حفاظت شده و کوهستانی آسان است؟ چرا فروش گونه های گیاهی و دارویی در سطح شهر و خیابان ها و معابر رایگان است؟

برای حفظ این گیاهان ارزشمند، علاوه بر آموزش نحوه برداشت صحیح مصرف کنندگان، پرورش گیاهان خوراکی و دارویی محلی و ارائه آموزش از طریق رسانه های سمعی و بصری در زمینه استفاده اساسی از مراتع و محصولات جنگلی باید در دستور کار قرار گیرد. سالهاست گم شده است کاشت گیاهان و تخریب مردم در کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید